Wát maakt ondernemers in het MKB geloofwaardig genoeg waardoor ze commercieel succesvol worden?
7 interessante aandachtspunten om dat voor mekaar te krijgen!
12 September 2020 - Categorie AlgemeenEen klant wordt klant – bij u, in het MKB - omdat u niet alleen de oplossing voor zijn probleem biedt, maar óók omdat de klant – tegelijkertijd - op de een of andere manier vertrouwen in u heeft gekregen. U bent geloofwaardig.
Dat geldt uiteraard ook voor mij en mijn communicatiebureau.
In de afgelopen maand heb ik twee nieuwe opdrachtgevers mogen verwelkomen die beiden – overigens onafhankelijk van elkaar – me vertelden dat ze graag blogs bij BlogBoy wilden afnemen omdat ze zagen dat ik al bijna 10 jaar columns schrijf over ondernemerschap voor de Wakkere Krant van Nederland.
Dat onderscheidde me aantoonbaar van de concurrenten: “Jerry kan in ieder geval schrijven, anders zou De Telegraaf hem nooit vragen.”
Alleen al door dát aspect had ik onbewust én bewust bij deze prospects een stukje geloofwaardigheid opgebouwd.
Leuk uiteraard. Ik ben er ook blij mee.
Maar ik gun het u ook.
Daarom heb ik – beredeneerd vanuit communicatie en marketing – een aantal factoren op een rijtje gezet die een impuls zijn voor het creëren van méér geloofwaardigheid voor uw bedrijf in de markt. Waardoor de kansen groter worden op …. omzet!
Dus,
MEER GELOOFWAARDIGHEID IN HET MKB DOOR:
1
TOON UW VAKMANSCHAP AAN
Communiceer uw wijsheid over de branche, de producten en diensten en heb een visie of duiding op de ontwikkelingen in uw vakgebied.
Ontstijg de oppervlakkige koop-bij-ons-marketing en laat zien én horen dat u écht verstand van zaken hebt.
Heel praktisch: bouw onder andere een trackrecord op van inhoudelijke blogs en vlogs, waarin u niet alleen informeert maar ook inspireert.
2
TOON UW BEHAALDE CERTIFICATEN, KEURMERKEN EN DIPLOMA’S
Bescheidenheid siert de mens, maar niet de ondernemer. Als u voor uw bedrijf belangrijke certificaten, keurmerken en diploma’s hebt behaald, laat dit dan aan de buitenwereld zien.
Een goed voorbeeld zijn de ISO-certificaten die bijvoorbeeld ‘bewijzen’ dat uw (werk)procedures op orde zijn.
De markt weet dat u echt wel door een stevige audit heen moest om die certificering te krijgen.
3
BETREED DE CATWALK
Ondernemers en bedrijven die Free Publicity beleid tot een wezenlijk onderdeel van hun marketing- en communicatiestrategie hebben gemaakt, zijn niet alleen succesvoller in de profilering, maar worden ook door de buitenwereld als ‘geloofwaardiger’ of ‘betrouwbaarder’ gezien. Regel dus dat interview in een vakblad, probeer op de radio (of zelfs op TV!) te komen met uw verhaal.
Schrijf eens een ingezonden brief.
Kortom… betreed de Catwalk! Onbekend maakt onbemind!
4
ORGANISEER EEN CONGRES, CONFERENTIE OF SEMINAR
Ondernemers die het lef hebben om ‘boven de branche’ uit te stijgen, pakken dus ook het initiatief om zelf iets op poten te zetten waarbij – bijvoorbeeld – de ontwikkelingen in de branche worden besproken.
Inviteer voor een eigen event leuke prikkelende gastsprekers. Koester de innovatieve gedachten die tijdens het event worden gedeeld.
Het organiseren van een congres, conferentie of seminar is feitelijk een heerlijk PR-instrument om uw eigen bedrijf slim, strategisch en op het hoogste niveau onder de aandacht te brengen.
5
GEEF CURSUSSEN, WORKSHOPS EN TRAININGEN
Cursussen, workshops en trainingen zijn dé plekken om kennis over te dragen aan nieuwe doelgroepen én zelfs ook bestaande klanten. Zorg ervoor dat de bezoekers van de workshops met iets heel concreets, iets nieuws naar huis gegaan, waarmee ze aan de slag kunnen.
Wedden dat u ná zo een event vanzelf een hogere status krijgt. En dus méér geloofwaardigheid.
6
STA VOOR DE KLAS – GEEF GASTCOLLEGES!
Het is sowieso héél gaaf om op gezette tijden eens op een (relevante) opleiding een gastcollege te geven. Over het algemeen staan onderwijsinstellingen daar best wel voor open. Niet alleen kunt u ‘reclame’ voor uzelf maken bij zo’n gastcollege. Er zitten immers misschien potentiële toekomstige nieuwe medewerkers in de klas.
Maar, het is natuurlijk ook een PR-instrument.
Het wérkt gewoon als u in uw marketingcommunicatie mee kunt nemen dat u ‘af en toe voor de klas staat’ om les te geven en kennis te delen.
Want, niet iedereen staat zomaar voor de klas. Dan moet je echt wel wat in huis hebben!
(extra tip)
WEES VISIONAIR - ARGUMENTEER INSPIREREND
Mensen willen graag iets nieuws horen. Iets, waar ze zelf nooit eerder bij hebben stil gestaan. Of, dat ze ontdekken dat u op een creatieve (visionaire!) wijze de knelpunten en uitdagingen van uw branche durft aan te vliegen. De Kunst van het Argumenteren is daarbij belangrijk want... als u met een nieuw innovatief statement komt, dan 'verwachten' de toehoorders onvoorwaardelijk bewijs daarvoor.
Met andere woorden: argumenteer inspirerend.
En als u dat moeilijk vindt of daar geen ervaring mee hebt: dan heb ik (u raadt het al) nog wel een inspirerende kans voor u om daar aan te gaan werken!
Samenvattend:
Het gaat dus om het vergroten van de economische waarde van uw vakmanschap!
Overigens zijn er nog veel meer mogelijkheden op het gebied van marketing en communicatie om de geloofwaardigheid van u en uw bedrijf een impuls te geven.
We kunnen daar altijd een keertje over sparren!
Bent u al een geloofwaardige partij in de markt?
Top! Gefeliciteerd! Maar… bedenk wel… U bent alleen zo goed als uw laatst gescoorde doelpunt.
Maak daarom het ontwikkelen van ‘Credibility’ dan ook tot een belangrijk onderdeel van uw marketing- en communicatiebeleid.
Regeren is immers vooruitzien!
Veel succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
DEZE ZOMER HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.