EXPERTISEBLOG: Weet u met welke emotie u kunt scoren als u méér wilt verkopen?
24 Mei 2016 - Categorie AlgemeenNatuurlijk wilt u méér verkopen. Vanzelfsprekend wilt u ook een hogere omzet.
En uiteraard houdt u zich bezig met marketing en bedrijfscommunicatie.
Toch?
- Mijn belangrijkste vraag nu aan u...
Houdt u in uw bedrijfscommunicatie en marketing wel genoeg rekening met de emotie van uw potentiële klant?
Feit: klanten en potentiële klanten maken zelden een 100% rationele beslissing!
Geen weloverwogen keuzes dus. Wel onderbuikgevoel.
Inspelen op emoties is (dus) een ijzersterk marketing- en communicatieinstrument!
Of het nu gaat om....
- ... een advertentiecampagne,
- ... een blog,
- ... een redactioneel artikel,
- ... uitingen op Social Media,
- ... een radio- of TV-spotje,
of - ... een persoonlijke pitch....
Altijd, maar dan ook altijd is het van het allergrootste belang om met emoties te spelen omdat u daarmee uw overtuigingskracht vergroot.
De belangrijkste basisemoties:
(om te gebruiken in uw marketing- en bedrijfscommunicatie)
- BANG
Heeft uw (potentiële) klant een reden om bang te zijn. Vast wel. Zeker als u bijvoorbeeld 'koolmonoxidemelders' wilt verkopen. Maak de klant maar bang voor de gevolgen als hij geen koolmonixdemelder in huis heeft. "U wilt toch ook de volgende ochtend gezond weer op....?"
- BOOS
Politicus Geert Wilders doet dit uitstekend. Hij speelt meesterlijk in op de boosheid van de mensen op de politieke elite. Het is een rode draad door zijn boodschap. Of u het nu eens of oneens met hem bent; hij snapt hoe het werkt in de communicatie naar zijn doelgroepen toe. Niet voor niets staat hij nu hoog in de peilingen.
- BLIJ
McDonald's speelt in al haar campagnes heel erg goed in op het 'Happy Gevoel' dat je zult beleven als je een McDonald's bezoekt. De slogan? I'm loving it! - En vroeger was deze: Service met een smile!
- WALGING
Roken is ongezond! De overheid wil dat mensen minder roken. Maar hoe overtuig je mensen nu van het feit dat roken slecht voor ze is. Juist! Door verschrikkelijke enge plaatjes op de pakjes sigaretten te plaatsen. Het is écht de bedoeling dat mensen walgen! En, dat ze daardoor minder gaan roken. Of zelfs stoppen.
- BEDROEFD
Hierbij kan men bijvoorbeeld denken aan een uitvaartonderneming zoals Monuta. In de huidige campagne laat het bedrijf een foto zien van een oudere dame, omringd door haar twee dochters. Gedrieën kijken zij in een foto-album waar beslist foto's van haar (net?) overleden man staan. Tja. Daar word je bedroefd van...
Uiteraard begrijpt u dat verschillende emoties náást elkaar kunnen voorkomen bij de (potentiële) klant.
In uw marketing en bedrijfscommunicatie combineert u dan verschillende emoties in het formuleren van de meest effectieve boodschap.
Andere mogelijke emoties..... (ter inspiratie)
- Verdrietig
- Verliefd
- Hoopvol
- Gefrustreerd
- Verontwaardigd
- Vreugde
- Woede
- Jaloezie
- Vertedering
- Rust / Kalmte
- Heldhaftigheid
- Nieuwsgierig
MIJN VRAGEN AAN U...
(ter verdere inspiratie)
- Wat is het (echte) probleem van uw (potentiële) klant?
Of wat is het probleem van de markt waarin u opereert?
- Welke emoties beleeft uw (potentiële) klant door dat probleem?
- Wat zegt u tegen die (potentiële) klant om hem dan gerust te stellen?
- Kunt u die geruststelling gebruiken in uw communicatie-uitingen? En, hoe doet u dat dan?
- Hebt u vragen of wilt u weten hoe ik de zoektocht naar de juiste emoties én de daaraan gerelateerde formulering van de juiste boodschap aanpak?
- Ik leg u het praktijkvoorbeeld graag uit.
- Vul onderstaand formulier in en u ontvangt in uw inbox het praktijkvoorbeeld. Ook ter inspiratie.
- Als u andere vragen hebt, neem contact met mij op.
Veel succes en wellicht een keer tot ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media (wie zijn wij?)
CAls
EEN VOORBEELD!
Als u onderstaand formulier invult, dan ontvangt u - vrijwel meteen - in uw inbox een mooi praktijkvoorbeeld van succesvolle emotiemarketing. Wij hopen dat we u daarmee inspireren!
Lees hier ons privacy statement.