De homepage van een website bestaat helemaal niet!
Alstublieft; uw eyeopener om bezoekers langer op uw site te houden!
15 Juni 2020 - Categorie AlgemeenAls ik met klanten spreek ik over hun website en de daarop gepubliceerde content, dan kijken we altijd naar ‘de homepage’. Althans… dat dénkt de klant. Realiseert hij zich wel dat anno 2020 de homepage helemaal niet meer bestaat?
We hebben met z’n allen de homepage van een website altijd gedefinieerd als de bovenste pagina van een website.
Dus, de bezoeker typt in de adresbalk van zijn browser een url in, bijvoorbeeld www.CrownMedia.nl of www.DeNederlandseDebatclub.nl en dan komt hij op de ‘bovenste pagina’.
Men noemt dat de (traditionele) homepage.
Echter, dit is mijn stelling:
- Dé homepage bestaat helemaal niet (meer).
Vroeger wel. Maar nu niet meer; dat nog even ter verduidelijking.
Ik zie het namelijk wezenlijk anders en ik hoop dat dit ook voor u geldt, na het lezen van dit blogje.
Mijn stelling is daarom:
- ELKE pagina op uw website is een HOMEPAGE.
De reden?
Het gros van de websitebezoekers komt bij een eerste bezoek helemaal niet meer binnen op de (traditionele) homepage.
-
Bezoekers komen bijvoorbeeld via links of verwijzingen van Social Media bij een blog terecht. Voor deze bezoekers is dit blog dus de homepage. Het blog is de binnenkomer en heel vaak zelfs voor deze bezoekers de allereerste (!) kennismaking met uw site.
-
Bezoekers komen ook heel vaak binnen op uw site via zoekopdrachten onder andere in Google.
Ze toetsen daar hun onderzoeksvraag in en als u uw zoekmachinemarketing en de organische vindbaarheid (onder andere door de publicaties van blogs en goed geschreven content op de ‘statische’ pagina’s) op orde hebt, dan óók is deze binnenkomende pagina vaak de éerste kennismaking met uw site.
Dit is van belang om te weten want houdt u wel genoeg rekening met de inhoudelijke relevantie van uw blogteksten?
Daarmee bedoel ik: als het blog de eerste kennismaking van de lezer met u en uw site, zorgt er u dan wel voldoende voor dat de kennismaking ook daadwerkelijk waardevol wordt.
1.500 homepages
Op dit moment ben ik bij een opdrachtgever betrokken bij de bouw van een groot nieuw platform. Daar wordt veel aandacht besteed aan SEO en SEA. Zoals de structuur er nu uitziet, kunnen we al ongeveer 1.500 homepages binnen deze site tellen. Want… er zijn voor de verschillende doelgroepen en onderzoeksvragen die de doelgroepen in Google intypen, 1.500 mogelijkheden om binnen te komen.
Tja. je moet wat doen voor de beoogde conversie, hè!
Kortom, verwerkt u iets ten behoeve van die eerste kennismaking in uw (blog)tekst(en)?
Om de kennismaking te completeren beveel ik ook het plaatsen van een zogenoemde boilerplate aan.
Dit is een kort stukje tekst dat onderaan een blog gepubliceerd kan worden waar in een paar regels wordt beschreven wat of wie het bedrijf is, wat het doet en welke diensten worden geleverd. Soortgelijke teksten zie je ook vaak onder persberichten of vacatures staan.
Heel nuttig en van grote waarde, juist voor de lezers die pas voor de eerste keer op uw site komen.
Je kunt maar één keer een eerste indruk maken! Die oude wet gaat dus ook hier helemaal op!
Overigens levert het plaatsen van een ‘boilerplate’ nog een ander leuke bijvangst op. De lezer zal iets langer op de betreffende pagina verblijven. Hij zal immers die boilerplate ook nog even lezen. Dit is gunstig voor uw Google-rating. Google ziet immers dat mensen langer op uw site en op uw pagina’s blijven, waardoor Google denkt: ‘Bezoekers vinden het waarschijnlijk interessant wat daar staat vermeld; dat verdient een hogere positie!”
Kortom, plaats die boilerplate.
Onderaan deze pagina heb ik de boilerplate in het blauw geplaatst.
Ik ben er ook mee begonnen en heb wat A/B-testjes gedaan met als eindresultaat dat de gemiddelde verblijfsduur op mijn site langer is geworden. Opvallend genoeg is het aantal ‘leads’ in de vorm van nieuwsbrief-aanmeldingen ook gestegen. Wel… en daar doen we het uiteraard ook voor! Eerlijk is eerlijk!
Dit alles kunt u voor zichzelf ook gaan organiseren.
De eerste stap?
- Accepteer dat de homepage van een website helemaal niet meer bestaat!
Veel succes!
Overigens... (tot slot): ik ken nog een creatieve copywritende communicatieadviseur die u daarbij graag ondersteunt!
Bij deze dat dus nog even aan u medegedeeld!
;-)
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.