EXPERTISEBLOG: Waarom mislukt uw communicatie- of marketingplan? (De belangrijkste reden uitgelegd!)
05 November 2015 - Categorie AlgemeenWat is - volgens u - de belangrijkste reden waardoor een communicatie- of marketingplan niet werkt? Of zelfs mislukt? Of, dat het zonde blijkt van de gedane investeringen?
Wát is de grootste valkuil die ondernemers en bedrijven ervaren met als gevolg dat een plan niet slaagt?
Doelstellingen, zoals meer verkopen, een hogere omzet of een grotere bekendheid, worden dan niet bereikt....
Het antwoord op de essentiële vraag waar succesvolle bedrijfscommunicatie aan moet voldoen, is: commitment.
Dus: de Waan van de Dag wint het van de stevig geformuleerde strategische ambities. Men wordt opgeslokt door de drukte van het moment waarbij men op een rustiger ogenblik ineens concludeert: 'We hebben wéér niets aan (bedrijfs)communicatie en marketing gedaan. Eigenlijk zijn we geen stap vooruitgekomen.'
Commitment is de tweede C uit de 13C's van communicatie.
Als eerste:
Wat is commitment eigenlijk?
Commitment is het vastleggen van beloften waarbij diegenen die zich vastleggen zich bereid verklaren tot en zich willen verbinden aan concreet gedrag om doelstellingen te bereiken.
Men toont daarbij sterke, emotionele, morele en intellectuele betrokkenheid ten aanzien van het geformuleerde punt aan de horizon.
Commitment is een bewuste en zelfstandige keuze.
Commitment is vrijwillig maar niet vrijblijvend.
Commitment heeft niets met euro's te maken.
U voelt het ongetwijfeld al aan dat het communicatie- en/of marketingplan niet gaat werken als commitment ontbreekt. Dat plan vereist onvoorwaardelijk die toewijding. Niets gaat vanzelf. Het moet van binnenuit komen. Net als het plan om af te vallen of te stoppen met roken.
LEESTIP:
(U bent beslist hierin geïnteresseerd)
Waarom uw potentiële klanten
u per definitie
niet vertrouwen!
Niet voor niets is de C van Commitment een belangrijke component in de CommunicatieCode®, waar steeds meer organisaties mee starten. Deze C is een onmisbare schakel op weg naar begrijpelijke en handzame (én renderende!) bedrijfscommunicatie.
Commitment heeft twee aspecten:
- Persoonlijk commitment
- Gezamenlijk commitment
Persoonlijk commitment heeft te maken met leiderschap en voorbeeldgedrag. Dus, het vermogen om jezelf blijvend te motiveren.
Gezamenlijk commitment heeft te maken met de afdeling of het bedrijf als geheel. Draagvlak dus. Een collectief vertrek- en eindpunt.
We hebben het daar regelmatig over met onze opdrachtgevers. Natuurlijk hebben we ook oplossingen voor dit vraagstuk van commitment. Want, als er een plan ligt, dan willen we daar geen Papieren Tijger van maken.
De CommunicatieCode® is een aanjaagmodel om ook daadwerkelijk een stap vooruit te komen en na bijvoorbeeld een jaar te concluderen: 'We hebben inderdaad een stap gemaakt. Bedrijfscommunicatie en marketing zijn een wezenlijk onderdeel geworden van ons bedrijfsbeleid.'
Hoe zit het met uw commitment ten aanzien van uw bedrijfscommunicatie en marketing?
Beantwoordt u voor de aardigheid onderstaande vragen eens...
- Wat is - volgens u - de definitie van het begrip 'Waan van de Dag'?
- Op een schaal van 1 tot 10.....
Welk cijfer geeft u uzelf met betrekking tot het begrip 'commitment' ten aanzien van het implementeren van een communicatieplan?
- Noem 3 redenen waarom u geen tijd hebt om uw marketing- en communicatieplan uit te voeren?
- Waarom zijn die redenen legitiem?
- Waarom zijn die redenen niet legitiem?
Als u eens over dit thema wilt sparren, neemt u dan contact op met Charlie, onze WhatsApp CommunicatieConsulent.
Want... u wilt toch ook meer verkopen, een hogere omzet halen of een grotere bekendheid bereiken?
Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.