EXPERTISEBLOG: Waarom Hunkemöller koos voor Doutzen Kroes en niet voor Halina Reijn!
Uiteindelijk een simpele optelsom in marketing en communicatie
04 September 2016 - Categorie Algemeen
Twee vrouwen waren afgelopen week uitgebreid in het nieuws. Ik heb het over topmodel Doutzen Kroes. En, ik heb het over actrice Halina Reijn.
Doutzen Kroes werd gepresenteerd als hét nieuwe gezicht van Hunkemöller.
In dit blog leg ik uit – beredeneerd vanuit het perspectief van bedrijfscommunicatie en marketing – waarom de lingeriewinkelketen voor Doutzen Kroes koos, als gezicht. En waarom men nooit voor Halina Reijn zal kiezen.
Een blog ter inspiratie voor de keuzes die u maakt om uw verkoop, omzet en marktaandeel een positieve impuls te geven. Want ook ú hebt dergelijke concrete uitdagingen!
BEPALING VAN DE DOELGROEP
Natuurlijk weet elke ondernemer dat hij niet een product of dienst verkoopt, maar een oplossing. Of, zo men wil, een beleving.
Hunkemöller begrijpt dit als geen ander. De doelgroep is namelijk eenvoudig gedefinieerd: elke vrouw.
- En, wat wil elke vrouw?
Die wil af en toe sexy zijn. Die wil zich comfortabel en mooi voelen. En, dat kan met spannende lingerie. Maar dat kan ook met praktische lingerie. Immers, ook vrouwen lopen echt niet elke dag zwierend door de slaapkamer. Er moet ook gewoon gewerkt worden en dan is het fijn als BH en slipje comfortabel zitten. En, als je comfortabel bent, dan straal je dat ook uit.
GEVOLG?
Positieve aandacht. En, iedereen vindt positieve aandacht fijn.
Natuurlijk begrijpt elke vrouw dat een killerbody zoals Doutzen Kroes niet voor iedereen is weggelegd.
Maar dat maakt niet uit. Elke vrouw wil ook gewoon een beetje blijven fantaseren. Fantaseren doet leven!
Bovendien zijn we in Nederland nogal van het credo ‘Doe Maar Gewoon, Dan Doe Je Al Gek Genoeg’ (dus, niet boven het maaiveld uitsteken), waardoor juist de gewone Nederlandse vrouw zich graag wil associëren met iemand als Doutzen Kroes.
Doutzen is namelijk ook gewoon moeder van twee kinderen. En ze is er eerlijk over dat het moederzijn niet altijd meevalt (=herkenning!).
- Meer inspiratie gewenst?
Check in bij de nieuwsbrief!
Bovendien komt Doutzen uit Friesland. Haar noordelijke tongval is niet verloren gegaan in al het internationale werk dat ze doet en daardoor is ze normaal gebleven. Ze is eigenlijk nog gewoon het Friese boerenmeisje.
- Dat bevalt elke vrouw wel.
- Elke vrouw voelt zich verbonden aan het gewone Hollandse Friese boerenmeisje, dat in haar hart helemaal geen glamour is.
VERKOOPEFFECT?
Maar stimuleert Doutzen dan de verkoop echt? Ja, natuurlijk. Om alle genoemde redenen hierboven. Vrouwen willen fantaseren. Over zichzelf. En over sexy zijn. Niks mis mee. Doutzen stimuleert vrouwen het beste uit zichzelf te halen. En, dus zien vrouwen dat óók zij sexy en verleidelijk kunnen zijn.
Euhm… werkt dit dan alleen bij vrouwen?
Nee, natuurlijk niet. Ook mannen zijn hier gevoelig voor. Ook zij zien hun vrouw of vriendin graag in een Doutzen-setje. En dus stappen de mannen ook de Hunkemöller binnen. Omdat ze weten wat de fantasie van hun vrouw is. Prachtig!
Hunkemöller begrijpt hoe ze meer verkoopt, een hogere omzet haalt of een groter marktaandeel bereikt. Hunkemöller weet waar het om gaat in het leven.
DAVID BECKHAM
Maar mannen ‘tuinen’ er ook op een andere manier in.
- Ik ben daar zelf het levende en praktische voorbeeld van.
Nee, u ziet mij niet de Hunkemöller binnenstappen, maar laatst was ik toch echt wel verleid door een prachtige David Beckham-slip. Voor ik het wist, had ik hem aangeschaft.
- Één billboard langs de snelweg, bracht me in de stemming....
- En, ik was verkocht!
Goed, toen ik thuis voor de spiegel stond, in m’n nieuwe brief, zag ik uiteraard ook dat dáár geen David Beckham stond. Daar is m’n BMI iets te veel voor in wanverhouding, maar dat maakt niet uit.
Mijn fantasie was echter wel door het billboard geprikkeld en als ik ‘David’ aan heb, dan loopt die fantasie verder.
- Juist ja, fantasie doet leven.
Zoals alle vrouwen zich even ‘Doutzen’ willen voelen, zo wil elke man – in ieder geval ik – zich op gezette momenten even ‘David’ voelen. Waarbij ‘gezet’ ineens toch een leuk woordgrapje is, zo realiseer ik me nu. Maar dat terzijde.
- Kortom, ondernemers, bedrijven en merken zijn succesvol(ler) als ze de fantasie van hun (potentiële) klanten begrijpen, onderzoeken en prikkelen.
MAAR NU U! (enkele vragen)
- Wat is de diepste fantasie van uw potentiële klanten?
- Hoe prikkelt u die fantasie?
- En… HOE vertelt u het prikkelende verhaal aan die potentiële klanten om ze te verleiden om zaken met u te doen?
- Hoe laat u die fantasieën werkelijkheid worden?
- Hoe uit dit zich in woord en beeld in al uw bedrijfscommunicatie en marketing?
CONCLUSIE:
Emotiemarketing biedt kansen. Niet alles is rationeel.
Daarom zijn fantasieën ook zo leuk!
OH JA....
Belofte maakt schuld.
Ik zou het namelijk ook nog over Halina Reijn hebben. Ik had dat beloofd aan het begin van dit blogje.
Wel, alles wat ik hierboven schreef over Doutzen bewijst feitelijk al meteen waarom Hunkemöller nooit voor Halina Reijn zal kiezen. Zo beschouwt de Amsterdamse actrice mensen die haar aanstaren op een vliegveld als zeekoeien. Ze vindt het vreselijk om herkend te worden. Ze gruwelt van al dat onbetaalde gestaar! Ze schreef dat in een column in het Algemeen Dagblad.
- Zelfs premier Rutte had er een mening over. “Ga gewoon wat relaxter met die bekendheid om!’
Halina heeft zichzelf afgelopen week dus buiten de werkelijkheid geplaatst door een hoger podium aan zichzelf toe te dichten dan ze eigenlijk verdient, zo meent heel kritisch Nederland. En dat is nu net iets waar Hunkemöller niet voor staat. Die staat voor elke vrouw, voor de gewone vrouw.
Logisch dus dat Halina Reijn nooit het gezicht zal worden van Hunkemöller. Onze felicitaties gaan derhalve naar Doutzen. En, naar elke vrouw in Nederland!
Hebt u van dit blog genoten?
Dan ben ik blij en tevreden. Ik weet bovendien zeker dat ik een kleine impuls heb mogen geven aan uw marketing en bedrijfscommunicatie! Dat was precies mijn doel! Als u meer wilt lezen, dan adviseer ik u het overzicht van mijn expertiseblogs te bekijken.
Klachten over dit blog?
Laat het me meteen weten? Vul onderaan het contactformulier in!
Tot de volgende keer!
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de MarketingCode. Neem svp contact met mij op; ik zou graag willen weten wat de Code voor mijn organisatie kan betekenen
Lees hier ons privacy statement.