Google: het maximum toegestaan aantal woorden in een zakelijk blog is:
Maak uw blogs écht relevant!
22 Februari 2019 - Categorie AlgemeenWel of niet een lang blog publiceren? Haakt de lezer dan niet af? En, levert een lang blog - bijvoorbeeld met méér dan 800 woorden - nog wel rendement op? Is het slim om 2.000 woorden te publiceren?
Op de een of andere manier heerst de gedachte dat een zakelijk blog uitsluitend kort en krachtig moet zijn. Natuurlijk is het zo dat u bij het schrijven van een blog moet voorkomen dat u te veel overbodige informatie in de tekst stopt. Of, dat u tekstueel in herhaling valt.
Daar zit de lezer niet op te wachten.
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
Maar... als een blog maar liefst 2.000 woorden bevat, dan hoeft dat tegelijkertijd helemaal geen probleem te zijn.
Sterker nog: er is een aantal concrete argumenten waarop het juist een aanbeveling is om een lang(er) blog te schrijven.
Om méér rendement (conversie!) te behalen!
We hebben de belangrijkste vier argumenten op een rijtje gezet:
1. Lezers vinden het leuk!
Als een blog goed geschreven is, dan haken lezers echt niet af. Integendeel.
Lezers willen immers geïnspireerd raken en ze willen iets nieuws leren. Ze willen juist doorlezen!
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
Hoe gaaf is het dus als u een blog publiceert dat aan deze behoefte voldoet. Prima toch als u de benodigde inspiratie biedt in 2.000 woorden? Hoe meer, hoe beter!
Of lezers doorlezen hangt uiteraard ook af van het begin van het blog: denk dus goed na over een sterke openingszin of een aantal triggers bij de opening.
Maakt u zich dus niet zo veel zorgen over de lengte van een blog. Immers, ontzettend veel mensen lezen hun boeken intussen toch ook op een e-reader? Daar zitten echt veel meer (echt...véél meer!) dan 2.000 woorden in!
Een ander voorbeeld: ook de leuke lange interviews op Nu.NL, die vaak als achtergrond bij het nieuws worden gepubliceerd, tellen heel vaak al meer dan 2.000 woorden. Soms zelfs 2.500 tot 3.000 woorden! Die achtergrondartikelen worden juist heel graag gelezen!
2. Er ontstaan in een lang blog méér natuurlijke key-words!
Natuurlijk weet u dat u in uw zakelijke blogs slim de benodigde zoekwoorden moet aanbrengen. Hoewel een overkill van zoekwoorden zeer af te raden is, hoeven we u vast niet uit te leggen dat in een soepel lopende lange (!) tekst, automatisch méér natuurlijke key-words kunnen worden verwerkt.
Het resultaat?
U bent beter vindbaar in zoekmachines! Een grotere kans op conversie!
3. Lezers zijn langer op uw site!
Door een langer blog te plaatsen, (dat goed is geschreven uiteraard!), verblijven lezers langer op uw site. En dat is gunstig! Een zoekmachine als Google interpreteert uw site dan als 'interessant': Immers, bezoekers haken niet snel af. Google denkt: 'Daar in dat blog moet iets nuttigs geschreven zijn!'. 'Daar willen bezoekers graag zijn!'
En dus is dit van positieve invloed op uw Google vindbaarheid!
4. Langere teksten krijgen meer verwijzingen
Google vindt het interessant als er links in uw blogs staan, die bijvoorbeeld verwijzen naar externe sites of (uiteraard) naar andere relevante pagina's op uw eigen site. Bij dit laatste spreken we van slimme SpiderWebLinking.
Langere teksten krijgen uiteindelijk meer links van derden dan kortere teksten. Kortom, de benodigde wisselwerking is ontstaan en Google beschouwt uw blog dan ook als 'relevant'. Dit is gunstig voor de vindbaarheid van uw blog in de zoekresultaten.
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
Maakt u zich overigens geen zorgen:
Ook een bizar slecht geschreven blog kan nog steeds succesvol zijn!
Hoera!
Hieronder 5 supernuttige tips (voor een lang blog):
Als u besluit om dan nu (toch) wat langere teksten te gaan schrijven, dan heb ik nog wel een aantal aansluitende tips voor u.
1. Gebruik tussenkopjes
Do We Need To Say More? Geef de lezer af en toe wat adem. Door tussenkopjes te gebruiken is de lezer in staat om te scannen wat hem (verderop) in de tekst wordt aangeboden.
2. Gebruik witregels en alinea's
Presenteer de lezer niet een enorme lange lap tekst. Maak gebruik van witregels. Maak alinea's niet te lang. Het oogt optisch wat aantrekkelijker voor de lezer.
De tekst gaat uiteraard verder onder deze afbeelding
3. Voeg leuk beeldmateriaal toe
Ook hier geldt: presenteer de lezer niet een enorme lange lap tekst. Breek af met relevant beeldmateriaal. Dat maakt het blog optisch aantrekkelijker. Net als bij punt 2.
4. Gebruik streamers of quotes
De meeste Content Management Systemen hebben de mogelijkheid om 'Streamers' of 'Quotes' toe te voegen. Ook dit is belangrijk voor de optische toegankelijkheid van de tekst. Bovendien geeft een spannende streamer (quote) aan wat er in het artikel gezegd wordt.
5. Maak bulletlijstjes
Lezers zijn gek op bulletlijstjes. Of een overzicht met 7 tips. Of, de 10 To Do's. Optisch wordt een blog daardoor ook interessanter. Om te voorkomen dat de lezer het blog als een hele lange lap tekst ziet, is het maken van bulletlijstjes dus een aanrader! Denk daarbij wel aan de titel van het blog: die moet uiteraard prikkelen en een belofte doen. De lezer moet weten wat hij mag verwachten.
Tot slot...
U begrijpt het al: het is de hoogste tijd voor een slimme blogstrategie! We wensen u daar veel succes mee!
Meer weten?
Laat het ons weten. We beantwoorden graag uw vragen!
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.