EXPERTISEBLOG: Word nooit de gevestigde orde! (Profileer uzelf als underdog!)
27 Juni 2016 - Categorie AlgemeenHoort u met uw bedrijf tot de gevestigde orde? Of juist bewust niet?
In dit expertiseblog geef ik u een aantal handvatten om van start mee te gaan om daarmee uw belangrijkste uitdagingen effectiever te kunnen aanvliegen. Ik heb het met u over underdogmarketing!
Met andere woorden: hoe krijgt u het voor elkaar dat de markt en potentiële klanten vrij spontaan onvoorwaardelijke sympathie voor u ontwikkelen?
We maken zo dadelijk een vergelijking met het IJslandse voetbalelftal....
Als eerste is het van wezenlijk belang om goed te begrijpen dat er in de gehele maatschappij een anti-establishment-sentiment heerst.
Met andere woorden: de bevolking, potentiële klanten, de markt…. Ze hebben het niet meer zo op met de grote jongens en de enorme bedrijven. De gevestigde orde in politiek en bedrijfsleven heeft het zwaar.
Er is in de afgelopen jaren veel meer warme sympathie ontstaan voor jonge frisse brutale merken en ondernemers, die in staat zijn om de boel op te schudden en de spelregels te tarten én te veranderen.
De markt heeft een behoefte aan een unieke eigen stijl...
Je ziet dat ook aan de toenemende aaibaarheid van inspirerende nerds in allerlei branches. Zo van die type 'wereldvreemde' ondernemers waarvan je op het eerste gezicht denkt ‘dat gaat ‘m niet worden’, maar waarvan vaak achteraf blijkt dat er ineens toch wel verrassende en inspirerende succespotentie in zit.
Het is heel belangrijk om dit fenomeen te erkennen.
Want, dit zal invloed hebben op de keuzes die u maakt in uw bedrijfscommunicatie en marketing.
- Kortom, we koesteren met z'n allen een bepaalde liefde voor underdogs. Zo zit de mens gewoon in elkaar.
Want, hoe blij was u deze week niet toen IJsland op het EK voetbal van Engeland won. Wow! Dat had toch niemand verwacht.
Iedereen voelde zich een beetje IJslander....
En, hoe verliefd waren we nationwide niet op tennisster Kiki Bertens die als volstrekte Nobody gewoon even de halve finales van Roland Garros haalde.
Zelfs het Franse publiek scandeerde massaal ‘Kiki, Kiki… Allez!’.
Twee redenen waarom we underdogs zo leuk vinden:
- Underdogs (zoals de IJslandse voetballers) lijken geen vuist te kunnen maken tegen de grote jongens die de markt bepalen met hun ruime resources en diepgaande expertise. Ze lijken bij voorbaat kansloos.
- De underdog (de IJslandse voetballer) toont echter altijd een grote en overschrokken vastberadenheid. Als er iemand gelooft in zijn eigen kunnen en visie, dan is het de underdog wel.
Die twee factoren vormen een unieke gunfactor. Consumenten, potentiële klanten - ook in de business-to-business- identificeren zich graag met die twee eigenschappen. Omdat ze eigenlijk zelf ook zo willen zijn. Iedereen wil IJslander zijn.
De belangrijkste vragen in dit blog:
- Hoe gebruikt u dit fenomeen dan in uw bedrijfscommunicatie en marketing als u de underdog bent of wilt zijn?
- En, als u de gevestigde orde bent: wat dan te doen?
Drie tips voor de underdog-in-spé:
- Wees brutaler.
Wees wat rauwer in uw bedrijfscommunicatie en marketing. Zoek de creatieve randjes op in uw uitingen.
Maar combineer dit wel met een vrolijke knipoog en tegelijkertijd de serieuze feitelijkheden van uw product of dienst. Laat de markt maar denken dat u wellicht enigszins naïef bent. En ineens bent u toch de visionair…. (= verrassing!)
- Durf stelling te nemen.
Wees nooit bang om een eigen mening of visie te verkondigen in een markt waarin de conventies soms in beton lijken te zijn gebeiteld. Ga nooit mee in de massa. Breek niet alleen de spelregels, creëer nieuwe spelregels. Voor uzelf. Vergeet bij de stellingname uiteraard niet de sterke onderbouwing. (= verrassing!)
- Bent u bereid om ‘Het (aaibare) Zwarte Schaap’ te zijn?
Zo ja… fantastisch! Het is dé ultieme voorwaarde om het hart van uw potentiële klanten te veroveren. (=verrassing!)
Een waarschuwing dus voor de gevestigde orde: pas goed op. De kleintjes komen er aan en ze gaan het u moeilijk maken. Vraag het maar aan de Engelse voetballers.
- De belangrijkste PRAKTISCHE vraag die de gevestigde orde zichzelf moet stellen is dus de volgende:
‘Wat is mijn verhaal eigenlijk?’. En, nog veel belangrijker: hoe kan ik in mijn verhaal mijn afkomst gebruiken? (Bent u net als Apple ook ooit al knutselend in een garage begonnen….?)
- Als u niet tot de gevestigde orde behoort maar deze wel van harte wil uitdagen, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit. Maar, kom wel met het juiste verhaal!
Stem uw bedrijfscommunicatie en marketing daarop af en het zal u een verrassende impuls geven aan de algehele gunfactor, uw verkopen en andere organisatorische doelstellingen.
U genereert spontane en warme sympathie. Zoals de IJslandse voetballers - en daardoor ook het gehele land - in uw hart zijn gesloten!
Hebt u vragen hierover of wilt u weten of wij - van Crown Media - onszelf tot de gevestigde orde rekenen of dat we liever de Underdog zijn...? Vertel het ons via onderstaand contactformulier!
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.