EXPERTISEBLOG: Waarom de digitale nieuwsbrief ineens weer aan populariteit wint...!
E-mailmarketing is Hip and Hot.
21 Maart 2018 - Categorie AlgemeenDe digitale nieuwsbrief wint in de laatste maanden weer veel marketingwaarde.
Waar het MKB een jaar geleden nog dacht definitief afscheid te nemen van e-mailmarketing omdat men klanten, prospects, stakeholders en andere doelgroepen ook heel efficiënt kon informeren via Social Media, zo blijkt nu dat de digitale nieuwsbrief feitelijk heel betrouwbaar is...
Betrouwbaarder dan Social Media.
En dan in het bijzonder: betrouwbaarder dan bijvoorbeeld Facebook.
E-mailmarketing
Gemiddeld ontvangen wij bij Crown Media ongeveer twee keer per maand een aanvraag om e-mailmarketing (dus: het verzenden van digitale nieuwsbrieven) te verzorgen.
Opvallend: in de laatste maand ontvingen we vijf aanvragen en alleen vandaag al (21 maart 2018) ontvingen we er drie!
Hoe dat komt?
Facebook staat wereldwijd onder vuur. Zelfs de oprichter van WhatsApp, Brian Acton, heeft de wereld opgeroepen om te stoppen met Facebook. De hashtag #DeleteFacebook is trending!
Facebook hobbelt van het ene naar het andere schandaal, waarbij de kritische bottomline helder is: zo heel langzamerhand daalt het vertrouwen van alle gebruikers ten aanzien van het databeheer.
Gebruikers van Facebook realiseren zich steeds meer dat alle informatie en data die ze achterlaten op Facebook écht in handen komt van andere partijen, die dan gerichte advertenties aanbieden (oké, daar kunnen we mee leven....), maar die er misschien ook wel heel intrinsiek verkeerde dingen meedoen.
Vertrouwen?
Op dit moment daalt het gebruik van Facebook.
Of dit een onomkeerbare tendens is, is moeilijk in te schatten. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg staat in ieder geval voor een grote uitdaging om het vertrouwen (van de wereld) terug te winnen.
Maar het MKB, dat Facebook succesvol inzet om met de markt te communiceren, twijfelt nu ook.
Ik zeg het u eerlijk: natuurlijk kunt u nog steeds heel gerichte campagnes organiseren op Facebook waarbij u doelgroepen effectief bereikt. Echter, als langzamerhand méér en méér mensen uit die doelgroep Facebook verlaten, dan daalt dus de marketing- en communicatiewaarde van Facebook.
Ondernemers in het MKB snappen ineens dat het op gezette tijden verzenden van sprankelende en effectief informerende digitale nieuwsbrieven misschien toch wel het beste marketingscenario is.
Logisch.
Uw nieuwsbriefbestand met e-mailadressen is immers van u. U kunt daar zelf regie op voeren. Niemand anders gaat daarover. Bovendien hebt u een goed inzicht in het rendement.
Daarom mijn suggestie:
Als u e-mailmarketing liet voor wat het was, overweeg dan toch weer eens om het op te pakken.
Het werkt namelijk!
11 tips voor een excellente digitale nieuwsbrief:
1. CREËER HERKENBAARHEID
Maak uw e-mail nieuwsbrief in een herkenbaar format op zodat deze door de doelgroep elke keer weer wordt herkend als een nieuwsbrief. De 2H's zijn hiervan toepassing. Herkenbaarheid en Herhaling. Daar is vertrouwen op gebaseerd.
Ik attendeer u in dit perspectief graag op het zgn. McDonalds-effect!
2. VERMIJD COMMERCIËLE UITINGEN
Uw nieuwsbrieven moeten vooral informatieve content bevatten. Vertel iets leuks, laat uw deskundigheid zien. En trigger!
3. DE EERSTE ZIN!
Oh.... die eerste zin in de nieuwsbrief is zó belangrijk! Besteed daar aandacht aan. Denk goed na over wat de ontvanger in zijn inbox als eerste ziet. En, als het even kan: probeer de eerste hyperlink ook zo hoog mogelijk in de tekst van de nieuwsbrief te plaatsen. Om het klikgedrag aan te jagen!
4. LINK NAAR EXPERTISEBLOGS
Verleid de nieuwsbrieflezer te klikken naar leuke expertiseblogs die op uw site staan. Ook dáár vooral informatieve content. Inspireer de lezers. En, stel ze niet teleur. (Ontwikkel dus ook een slimme blogstrategie om de nieuwsbrieven te voeden!)
5. NIET TE VEEL, NIET TE WEINIG
Stuur niet te veel nieuwsbrieven (kan irritatie veroorzaken), maar ook niet te weinig (dan is er geen herkenbaarheid). De keuze die u kunt maken verschilt per branche, per product, per markt. Ook een kwestie van ontdekken wat wel en wat niet werkt.
6. CALL-TO-ACTION
Altijd leuk om een 'Call-To-Action' in te bouwen. Dus een extra motivatie voor de lezer om bijvoorbeeld een e-book of Whitepaper te downloaden. Is ook goed meetbaar. En u komt iets meer te weten over de informatiebehoefte van uw lezers.
7. LEUK BEELDMATERIAAL
Een foto of plaatje zegt soms meer dan 1.000 woorden. Ik verbaas me er soms nog over dat ik nieuwsbrieven ontvang die alleen uit die 1.000 woorden bestaan. Niemand leest een hele lap tekst. Op een site als Pixabay kunt u gratis en rechtenvrij beeldmateriaal downloaden dat bijna altijd prima geschikt is voor nieuwsbrieven.
8. DE ONDERWERPREGEL
Doe een belofte in de onderwerpregel. Dat is nl. de regel tekst die de ontvanger als eerste ziet. Stuur uzelf ook test-nieuwsbrieven naar verschillende eigen accounts. U ziet dan hoe de output is. U kunt dan nog woordjes toevoegen of eraf halen.
9. VARIEER
Word niet al te voorspelbaar met uw content. Varieer. Verras. Kies af en toe een ander insteek. En ook de Tone-Of-Voice van uw teksten mag soms wisselen. Dat geldt overigens ook voor goede zakelijke blogs. Zo is er een keuze tussen offensief of defensief bloggen. Of iets wat er tussenin zit.
10. HAAK IN OP DE ACTUALITEIT
Hoe gaaf is het niet als u vanuit uw expertise meteen kunt reageren op iets wat (groots) in de actualiteit is. Mijn best gelezen nieuwsbrief ever is nog steeds die over toptennisster Maria Sharapova, die in 2016 was betrapt op doping.
Ik had een mening over haar crisiscommunicatie.
Ik haalde vanuit mijn nieuwsbrief een klikscore van bijna 70% (dat is écht gigahoog!) en ook mijn blog hierover werd massaal gedeeld. Ik verstuurde de nieuwsbrief anderhalf uur nadat Sharapova wereldnieuws was.
11. ONBEWUSTE BEÏNVLOEDING
Natuurlijk lezen de abonnees op uw nieuwsbrief niet elke keer uw nieuwsbrief. Ze hebben ook niet altijd evenveel tijd om uw nieuwsbrief te lezen (maakt u zich daar dan dus ook geen zorgen over).
Maar... ook al lezen ze uw nieuwsbrief even niet. Toch kunt u gebruik maken van onbewuste beïnvloeding.
Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.