Een zakelijk blog schrijven: kiest u voor impact of inspiratie?
Waar is uw doelgroep in de Customer Journey?
03 Oktober 2019 - Categorie AlgemeenAls u op de website van uw organisatie (bijvoorbeeld in het MKB) zakelijke blogs publiceert, dan is het van belang om voorafgaand aan het schrijfproces (uzelf) altijd één vraag te stellen: kiezen we met de tekst van het blog voor inspiratie of kiezen we voor impact?
Beide antwoorden zijn overigens goed.
Maar hoe zit het dan precies met de keuze die u (toch) kunt maken?
Als eerste de definities van de beide begrippen:
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder onder dit plaatje
INSPIRATIE:
Als u met de tekst van uw zakelijke blogs inspiratie aan de lezers biedt, dan bent u er in geslaagd om de lezer tot andere of nieuwe inzichten te laten komen. U maakt het zelf ook vast wel eens mee. Dan leest u een artikel of een tekst. Of, u ziet bijvoorbeeld op televisie een deskundige iets vertellen. En dat u dan denkt: "Jaaaa.... interessant. Zo heb ik het nooit bekeken."
Wel, u bent dan geïnspireerd. Dat kunt u ook met uw blogs bij úw lezers en doelgroepen bereiken.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder onder dit plaatje
IMPACT:
Impact is meetbare inspiratie. Want u hebt met uw zakelijke blogs een gedragverandering tot stand gebracht. Impact betekent dat uw lezers, uw toehoorders en/of al uw (potentiële) klanten in hun dagelijkse doen en laten een concrete operationele keuze gaan maken.
Ze zijn overtuigd van uw verhaal. Dat is dus een stapje verder dan 'slechts' geïnspireerd zijn.
MAAR WELKE KIEST U?
Zegt u het maar.... als u een zakelijk blog schrijft (of: laat schrijven!), wat wilt u dan bereiken als de doelgroep klaar is met lezen? Moet deze geïnspireerd zijn? Of, gaat het om impact?
Wel, het juiste antwoord op de vraag is in welke fase van de Customer Journey uw doelgroepen zich bevinden.
Zijn het bijvoorbeeld potentiële klanten die nog nooit van uw organisatie, bedrijf of producten hebben gehoord, dan is het verstandig om in eerste instantie op 'inspiratie' in te zetten.
Die (nieuwe) lezers moeten u namelijk nog leren kennen. Ze willen ontdekken wat u te vertellen hebt. Ze willen zien of u wel de autoriteit in uw vakgebied bent. Of beter nog: ze willen toetsen of u een scherpe opiniemaker bent in uw eigen vakgebied.
Dus, inspiratie is daar het toverwoord.
Maar, als (deze) lezers langzamerhand verderop geraken in de Customer Journey, dan is het wel tijd voor actie.
U schrijft die blogs namelijk niet voor niets! U hoopt uiteindelijk commercieel rendement te genereren en u wilt dat de lezer een aankoop doet. Of, besluit om met u in zee te gaan. Of, op z'n minst de eerste actie onderneemt om live met u in gesprek te gaan.
Wel... op die momenten is het essentieel om de teksten zó vorm te geven dat deze gericht zijn op impact.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder onder dit plaatje
HOE WERKT DAT IN DE PRAKTIJK?
Wel, ik zeg u eerlijk dat dit vanaf dit punt heel lastig is te definiëren. Alles op maat, is daarbij het credo.
Enerzijds is het een en ander afhankelijk van de branche waarin u werkzaam bent. Anderzijds moeten we bij die afweging ook een verschil maken tussen duurzame goederen en diensten aan de ene kant en 'snelle' en 'goedkope' producten en diensten aan de andere kant.
Ikzelf heb het met mijn opdrachtgevers ook wel eens over het verschil tussen offensief en defensief bloggen. Dat is namelijk ook een keuze die u kunt maken.
Als u - op uw beurt - met uw copywriter (liever: copywritende communicatieadviseur) in gesprek gaat, heb het hier dan over.
-
Onderzoek in welke fase van de Customer Journey uw doelgroepen zich bevinden.
-
Bepaal wat strategisch het meest effectief is: inspiratie of impact.
Natuurlijk gaat de tekst van dit blog verder onder dit plaatje
EEN COMBINATIE?
Natuurlijk kunnen in een zakelijk blog beide componenten voorkomen.
Maar dan nog is de vraag: hoe is de verhouding tussen inspiratie en impact?
Zullen we het er een keer over hebben?
Tot slot...
Ik wens u veel geluk, wijsheid en… het meeste rendement met de publicatie van uw zakelijke blogs!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
LEESTIPS:
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.