Het versturen van een persbericht: 3 tips die u nergens anders las of hoorde
Vergroot uw kans op Free Publicity
27 Mei 2019 - Categorie AlgemeenIedere organisatie die aan marketing en communicatie doet, is beslist ook bezig met het creëren van Free Publicity. Daarbij hoort o.a. het versturen van persberichten.
We hebben 3 tips op een rijtje gezet, die u nergens anders las of hoorde.
TIP 1/3
GA EFFICIËNT OM MET DE ONDERWERPREGEL
Als u een persbericht verstuurt per e-mail, dan wilt u uiteraard dat deze meteen gelezen wordt door de redacteuren en journalisten die allemaal op uw (bcc) verzendlijst staan. Maar we hopen wel dat u zich realiseert dat u altijd concurrentie hebt van andere organisaties die óók hun persbericht onder de aandacht willen brengen.
De gemiddelde e-mailinbox van een journalist of een redactie zit soms tjokvol met mailtjes met persberichten.
Daarom: ga efficiënt om met de onderwerpregel.
We zien nog te veel bedrijven en organisaties die persberichten uitsturen en dan op de onderwerpregel schrijven dat het bericht een persbericht is van .... en dan de naam van het bedrijf. Zoals bijvoorbeeld in afbeelding 1. Zie direct hieronder.
De eigenaar van deze inbox kan niet in één oogopslag zien wat de nieuwswaarde is.
En dan hieronder afbeelding 2.
Dát is al een stukje efficiënter.
In de onderwerpregel ziet de ontvanger al de eerste essentie van de nieuwswaarde waarmee u naar buiten treedt. De attentiewaarde is groter!
TIP 2/3
EMBED EEN VIDEO OF VLOG IN HET PERSBERICHT
Of stuur de URL van YouTube meteen mee
Als u een persbericht uitstuurt dan is - u zult dat weten - de kans ook groot dat uw bericht alleen online wordt geplaatst. Wel, houd daar rekening mee. Stuur met het persbericht een een URL mee van de plek (bijvoorbeeld op YouTube) waar een relevante video staat, die nog een nadere toelichting geeft op de inhoudelijkheid van het persbericht.
Vooral de online nieuwsmedia willen méér lezers en kijkers aan zich binden; zij zijn dus niet alleen op zoek naar relevante content voor hun nieuwspagina's maar ze willen ook doelgroepen aan zich binden die het liefst een videobericht zien. Wel, hier is uw kans!
Zo hebben wij begin mei een persbericht uitgestuurd waarin we vertelden dat we samen met de burgemeester van Den Haag de 5e CICERO | JAARPRIJS hebben mogen uitreiken aan de bekende strafpleiter Natacha Harlequin, onder andere bekend van De Wereld Draait Door en Dit Is M.
Het persbericht is redelijk goed opgepakt (mede ook omdat we tip 1 uit deze lijst natuurlijk goed op orde hadden!). Maar, we hadden van de feestelijke bijeenkomst in Den Haag ook een
TIP 3/3
STUUR EEN LINK MET UW ARCHIEF VAN PERSBERICHTEN
Journalisten en redacties hebben het druk, druk, druk. Misschien kennen ze u of uw organisatie helemaal niet. Wel, sowieso is het dan onze tip om te werken aan een relatienetwerk binnen de pers, maar... als een journalist toch wat tijd over heeft en nieuwsgierig is geraakt door uw persbericht, bied hem/haar dan ook meteen (in het persbericht) een linkje aan naar het archief van pers-, nieuwsberichten of blogs.
Zo zien de media dat u op regelmatige wijze wat te vertellen heeft. De interesse stijgt!
Wat zegt u?
Nog geen archief van pers- of nieuwsberichten / blogs?
Wel... natuurlijk kunt u contact met ons opnemen! Al vanaf het jaar 2000 adviseren wij organisaties in het MKB die geen eigen communicatieafdeling hebben of waar communicatie en marketing er een beetje worden bijgedaan, met het ontwikkelen van strategisch mediabeleid. Dus: het creëren van Free Publicity.
We geven er zelfs leuke en betaalbare InCompany Workshops over.
Ook ten aanzien van het ontwikkelen van een slimme blogstrategie, bent u bij Crown Media aan het goede adres.
We wensen u veel succes!
En, we gunnen u gigantisch veel media-aandacht!
Oh ja (1) ....
Als u ooit wordt uitgenodigd voor een interview, val dan niet tijdens dat interview in Het Scherptegat! Voorkom nl. dat u vergeet wat u moet zeggen als u met de journalist aan tafel zit.
Oh ja (2) ....
Over Free Publicity gesproken: wist u dat een opiniestuk of een ingezonden brief ook onverwacht Free Publicity kan opleveren? Of een essay! (Maar ja, wat is het verschil eigenlijk tussen een essay, opiniestuk, ingezonden bericht, column of blog?
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Heel graag ontvang ik leuke en handige tips om de Free Publicity van mijn bedrijf een boost te geven. Ik laat mijn gegevens hieronder achter:
Lees hier ons privacy statement.