EXPERTISEBLOG: Hoe werkt onbewuste beïnvloeding via uw digitale nieuwsbrief?
Scoor met de Eye-Consciousness Rate
15 December 2017 - Categorie AlgemeenHoe teleurstellend is het als ontvangers van uw digitale nieuwsbrief nauwelijks tot niet klikken? Of, kunt u ondanks het lage aantal klikken toch wél tevreden zijn?
Het antwoord is 'JA'.
We hebben het nl. over de zgn. Eye Consciousness Rate. (EC-Rate). In de volksmond heet dit ook wel het McDonald's Effect.
Iedereen die zich binnen organisaties en bedrijven bezighoudt met marketing en bedrijfscommunicatie, 'moet' zich bewust zijn van de positieve effecten van deze EC-Rate.
de tekst gaat verder onder de afbeelding
De EC-Rate
De EC-Rate is het aantal keer dat de nieuwsbriefontvangers NIET op een linkje in de nieuwsbrief hebben geklikt, maar de nieuwsbrief toch WEL min of meer hebben gesignaleerd. Ze hebben onbewust uw logo van de nieuwsbrief of misschien zelfs de eerste regel van de nieuwsbrief gezien.
Maar ze doen er even niets mee. En dat kan: iedereen is druk, druk, druk. Misschien was de betreffende ontvanger op het moment dat uw digitale nieuwsbrief de inbox ingleed, even bezig met andere zaken.
Onbewuste beïnvloeding
Wat echter interessant is, is dat u - met uw digitale nieuwsbrief - ongemerkt toch in beeld blijft bij uw potentiële doelgroepen, ook al openen of lezen ze deze niet. Feitelijk gaat dit stukje dus over onbewuste beïnvloeding.
Hoe vaak wij - van Crown Media - het al hebben meegemaakt, dat we 'ineens' door een (nieuwe) klant worden gebeld met de vraag of wij iets voor hem/haar kunnen betekenen, is niet meer op één hand te tellen. Zeker als blijkt dat deze (nieuwe) klant onze nieuwsbrief regelmatig heeft gezien terwijl deze (nieuwe) klant helemaal nooit op de nieuwsbrief heeft geklikt. Immers, dat kunnen we altijd checken in de nieuwsbriefstatistieken.
Toch zegt de nieuwe klant letterlijk: "Ja, we zagen je nieuwsbrief zo af en toe wel voorbijkomen, eigenlijk nooit gelezen, geen tijd voor, maar nu hebben we toch even een vraag aan je...." De onbewuste beïnvloeding blijkt dus succesvol.
Ongemerkt waren wij van Crown Media (toch) in beeld!
de tekst gaat verder onder de afbeelding
In uw geheugen gegrift
En dat is precies waar het om draait in de EC-Rate oftewel het McDonald's-effect. Want, wát is - denkt u - het effect van al die hoge masten langs de snelwegen in Nederland waar zo een grote M op staat? 100% zeker dat u die masten een keer hebt gezien.
Nee, u bent zeker niet altijd meteen afgeslagen om naar de betreffende McDonald's te rijden maar velen doen dat wel op een later moment. Die M zit als het ware in uw geheugen gegrift.
Of, u nu wilt of niet.
En, McDonald's spint er commercieel garen mee.
Vergelijk het met televisiecommercials. Herhaling. Herhaling. Herhaling.
de tekst gaat verder onder de afbeelding
Selectieve waarneming
Precies op deze wijze werkt het ook met de digitale nieuwsbrief. Hoewel de EC-Rate geen letterlijk getal is, kunnen we toch stellen dat de EC-Rate aanwezig is als plots (misschien wel een jaar later!) dat telefoontje of mailtje binnenkomt van iemand (een potentiële klant), die uw bedrijf of organisatie én uw dienstverlening op het netvlies had. Door de digitale nieuwsbrieven.
Het effect van selectieve waarneming is vaak dat mensen zich niet bewust kunnen herinneren iets gezien te hebben maar dat dit wel invloed heeft gehad op hun mentale processen en gedrag. Uit onderzoek blijkt dat die effecten bestaan.
Hoera voor de (regelmatige) digitale nieuwsbrief dus!
de tekst gaat verder onder de afbeelding
Fantastisch!
Toch is er een aantal voorwaarden waar de digitale nieuwsbrief aan moet voldoen, om met de EC-Rate op termijn te kunnen scoren:
- Het logo of beeldmerk moet altijd zichtbaar (en dus herkenbaar) in de header van de digitale nieuwsbrief.
- Altijd hetzelfde lettertype. (Verander nooit zomaar!)
- Altijd dezelfde stijl van schrijven in de nieuwsbrief (ondanks dat de nieuwsbrief niet altijd letterlijk wordt gelezen, neemt het onbewuste brein van de ontvanger toch iets van de stijl en sfeer op).
- Niet te vaak, niet te weinig versturen. Creëer regelmaat.
(Te vaak kan ergernis veroorzaken; een negatieve connotatie)
- Indien mogelijk; voeg 'vrolijk' beeldmateriaal toe op een zo hoog mogelijke grafische plek in de nieuwsbrief. Een fotootje zegt meer dan 1.000 woorden. Ook onbewust.
De belangrijkste tip dus:
Verstuur digitale nieuwsbrieven. Maak deze een wezenlijk onderdeel van uw marketing- en communicatiebeleid.
Maar.....
.... vergeet ondanks de aanwezigheid van de EC-Rate (op termijn) NOOIT de verrassende inhoudelijkheid van uw nieuwsbrief.
Er zijn immers altijd ontvangers die WEL klikken. Die wilt u uiteindelijk toch ook verwelkomen als klant of relatie? Let er daarom goed op dat u vanuit uw nieuwsbrieven slim verwijst naar inspirerende, informerende en intrigerende blogs!
Veel succes met uw nieuwsbrieven! Ik gun u een hele hoge EC-rate!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
P.S. - Deze onbewuste beïnvloeding werkt uiteraard ook door het regelmatig plaatsen van uw blogs e.d. in verschillende Linkedin-groepen. Of, laat het regelmatig op Facebook voorbijkomen. Maar raak niet bezorgd als er niet zo veel 'likes' worden geplaatst. Uw EC-Rate is misschien wel heel goed!
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.