EXPERTISEBLOG: Slim zakelijk bloggen: kies voor de functionele, emotionele of symbolische behoefte!
Raak de lezer écht!
08 April 2017 - Categorie AlgemeenAls u een zakelijk blog schrijft en publiceert op uw site, houdt u dan wel rekening met de drie mogelijke behoeften die uw lezers (uw potentiële klanten) hebben?
Er zijn nl. drie afzonderlijke behoeften, waar potentiële (of twijfelende!) klanten op kunnen worden getriggerd. Deze drie afzonderlijke (klant)behoeften bepalen de richting van uw slimme blogstrategie. En, de tone-of-voice.
DE DRIE BEHOEFTEN ZIJN:
- Functionele behoefte
- Emotionele behoefte
- Symbolische behoefte
tekst gaat verder onder het plaatje
1. FUNCTIONELE BEHOEFTE
De klant zoekt gemak. Uw product of dienst moet iets heel praktisch oplossen. Bijvoorbeeld toiletpapier. Stel dat u fabrikant bent van toiletpapier dan is het aan te raden om in uw communicatie vooral in te steken op het gemak van toiletpapier. Het is een gebruiksartikel zonder al te veel emotionele waarde. Maak het dus niet te ingewikkeld. U weet ongetwijfeld van uw eigen product of dienst of er een functionele behoefte wordt ingevuld als de klant de aanschaf doet.
2. EMOTIONELE BEHOEFTE
De klant wordt letterlijk gelukkig als hij uw product of dienst aanschaft. De klant zweeft naar hogere sferen. Bijvoorbeeld een prachtige gouden trouwring, die u aanschaft om uw partner ten huwelijk te vragen. Blogt u over dergelijke producten? Wel, speel in dat blog dan in op de emotionele aspecten die ontstaan bij de aanschaf. Ook hier geldt overigens weer dat u natuurlijk voor u zelf weet of uw product of dienst een emotionele behoefte invult.
3. SYMBOLISCHE BEHOEFTE
Levert de aankoop van uw product of dienst bij uw klant een bepaalde status op? Denk eens aan een BMW of Mercedes. Die wagens geven de bestuurder/eigenaar een bepaalde status en daar kicken ze op. Dus, als u een zakelijk blog schrijft over uw product of dienst en u weet zeker dat uw klanten daar een bepaalde status aan toekennen, dan begrijpt u dat uw tone-of-voice in uw zakelijk blog zich daar op moet richten.
tekst gaat verder onder het plaatje
FASE VAN AANKOOPPROCES?
Natuurlijk kunnen alle drie verschillende behoeften voor uw product of dienst tegelijkertijd van toepassing zijn. Zo zwart/wit is de wereld immers ook niet. Alleen dán is het wel de vraag in welke fase van het aankoopproces (The Customer Journey) uw potentiële klant zich bevindt. De intrinsieke behoefte van de klant kan namelijk tijdens zijn klantreis veranderen.
De bottomline is dus dat u de gedachtengang en de gevoelens van uw klant écht goed dient te begrijpen om in ieder geval in uw slimme blogcommunicatie de juiste snaar te raken. Niet makkelijk; dat geven we meteen toe. Maar wel leuk om daar eens een keer over na te denken. Wij zijn er echter van overtuigd dat uw blogs dan succesvoller worden.
Als u een keer zin hebt om te sparren over een superslimme blogstrategie, die wij voor u kunnen ontwikkelen, dan nodig ik u uit voor een kopje koffie. Of thee. Of een biertje. Let me know!
U kunt ook onderstaand formulier invullen. Of anders: tot het volgende blog!
Met vriendelijke groeten,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
Als u onderstaand formulier invult dan ontvangt u o.a.
- De vier aller-aller-aller-aller belangrijkste voorwaarden waar een goed blog aan moet voldoen.
- Een overzicht van de soorten blogs die wij voor u kunnen schrijven.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.