Hoe vaak moet je bloggen in het MKB?
Vergroot de kans op commercieel rendement
31 Juli 2019 - Categorie AlgemeenSuccesvol zakelijk bloggen in het MKB met rendement. Als u commerciële ambities hebt, dan is het verstandig om daarmee aan de slag te gaan. Maar ja, hoe vaak moet je iets publiceren?
In de afgelopen maanden heb ik drie nieuwe opdrachtgevers aan me weten te binden. Ze vroegen me om een slimme blogstrategie. Echter, al deze drie klanten waren in de veronderstelling dat het meer dan voldoende is als er één keer in de drie maanden een goed blog op hun site zou worden gepubliceerd.
Ik ben het daar niet mee eens om een aantal redenen:
1/7
BETER OPBOUWEN VAN TRACKRECORD
Nog nooit geblogd? Geen probleem. Het is nooit te laat om te beginnen. Alles wat u publiceert, staat uiteindelijk voor eeuwig op het internet. En dat is een goede zaak. De buitenwacht ziet dat u een trackrecord hebt opgebouwd.
Beschouw al die blogs als een bewijs dat u geen eendagsvlieg in uw branche bent. Als u maar één keer in de drie maanden een blog publiceert, dan publiceert u in één jaar dus maar 4 blogs. Veel te weinig! Slechts 4 blogs! Dat is geen trackrecord.
2/7
CONTINUE ZICHTBAARHEID
Eerlijk is eerlijk. Niet iedereen in uw doelgroep leest meteen uw blogs. Ook niet als u bijvoorbeeld via een digitale nieuwsbrief hen attendeert op de publicatie van een nieuw blog. Maar er is wel continue en verrassende zichtbaarheid als u regelmatig publiceert.
Ik noem dat het McDonald's effect! De Eye-Consciousness-Rate gaat omhoog! Daardoor komt en blijft u Top-Of-Mind. Dat lukt nooit met 1 blog per 3 maanden.
3/7
GOOGLE WAARDEERT UW SITE ALS ACTIEF
Er is ook een technisch-commerciële reden om de frequentie hoger in te richten dan slechts één keer in de drie maanden. Google ziet namelijk dat u actief bent op uw eigen site. Google denkt dan: 'Mooi, daar gebeurt wat. Dat moeten we belonen met een hogere ranking in de zoekresultaten.'
4/7
EEN BETERE DISCUSSIE MET JEZELF
Het schrijven van een blog is soms best een kunst. Ik moet soms zelf er ook even goed voor gaan zitten om te bepalen hoe ik de boodschap wil overbrengen. En, welke boodschap uiteraard. Ongemerkt - al schrijvend, al puzzelend - ontstaat er een discussie met mezelf: over het vakgebied, over mijn eigen expertise.
Elk nieuw blog van mezelf voegt bij mij ook weer kennis toe. Ik weet door het schrijven van zakelijke blogs steeds beter hoe ik mijn eigen expertise aan de man kan brengen.
5/7
MEER KOPPELING MET ANDERE EIGEN BLOGS
Door veel blogs te publiceren, maakt u ook gebruik van de voordelen van SpiderWebLinking. Daarmee biedt u uw lezers de kans om nóg meer van u en uw bedrijf te weten te komen. En, bezoekers blijven langer op uw website.
Overigens is punt 3 uit deze bulletlijst hier ook nadrukkelijk van toepassing. Google waardeert uw site als interessanter (= relevanter!) als u SpiderWebLinking toepast binnen uw website.
6/7
SNELLERE OPBOUW EXPERTSTATUS
Door veel blogs te publiceren, ziet de buitenwacht u eerder als een expert. Natuurlijk is de inhoudelijke kwaliteit van een zakelijk blog van groot belang. Maar, wat denkt u zelf als u zélf andere blogs leest? U geeft ook sneller de expertstatus aan een blogger als die meer blogs op zijn naam heeft staan dan een vergelijkbare blogger die 'slechts' 4 blogs per jaar publiceert. Meer blogs is meer kennisdeling. Zo simpel is het.
LEUKE LEESTIP:
Hoe word je opiniemaker in je eigen branche? (18 tips!)
7/7
GROTERE KANS OP CALL-TO-ACTION
Vanzelfsprekend 'moet' een blog leiden tot actie of een handeling bij de lezer. Slechts 4 blogs per jaar vermindert de kans op die zogenoemde 'Call-To-Action' in vergelijking met bijvoorbeeld 24 blogs per jaar (= 2 per maand).
Die Call-To-Action kan van alles zijn: van het aanmelden voor een nieuwsbrief met nog meer tips tot aan het aanvragen van een offerte of het downloaden van een e-book. Of, zelfs ook gewoon een aankoop.
GEEN FLAUW BENUL HOE U START MET HET SCHRIJVEN VAN EEN ZAKELIJK BLOG?
Maakt niet uit. Gewoon beginnen! Zelfs een bizar slecht geschreven blog kan nog heel succesvol zijn.
Daarnaast adviseer ik altijd om een blog strategisch slim op te bouwen. Hou daarom rekening met de o zo belangrijke ABCDEF.
Kortom...!
Zakelijk bloggen is een must. Dus, wat is het antwoord op de eerder gestelde vraag in dit blog ("Hoe vaak moet je bloggen in het MKB?"): zo veel mogelijk.
Want, onbekend maakt onbemind!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.