EXPERTISEBLOG: Snapshotmarketing is belangrijkste trend voor het MKB in 2017 (en meer trendtips voor het nieuwe jaar!)
27 December 2016 - Categorie AlgemeenNu de economische bedrijvigheid voelbaar in de allerhoogste versnelling staat, rekent het MKB zich al weer rijk.
Toch mag dit niet een reden zijn om achterover te leunen. Want, op het gebied van bedrijfscommunicatie en marketing, zijn er belangrijke trends, die bepalen of u wel of niet van die toenemende economische bedrijvigheid profiteert.
Als MKB-organisaties al deze wezenlijke ontwikkelingen naast zich neerleggen (of negeren), dan kunnen ze in 2017 misschien nog wel eens bedrogen uitkomen.
Dan zal blijken dat er toch niet wordt geprofiteerd van de aanwezige conjuncturele reuring.
Daarom in dit nieuwe expertiseblog een overzicht met de belangrijkste – voor u absoluut relevante – trends in marketing en bedrijfscommunicatie, om mee rekening te houden in 2017. En, er uiteraard wat mee te doen.
U wilt immers toch ook (blijvend) profiteren van de economische up?
De volgende trends behandelen wij in dit blog:
- Snapshotmarketing
- Flexibiliseer uw flexibiliteit
- Heb een visie op maatschappelijke polarisatie
(+ uitnodiging voor de #SylvanaSimonsLezing!) - Exit SEO
- Content is een campagne
- Splits bedrijfscommunicatie van productcommunicatie (en omgekeerd)
- Ontwikkel ook in de b2b een loyalty programma
- Anticipeer op keiharde online reviews
- Twitter in de min; Instagram in de plus
- De terugkeer van de digitale nieuwsbrief
- Creativiteit, creativiteit en nog eens creativiteit.
MKB-TRENDS
in marketing en bedrijfscommunicatie #2017:
1. Snapshotmarketing; hét credo van 2017
Het gaat eigenlijk al lang niet meer om de middelen die u kunt inzetten om uw doelgroepen te bereiken. Het gaat tegenwoordig om het moment waarop u de (potentiële) klant kunt verrassen, verblijden en vermaken.
- Dus: Just In Time, Just In Place.
Snapshotmarketing is dé leidraad voor effectieve marketing. Uw timing, uw interactie en de door u gekozen dosering zijn daarbij van doorslaggevend belang.
Met andere woorden: slaagt u er in om precies op het moment dat de klant zijn informatiebehoefte bewust of onbewust kenbaar maakt, te reageren en te communiceren? Kunt u uw boodschap precies passen in het moment en de context waar de prospect zich bevindt? Kortom: begrijpt u de snapshot, het moment van de klik?
Anders gezegd: kunt u uw communicatieslagkracht inzetten om alert, met relevantie en met scherpte te reageren op de informatiebehoefte? Alleen die ondernemers en bedrijven die dit kunstje beheersen, creëren een voorsprong op hun concurrenten.
De context is derhalve een nóg essentiëler onderdeel geworden van het totaalplaatje van de eigen bedrijfs- en productcommunicatie. Niet voor niets maakt de C van Context daarom uit van de CommunicatieCode, waar wij regelmatig mee werken.
2. Schaarste op de arbeidsmarkt (en toename van flex)
Wij constateren dat veel MKB-bedrijven geen specifiek beleid hebben ten aanzien van arbeidsmarktcommunicatie. Jammer, want dit is geen overbodige luxe. Er gaat immers weer schaarste ontstaan op de arbeidsmarkt. Werknemers hebben het dan voor het uitkiezen waar ze willen werken. Er is een kans dat ze niet voor u kiezen!
Dit is voor u een gemiste kans om potentieel binnen te halen. En daarom wordt Storytelling binnen arbeidsmarktcommunicatie steeds belangrijker.
Maar er is nog iets. Er is steeds meer flexkracht. Mensen hebben minder behoefte aan vaste dienstverbanden. We verschuiven naar een projectmaatschappij waarbij werknemers (flexkrachten) weer afscheid van u nemen als het project is afgerond. Maar ja, hoe bindt u toch talentvolle, deskundige en kwalitatief hoogwaardige flexkrachten toch aan uw organisatie?
Juist! Door met een écht verhaal te komen. Arbeidsmarktcommunicatie is nog nooit zo belangrijk geweest. Het is een investering in uw eigen bedrijfscontinuïteit!
3. Visie op maatschappelijke polarisatie
Organisaties kunnen het zich niet meer veroorloven om onschuldig te zijn over hun marketing en communicatie. We leven immers in tijden van scherpe maatschappelijke polarisatie en dat betekent dat het MKB een mening ‘moet’ hebben over thema’s die in de samenleving aan de orde zijn.
Het onschuldig ‘posten’ van een vrolijke foto van het Sinterklaasfeest, dat u organiseerde voor de kinderen van uw medewerkers, kan ‘zomaar’ een scherpe Zwarte Pieten-discussie opleveren. De Zwarte-Piet-fan is ineens een racist. En, als u op uw feest gekleurde Pieten liet komen, dan kunt u zomaar online voor landverrader worden uitgemaakt.
Andere thema’s die relevant zijn, zijn o.a. de vluchtelingencrisis, seksisme, de terreurdreiging, het establishment, uw eigen politieke voorkeuren….
Het MKB - en ook alle andere ondernemers - dient rekening te houden met deze polarisatie.
- Wat is úw verhaal?
- En, kunt u in het geval van een discussie uw verhaal onderbouwen?
UITNODIGING
Kom op 17 januari naar de 1e #SylvanaSimonsLezing in Utrecht. Dáár wordt dit thema behandeld. Heeft de ondernemer nog vrijheid van meningsuiting in tijden van scherpe maatschappelijke polarisatie? Vraag uw gratis toegangskaart aan!
- De 1e #SylvanaSimonsLezing wordt uitgesproken door Jerry Helmers, Sr. Communicatieadviseur.
- Download de flyer (PDF)
4. Exit SEO
SEO wordt minder belangrijk. De algoritmen van zoekmachines zijn intussen al zó intelligent dat het algoritme het al door heeft als u uw webteksten te scherp hebt afgestemd op de zoekmachineoptimalisatie.
Content is echter nog wel steeds King, maar teksten dienen meer dan ooit mensgericht te zijn. Het belang van individuele zoekwoorden wordt steeds minder; het verband binnen langere zoekzinnen wordt groter.
Bovendien wordt de mate van betrokkenheid van uw content belangrijker. Marketing en bedrijfscommunicatie worden hierdoor een onderdeel van de Boardroom. Het is geen klusje meer dat er even bij kan worden gedaan.
5. Content = Campagne
Het genereren van content bestaat niet meer uit een opeenvolging van losse campagnes. Maar uit een afgewogen en onderling verbonden strategie.
Herkenning wordt de hard core; u kunt de verschillende boodschappen die u uitstraalt, niet meer te veel van elkaar laten afwijken. Binnen de verschillende vormen van content, creëert u handige en relevante dwarsverbanden.
6. Bedrijfscommunicatie vs Productcommunicatie
Deze twee aspecten zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. En dat blijft ook zo. Tegelijkertijd zijn ze ook wat meer gescheiden.
De loyaliteit van de markt is door het transparante aanbod echter minder geworden en dat betekent dat u klanten behoudt door niet alleen helder uw Storytelling ten aanzien van uw bedrijfscommunicatie op orde te hebben (waar staat u voor, wat zijn uw drijfveren, wat is uw visie, wat is uw missie?).
Er dient nu ook een apart verhaal voor de productcommunicatie te worden geformuleerd. (welk probleem van de markt lost u eigenlijk op?)
7. Loyaltyprogramma’s
In de Business-2-Business (Of: Business-4-Business) stonden loyaltyprogramma’s jarenlang gelijk aan vloeken in de kerk.
Maar niets is minder waar, anno nu. Verrassende creativiteit in uw bedrijfscommunicatie en marketing wordt de basis voor de gunfactor vanuit de markt. En daarom voor loyaliteit.
Hoe weet u - beredeneerd vanuit bedrijfscommunicatie en marketing - loyaliteit in de markt te creëren?
8. Online klantrecensies
Ook in de Business-2-Business vinden er steeds meer online klantenreviews plaats. Die worden inhoudelijk harder en harder. Uw eigen portals – zoals uw eigen website en Social Media platforms – worden daarom belangrijker.
Dát zijn nl. de plekken waar u – beredeneerd vanuit bedrijfscommunicatie en marketing – nog de absolute regie over heeft. Daar kunt u zeggen wat u wilt zeggen. Met uw eigen gekozen nuances.
Dáár bevindt zich de waarheid die u met de markt wilt delen.
9. Twitter in de min, Instagram in de plus
Twitter lijkt het niet te redden. Mensen haken af. Bedrijven ook. Instagram is daarentegen groeiende. Er is dus een kans voor elke MKB-organisatie om via Instagram de markt te bereiken. De essentie? Een foto zegt meer dan 1.000 woorden.
Besteed aandacht aan uw beeldmateriaal!
Ook wij van Crown Media zijn intussen op Instagram te vinden!
10. De digitale nieuwsbrief terug van weggeweest
Juist omdat (ook) klanten op veel plekken hun informatie opvragen en op veel momenten en devices bereikbaar zijn, ontstaat er een diffusie informatie-ontvangst. De traditionele nieuwsbrief wint daardoor weer aan populariteit.
Die komt gewoon in de inbox binnen, op de plek waar men elke dag sowieso is. Iedereen heeft immers een mail-inbox.
Tip voor de afzender?
Maak vooral een sexy nieuwsbrief. Verleid! En, creëer nieuwsgierigheid.
11. Creativiteit, creativiteit en nog eens creativiteit
De technologie schrijdt voort en bijna alles is tegenwoordig te voorspellen. Effectieve marketing en bedrijfscommunicatie betekent dus dat er met name ingezet moet worden op verrassende creativiteit. Op basis van alle data die beschikbaar zijn.
Oh ja…..
Trends die vorig jaar als marketingtrends voor het MKB werden gesignaleerd en nu onvoorwaardelijk een must zijn geworden:
- Integreer Mobile Marketing in uw algehele communicatiebeleid;
- Werk niet alleen aan een slimme blogproductie, maar produceer ook vlogs!
- Richt uw call-to-actions niet direct op de verkoop, maar op het verschaffen van incentives.
- Bedrijven zetten weer in op Free Publicity. Beheers de kunst van het verleiden van journalisten die over u zullen schrijven. Free Publicity is sexy en vergroot uw autoriteit.
- Nerds, start-ups, kleine bedrijven zijn de baas geworden. Groot, bureaucratisch en log is exit. Kortom, flexibiliseer uw flexibiliteit. (Om te kunnen overleven)
- Creeër échte Reference Cases en betrouwbare redactionele artikelen in samenwerking met uw klanten. Als onderdeel van uw content strategie.
Tot slot...
Veel succes gewenst! Ik ben benieuwd naar uw content in 2017! Of zin om een keer te sparren over communicatie en marketing? Wij doen dat op basis van de CommunicatieCode!
Vanzelfsprekend wens ik u een vrolijk nieuwjaar (VIDEOVLOG)
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.