EXPERTISEBLOG: Verwerkt u de 6 D's van DRAAGVLAK wel in uw zakelijke blogs?
Zo ja, dan raakt u écht in gesprek met de markt!
04 Oktober 2017 - Categorie AlgemeenElk zakelijk blog of redactioneel artikel over u, uw bedrijf en/of uw producten en diensten moet' de 6 D's van DRAAGVLAK in zich hebben om de kans op (acquisitie)succes te vergroten.
Als u dit succesvol doet, dan zult u beslist ervaren dat u écht in gesprek komt met uw doelgroep, uw potentiële klanten.
Pas als u in gesprek bent, kunt u een impuls geven aan al uw inspanningen op het gebied van meer verkopen, het halen van een hogere omzet of het bereiken van een betere profilering.
We hebben deze belangrijke 6 D's voor u op een rijtje gezet. Ter inspiratie.
En ter check op alle teksten en blogs die u al hebt ingezet ten behoeve van uw bedrijfscommunicatie of marketing.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Hoe komt u in gesprek met de markt?
De 6 D's van DRAAGVLAK: (*)
1. DOELSTELLING
Definieer voor uzelf helder wat u wilt bereiken met de publicatie van een blog, of een serie blogs. Zonder doelstelling, geen succes!
2. DOELGROEP
WIE wilt u eigenlijk overtuigen van uw product, dienst, idee, plan of ideologie? Wellicht hebt u meerdere doelgroepen. Bent u er zich van bewust dat elke doelgroep wellicht een andere (eigen) boodschap nodig heeft. Het is overigens hierbij ook van belang om te bepalen in welke fase van de Customer Journey de lezer(s) van uw blog(s) zich bevindt. Definieer die verschillende plekken in de Customer Journey als afzonderlijke doelgroepen.
3. DUIDING
Natuurlijk weet u dat u in uw zakelijke teksten en blogs 'het probleem van uw lezers' moet benoemen. Maar de D van DUIDING gaat nog een stukje verder. Kunt u aangeven in uw teksten en/of blogs wat de virtuele 'catastrofe' is die uw potentiële klanten zal overkomen als deze niet meegaat met uw oplossing? Kortom, kunt u duiden (scherp aangeven!) hoe en waarom u opkomt voor het belang van uw potentiële klant?
4. DAADKRACHT
U hebt een oplossing voor het probleem van uw klant. Toch? Maar is deze ook uitvoerbaar? Kan de gesuggereerde daadkracht worden omgezet in een effectief eindresultaat? Werkt uw plan van aanpak? En, waarom? Laat u dit wel genoeg blijken in uw blogs en andere zakelijke teksten.
5. DUURZAAMHEID
Is uw oplossing aantoonbaar een oplossing voor de lange termijn? U plakt geen pleisterje op een wondje maar u voorkomt dat het wondje niet meer ontstaat! Kortom, vertelt u wel (en hoe!) dat uw oplossing écht duurzaam is?
6. DESKUNDIGHEID
Waarom bent u deskundig op uw vakgebied? Kunt u dat bewijzen? En, hoe zien we dat terug in uw teksten? Als u deze relevantie kunt aantonen, dan zijn uw zakelijke teksten effectiever en overtuigender.
(*)
Deze 6 D's van DRAAGVLAK zijn onderdeel van de 13D's van DRAAGVLAK; dat is een stappenplan, dat we hebben ontwikkeld bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam, waarmee iedereen van start kan als hij draagvlak zoekt voor zijn product, idee, dienst, ideologie etc.
Kortom: hoe genereer je draagvlak? Dat doe je (dus) met de 13 D's van Draagvlak. Meer weten hierover? Meldt u zich aan voor de nieuwsbrief van deze debatclub. U ontvangt dan twee keer per maand waanzinnige overtuigtips.
tekst gaat verder onder de afbeelding.
WAT IS UW BLOGSTRATEGIE?
Overigens willen we u er hier graag op attenderen, dat slechts één blog(je) of één enkel redactioneel artikel uiteraard geen zoden aan de dijk zet. Wij adviseren altijd een slimme blogstrategie.
Niet omdat we vinden dat ondernemers en MKB-organisaties gewoon (veel) moeten bloggen (omdat zo'n beetje iedereen het tegenwoordig doet) maar met name omdat een goede blogstrategie per definitie gebaseerd zal zijn op een logisch communicatie- of marketingplan.
Het opzetten van een slimme blogstrategie is bovendien meteen het alibi om het nu eens echt over excellente bedrijfscommunicatie en marketing te hebben.
U begrijpt het al... :-)
Dáár helpen we u graag bij!
Als u zin hebt om een keertje geheel vrijblijvend te sparren hierover, vul dan onderstaand formulier in! We keep in touch!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur / CEO Crown Media Group
BlogBoy / Expert CommunicatieCode®
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.