Het grootste misverstand over de (bedrijfs)vlog
U hoeft helemaal geen Steven Spielberg te zijn. Of Jennifer Aniston.
19 Maart 2019 - Categorie AlgemeenVloggen is helemaal hot. Veel ondernemers en bedrijven willen er echter nog niet aan.
Precies om die reden moeten we in ieder geval het grootste misverstand over de (bedrijfs)vlog nú uit de weg ruimen!
En dan gaan vloggen dus!
Dit blog gaat verder ónder deze aankondiging
Wij hebben recentelijk twee eenvoudige vlogjes opgenomen en die in de webtekst op een andere site geïntegreerd. Hartstikke leuk. Het vlogje heeft supergoede reacties opgeleverd. PR-waarde dus! |
Wát is het grootste misverstand over de vlog?
- Een bedrijfsvlog zou een bedrijfsfilm of bedrijfsvideo 'moeten' zijn.
- Huh?
Nee dus.
Wat een onzin.
Helemaal niet waar.
Dat is echt een misverstand.
Een vlog is gewoon een vlog.
Een video-log.
V-log dus.
Vlog.
-
Een vlogje is simpelweg met een klein cameraatje of zelfs met uw mobiele telefoon opgenomen. U hoeft helemaal geen Steven Spielberg te zijn met een script dat met militaire precisie wordt nageleefd. En u hoeft ook geen Jennifer Aniston te zijn om goed over te komen.
-
Een vlog mag best (een klein beetje) rommelig zijn.
-
In een vlog mag u zich verspreken.
-
In een vlog kunt u super-naturel zijn. U hoeft uw teksten niet uit uw hoofd te leren.
-
In een vlog hoeft u bovendien helemaal niet de (storende?) achtergrondgeluiden ultiem weg te filteren.
Het is ook helemaal geen PR-schande als u de vlog zelf opneemt met de mobiele telefoon in de ene hand en dan al selfie-end het oog van de camera op uzelf richt. Sterker nog: het geeft de kijker het gevoel dat hij écht iets actueels ziet. Hij ervaart een bijna-live gevoel als hij het vlogje bekijkt.
Een vlog is dus niet veel meer dan een nuchtere en luchtige momentopname van hooguit 2 minuten (liefst korter!) waarin u vertelt wat u wilt vertellen.
Maarrrrrrr.......
Natuurlijk weet u wel wát u wilt vertellen. U weet de kern van uw boodschap op een leuke manier te verwoorden. Net als bij een blog probeert u de kijker te inspireren en als het even kan te verleiden tot een ware Call-To-Action!
Denk met name goed na over het begin van uw vlogspeech.
Want ook al duurt uw vlogje slechts 50 seconden... als u de kijker niet weet te pakken in de eerste 10 seconden, dan is deze ook al verdwenen. Yep. Zo ongeduldig is de hedendaagse vlogkijker. Zappen is het credo, zo lijkt het. Maar dat wist u uiteraard al omdat u dat ook hebt gemerkt in uw slimme blogstrategie; als de inleiding van een artikeltje of blog niet pakkend genoeg is, dan wordt er ook al weggeklikt.
Onder het voorbeeld gaat de tekst verder, o.a. met drie voorwaarden waar een leuk vlogje aan moet voldoen.
EEN VOORBEELD
Onderstaand grappig vlogje werd op 22 maart gepubliceerd op de site van de firma Rainbowsol uit Leerdam. Het vlogje heeft he-le-maal niets te maken met de producten die door dit bedrijf worden verkocht. In de maandelijkse nieuwsbrief werden de klanten geattendeerd om dit vlogje even te gaan bekijken (het is minder dan 1 minuut!).
De reacties waren overweldigend en louter positief. Lachen dus. En niet onbelangrijk: goede PR voor dit bedrijf!
De 3 voorwaarden van een leuk vlog:
U dient met uw vlog ...
1) te verrassen,
2) te vermaken én
3) te verblijden.
Kortom, denk dus wel goed na over wat u wilt bereiken met uw vlogjes.
Hebt u moeite met het kort kunnen verwoorden van uw boodschap of vindt u het sowieso lastig om mensen toe te spreken: wel dan heb ik overigens nog een andere oplossing voor u! (U bent van harte welkom!) ;-)
Bewerkingssoftware
Dat er zelfs al simpele en toegankelijke bewerkings-software bestaat die op alle mobiele telefoons heel eenvoudig is te installeren, is dan van latere zorg. Ga eerst gewoon eens 'ruw vloggen'. Ik ben er van overtuigd dat u het superleuk gaat vinden en dat u met zekerheid positieve reacties ontvangt. En dat uw doelgroepen en potentiële klanten ineens 'de mens' achter het bedrijf zien.
Ik kan u verzekeren... dat is tegenwoordig bést een commercieel handig pluspunt!
Veel plezier met het vloggen!
Meer weten?
Laat het ons weten. We beantwoorden graag uw vragen!
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Lees hier ons privacy statement.