Mag het MKB van werknemers eisen dat ze zich tijdens coronacrisis meer als ambassadeur gedragen?
Personeel 'moet' meewerken aan zichtbaarheid.
25 Maart 2020 - Categorie AlgemeenMet in dit blog ook een juridisch advies van advocaten Mr. Erik Doornbos en Mr. Thuy Nguyen van DeN Advocaten uit Badhoevedorp.
In de afgelopen anderhalve week heb ik met diverse opdrachtgevers een interessante doch ook stevige discussie gevoerd. Natuurlijk ging het over de vraag hoe – vanuit commercieel perspectief - om te gaan met de crisis rondom het Coronavirus maar ook over de vraag hoe dit te vertalen naar effectieve communicatie en marketing.
Wel, het moge duidelijk zijn: als klanten nu niet meer willen investeren en afwachtend zijn geworden, dan is het – in deze exceptioneel uitzonderlijke tijden – best lastig om daar direct een antwoord op te hebben. Anderzijds geldt wel het credo: regeren is vooruitzien.
Kies daarom voor méér zichtbaarheid! Ik heb dan ook bij deze opdrachtgevers – allen in het MKB - gepleit voor méér zichtbaarheid van het eigen bedrijf tijdens deze Coronacrisis. Nóg meer zichtbaarheid.
Dat kan o.a. door het publiceren van inspirerende nieuwe blogs, Evergreen Bloggen of het opnemen en online zetten van leuke prikkelende vlogjes etc etc.
Meteen hangt daar een volgende uitdaging aan en dat werd plots in de afgelopen anderhalve week een interessante nuance in de discussies die ik met opdrachtgevers had.
SPANNINGSVELD
Ik vind namelijk dat medewerkers al die content ook vanaf hun eigen persoonlijke accounts (zoals Facebook en Linkedin, en eventueel Instagram of Twitter) zouden moeten delen.
Daar zit echter het spanningsveld: kan een MKB’er zijn medewerkers ‘dwingen’ om de content van de baas of het bedrijf waar ze werken te delen, waardoor ze zich als een ambassadeur gaan opstellen. Veel werkgevers in het MKB vinden dit lastig. En medewerkers willen graag zelf bepalen wat ze met hun privé Social Media-accounts doen.
Salaris uit privé vermogen
Schrijnend was het verhaal van een MKB’er die nu plots door de coronacrisis een groot cashflow-probleem heeft. De directeur/eigenaar van dit prachtige bedrijf betaalt een flink deel van de salarissen van maart aan 11 medewerkers uit zijn privé-vermogen. Zeer nobel. Zeer verstandig dat deze ondernemer – als werkgever – zijn verantwoordelijkheid neemt door de eigen werknemers niet te laten stikken.
Maar… diezelfde werknemers ‘vertikken’ het tegelijkertijd om ‘gedwongen’ de leuke blogs en vlogs op Social Media te delen en dus de ambassadeursrol te vervullen voor hun werkgever.
Snappen ze dan niet dat het delen van die content – ook in de eigen privé netwerken - in hún belang is? Elk bedrijf wil graag overleven en daar moet je nu ‘alles’ voor doen! Ooit is deze crisis voorbij en dan gaan we met z’n allen weer bouwen. Als je pas dán start met het weer zichtbaar maken van je eigen bedrijf, jouw werkgever en alle producten en diensten, dan sta je achter. Vooral op die bedrijven – misschien wel je concurrenten – waar de werknemers wat welwillender bleken.
Ambassadeurschap van de werknemers is tijdens deze Coronacrisis meer dan ooit keihard nodig.
Stank-voor-Dank
U snapt dat de directeur/eigenaar van dit bedrijf zéér gefrustreerd is over het weigerachtige gedrag van zijn medewerkers.
“Dus, ik betaal nu privé de salarissen van maart en ze willen dus niet ‘in ruil’ voor mij de zakelijke content van onze sites onder de aandacht brengen in hun eigen netwerken?’
Stank-voor-dank, zo lijkt het.
En dus werpt de vraag zich op:
Kun je medewerkers ‘dwingen’ om jouw zakelijke content ook te delen op de eigen Social Media-accounts.
Mijn antwoord:
‘Dat zou je moeten kunnen afdwingen, ja. Het is namelijk een gedeeld bedrijfseconomisch belang van iedere betrokkene (van directie tot medewerker) dat je in-the-picture van de markt blijft.’
Maar u weet het; ik ben géén jurist of advocaat.
Juridische tip
Ik heb deze vraag dan ook aan de advocaten Mr. Erik Doornbos en Mr. Thuy Nguyen van DeN Advocaten voorgelegd.
Zij antwoordden het volgende:
“Natuurlijk heb je alle rechten als werkgever om dit aan je medewerkers te vragen. Een vraag stellen is immers niet verboden. Maar je medewerkers verplichten is wat anders. Dat kan niet zomaar. Werk en privé zijn toch gescheiden zaken.”
“Het opleggen van een verplichting kan waarschijnlijk wel als de medewerker ooit is aangenomen omdat hij een enorm netwerk heeft wat van belang is voor het bedrijf. Dit geldt bijvoorbeeld voor accountmanagers, vertegenwoordigers of verkopers, die – vanuit hun functie – initieel gebaat zijn bij het verspreiden van berichten.”
FUNCTIEOMSCHRIJVING
“Andersom beredeneerd: de kans is vrij klein dat een supermarktmanager zijn vakkenvullers mag verplichten om berichten op Social Media te delen waarin wordt verteld ‘hoe fantastisch de VOMAR’ wel niet is. Dit ligt ver buiten de normale functieomschrijving.”
“Een oplossing is om wellicht voor die werknemer een zakelijke account aan te maken. Maar dat voelt nu wel wat als mosterd na de maaltijd. Er is immers nog geen gekoppeld netwerk aan dat zakelijke account. Dat moet je eerst opbouwen.”
“Conclusie: vriendelijk verzoeken mag uiteraard. Verplichten helaas niet.”
“Maar vanuit een moreel perspectief: werknemers zullen zich toch bewust moeten worden van hun verantwoordelijkheid. Ze zouden zich wellicht wat minder star kunnen opstellen.”
WAT DOET U?
De grote slotvraag is dus: wat doet u in uw organisatie? Gaat u het gesprek aan met uw medewerkers en overtuigt u hen dat ze juist nu - in deze tijden - absoluut uw ambassadeur moeten zijn?
Ik ben benieuwd!
Veel succes!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.