Geen eigen marketingafdeling? 3 tips voor het MKB.
Geef tóch betekenis aan uw ambities om meer klanten te verwelkomen, een hogere omzet te bereiken en bekender te worden.
11 Februari 2020 - Categorie AlgemeenVoor de grote corporates is het allemaal geen probleem. Genoeg marketing- en communicatieprofessionals daar! Maar... hoe doet het kleine MKB dit?
Dit blog heb ik dan ook geschreven voor die organisaties in het MKB die geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben. Of waar marketing en communicatie er een beetje worden bijgedaan. Of, waar de receptioniste of secretaresse één dag per week deze taken op zich heeft genomen.
Natuurlijk snap ik dat u - als relatief kleine speler in het MKB - niet 'zomaar' even volop kunt investeren in marketing en communicatie. Het moet immers toch uit de lengte of uit de breedte komen. Maar u voelt tegelijkertijd heel goed aan dat het wel nodig is om er 'iets' aan te doen. U ziet namelijk dat uw concurrenten wel zichtbaar aan marketing en communicatie doen.
Daarom in dit blog een paar eenvoudige tips om een impuls te geven aan die o zo benodigde marketing en communicatie. Om een beetje de druk van de ketel te halen. De tips dienen namelijk een helder doel: u wilt uiteindelijk meer klanten aan uw bedrijf, producten en diensten binden. U ambieert een groei in omzet én u wilt ook gewoon bekender worden.
Natuurlijk omvatten onderstaande tips bij lange nog niet een diep uitgekristalliseerd en strak gepland volledig marketing- en communicatieplan.
Beschouw deze tips gewoon als een opstart of eerste aanzet. Vergelijk het met de ambitie om - als volledig ongetrainde niet-sporter - over twee jaar de marathon van New York te lopen. U gaat trainen. Op dag één loopt u niet de 42km uit. Nee, op dag één begint u met 300 meter. En, over een maand loopt u zonder problemen een kilometer. Enzovoorts!
Enfin, u begrijpt wat ik bedoel.
Let's Go Dus!
3 TIPS:
1. GA BLOGGEN (creëer content!)
Als u van nature geen 'schrijver' bent, dan is dit best lastig ("Waar moet ik over schrijven?") maar probeer op z'n minst één blog per maand op uw website te publiceren. Dat is qua tijdsinvestering best te overzien. En... niet onbelangrijk: na een jaar heeft u (toch!) een trackrecord opgebouwd van 12 blogs waarin u uw expertise en marktkennis hebt gedeeld. Dat zijn letterlijk 12 kansen om uw doelgroepen te inspireren en op z'n minst kennis met u te laten maken. Immers, onbekend is onbemind.
Een paar subtips voor uw blogs:
-
Focus de inhoud van de blogs op de producten of diensten waarmee u de komende 12 maanden omzet op wilt scoren.
-
Promoot niet uw producten of diensten. Maak er geen commercieel stuk van. Beredeneer in uw teksten vanuit de uitdagingen waar uw (klanten) voor staan.
-
Leg uit hoe u een soortgelijke uitdaging van een andere klant hebt opgelost.
-
Maak een heldere keuze: gaat u offensief of defensief bloggen? (Of iets daar tussenin)
-
En, doe aan SpiderwebLinking vanuit uw blogs!
2. DOE IETS MET FREE PUBLICITY
Het creëren en ontwikkelen van Free Publicity is het meest onderschatte marketing-, communicatie- en PR-instrument van het MKB. Toevallig deze week heb ik nog een van onze klanten - bij toeval! - kunnen koppelen aan de lokale radio van zijn gemeente. Binnenkort een uitgebreid interview met hem in een radio-programma over ondernemerschap in zijn gemeente.
Ja, eerlijk is eerlijk: het was toeval dat dit op zijn pad kwam maar... ik heb de klant verteld dat hij van deze kans gebruik moet maken. Immers, radio-uitzendingen kun je ook via het internet delen en dus heb je een groter bereik. Bovendien worden bedrijven en mensen die op de radio zijn en daar iets vertellen, als betrouwbaarder gezien. ("Je komt immers niet zomaar op de radio!")
Dus... doe aan Free Publicity!
Een paar subtips t.a.v. free publicity:
-
Beloof uzelf dat u vóór het einde van dit jaar minstens één keer in de (lokale) krant komt met een interview.
-
Of, maak eens een inventaris van alle vakbladen in uw branche. En, benader de redacties eens. Als ze u niet kennen, dan zullen ze u sowieso niet bellen.
-
Presenteer uzelf als 'opiniemaker' van de branche. U hebt een opvallende visie! Journalisten en redacties zijn daar ALTIJD in geïnteresserd.
-
Beloof uzelf dat u één keer per kwartaal (als opstart) een persbericht met nieuwswaarde uitstuurt. Maak uw persbericht wel dynamisch!
3. WEES ACTIEVER OP SOCIAL MEDIA
Deze tip is an sich helemaal niet uniek. Alle andere communicatiebureaus zullen dit ook tegen u zeggen. Niets bijzonders dus. Maar.. het is wel een waarheid als een koe. Als u bijvoorbeeld die blogs publiceert, deel deze dan op Social Media. En vraag uw medewerkers ook als ambassadeur van uw bedrijf op te treden; laat hen dus ook de blogs en content delen vanaf hun eigen Social Media-accounts.
Natuurlijk begrijp ik volop dat het juist in relatief kleine MKB-organisaties ook best lastig is. Ik snap dat u niet elke dag de tijd hebt om 'steeds maar weer' op uw Smartphone of Tablet naar de Social Media te gaan. De Waan van de Dag overheerst! En... de vragen van die grote klant gaan gewoon voor!
Daarom....
-
Maak het u zelf makkelijk: plan 2x per week 15 minuten in om alle Social Media door te nemen en uw eigen berichten onder de aandacht te brengen.
-
Noteer voor uzelf op een half A4'tje wat de steeds terugkerende boodschap moet worden van uw Social Media posts.
-
Bepaal goed van te voren welke #hashtags voor u van belangrijk zijn. Dus, waar wilt u op gevonden worden. En, voeg die hashtags steeds consistent toe aan de Social Media posts.
-
Probeer te ontdekken WÁÁR uw potentiële doelgroepen zich op Social Media bevinden. Focus dan op die plekken met uw communicatie.
WAANZINNIGE BONUSTIP
Rent-A-Communicatieadviseur!
Oké, als de Waan van de Dag blijft overheersen, dan is dat eigenlijk ook niet eens zo slecht. Ten minste, als de Waan van de Dag ook gerelateerd is aan uw commercieel succes!
Gefeliciteerd! Het gaat goed met u.
Maar zoals we allemaal weten: de resultaten uit het verleden en die van vandaag zijn nooit een garantie voor de toekomst. Regeren is daarom vooruitzien. Maak tóch een professionele, afgewogen (en rustige!) start met uw marketing en communicatie.
Vooral als u er nooit eerder iets structureels aan hebt gedaan.
En daarom de bonustip: Rent-A-Communicatieadviseur!
;-)
Gewoon iemand die af en toe even meekijkt, adviseert, kleine dingetjes oppakt, kritische vragen stelt en die u zelfs vanuit de auto kunt bellen om overleg te plegen.
Deze superleuke en altijd vrolijke communicatieadviseur heeft zelfs interessante maandabonnementen.
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.