In 2022 meer contextmarketing voor het MKB
Elke ondernemer moet de ontwikkelingen in de samenleving meer dan ooit kunnen duiden.
07 Januari 2022 - Categorie AlgemeenWanneer is een ondernemer een goede ondernemer? En, wanneer is een bedrijf een succesvol bedrijf?
Mijn antwoord: een ondernemer is een goede ondernemer als hij weet wat er in de wereld speelt.
Een goede ondernemer kan het (wereld)nieuws van alledag (enigszins) duiden. Deze kan de onderlinge en soms onzichtbare dwarsverbanden leggen en deze snapt wat de sociaal-maatschappelijke, geopolitieke, financiële, economische en ethische trends zijn waar de samenleving - soms wanhopig - een antwoord op probeert te vinden.
Het gaat bij ondernemerschap en bij de door de ondernemer gevoerde bedrijfsvoering dus om de context.
Is die helder, dan zal de ondernemer met zijn bedrijf succesvoller in de markt kunnen opereren.
Dat geldt dus ook voor u! Juist ja, óók u zult de juiste klanten aan u weten te binden, meer omzet genereren en uiteindelijk strategische bedrijfsgroei bereiken.
De context is dan ook niet voor niets een onderdeel van de MarketingCode waar u in uw dagelijkse operationele én strategische bedrijfsvoering iets mee kunt doen. En misschien wel iets mee moet doen.
Voor een ondernemer is het van belang om te weten waar de samenleving het over heeft.
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Betekenis toevoegen
De context – die totale omgeving, de grote ‘boze’ buitenwereld – bepaalt uiteindelijk wat u met uw producten en diensten werkelijk waard bent.
Het is uw ondernemerstaak (en daardoor een uitdaging voor marketing en communicatie) om betekenis toe te voegen waardoor u doelgroepen aan u weet te binden.
Want linksom of rechtsom: een ondernemer probeert met zijn bedrijf én zijn producten en diensten de wereld ook gewoon een beetje mooier en beter te maken. Jawel, dat doet u ook. Want, het is immers uw kerntaak om de problemen van de (potentiële) klant op te lossen.
Hieronder ziet u een aantal thema’s die in de huidige tijdgeest (het jaar 2022 en ongetwijfeld de daaropvolgende jaren) de aandacht vragen.
U moet’ hier iets van vinden (hoewel het begint uiteraard met bewustzijn!) en u ‘kunt’ hier uiteindelijk in uw marketing en communicatie iets mee doen. Deze thema’s kunt u – as we speak – niet meer negeren:
-
Racisme;
-
Discriminatie;
-
Diversiteit;
-
Seksisme;
-
Milieu / Klimaat;
-
Vrijheid van meningsuiting;
-
Globalisering (anti-globalisering);
en... -
Vaccinatieplicht / coronaproblematieken en -uitdagingen.
Leestip: De marketing- en communicatietrends voor het MKB in 2022 |
Cancelcultuur
Als u besluit om de maatschappelijke context te negeren in uw bedrijfsvoering c.q. in uw marketing- en communicatie, dan kán u dat duur komen te staan. Want, de Cancelcultuur tiert welig.
Voor u het zich goed en wel realiseert, vinden anderen dat u 'aan de verkeerde kant van de geschiedenis' staat. En dat wordt dan luid van de daken geschreeuwd.
U wilt dan toch ook niet achter de feiten aanlopen?
Wat dan nu te doen?
Wel, begin in ieder geval iets te vinden van de thema's, die eerder in dit blog in bullets zijn benoemd.
-
Heb het er over met uw medewerkers, peil hun meningen.
-
Kunt u het een en ander koppelen aan mogelijke risico's voor de profilering van uw bedrijf of organisatie?
-
En, wat zijn die gevaren dan precies?
-
Maar bovenal bepaalt u helder wat uw standpunten zijn. Onderbouw deze met argumenten.
In deze woelige tijden dient u méér dan ooit te weten waar u voor staat én waarom u ergens voor staat!
Kortom: óók u start in 2022 met Contextmarketing!
Een keertje hierover sparren?
Of, nieuwsgierig naar andere suggesties met betrekking tot bijvoorbeeld uw content? (want die is méér dan ooit afhankelijk van de context).
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Geen idee HOE en WAAROVER u moet bloggen?
Dit zijn de formats! -
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant.
Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
IN DE ZOMER VAN 2020 HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Einde
Ja, vertel mij eens wat meer over de handige en MKB-vriendelijke communicatie-abonnementen van Crown Media. Ik ben nieuwsgierig geworden! Neem contact met mij op.
Lees hier ons privacy statement.