EXPERTISEBLOG: Marketing en Bedrijfscommunicatie. Een makkie! (een waar gebeurd verhaal!)
27 Januari 2016 - Categorie AlgemeenIk heb dit blogje geschreven omdat ik een ontzettend leuk (en waar gebeurd) verhaal met u wil delen.
Het verhaal gaat over vier pukkelige puberjongens, die ik per ongeluk afluisterde. Althans, ze zaten naast mij in een snackbar.
Het verhaal ging helemaal niet over mijn vakgebied bedrijfscommunicatie of marketing. Of eigenlijk toch weer wel. Juist wel...!
Één ding werd in ieder geval duidelijk: deze vier jonge pubers bewezen dat ik wel kan inpakken als sr. communicatieadviseur. Zij toonden aan dat al het werk dat ik doe, eigenlijk door iedereen gedaan kan worden.
U hoeft mij dús niet meer in te huren. Want, als u het verhaal van deze vier pubers hebt gelezen, dan weet u meteen hoe u uw bedrijfscommunicatie en marketing moet vormgeven.
Zo simpel is het eigenlijk.
Er waren eens vier pukkelige puberjongens, die volop in gesprek waren over de beeldschone Sophie, een meisje dat ze kenden van school.
En, één van de vier jongens was sta-pel-ver-liefd op Sophie.
Ik hoorde hem zeggen dat hij elke dag van haar droomt.
'Sophie is de vrouw van mijn leven', hoorde ik het veertienjarige verliefde ventje tegen zijn maten zeggen.
'Ik kan haar gelukkig maken!'
Zóóóó schattig. Zóóóó leuk.
En ik werd zóóóó nieuwsgierig want de verliefde puber vroeg zich af hoe hij verkering met haar kon krijgen.
Zijn maten hadden een aantal nuttige tips voor hem:
- Wees grappig
Maak haar aan het lachen, zo was het advies. Maak leuke grapjes, vertel mopjes. Zorg dat ze vrolijk van je wordt!
- Zorg dat je bij haar in de buurt bent
Wees zichtbaar. Niet te dichtbij, maar zorg ervoor dat je regelmatig in beeld bent, zodat ze je ziet, zodat ze je af en toe hoort. Laat zien dat je bestaat!
- Wees aardig en behulpzaam!
Als je toevallig een keer met haar in de rij staat, in de schoolkantine, koop dan een ijsje of een chocoladereep voor haar. Of knoop een leuk praatje aan over een docent. Of een proefwerk dat er aan komt. Of draag haar tas. Kortom, laat zien dat je een fijne vent bent! Wees aardig en behulpzaam!
- Wees het niet altijd met haar eens!
Meisjes vinden het niet leuk als je altijd maar 'Ja, en Amen' zegt. Ze vinden het prettig om soms ook wat verbaal tegengas te krijgen. Nee, ze doen alsof ze dat niet leuk vinden maar écht.... meisjes vinden het juist wel leuk als jongens een eigen mening hebben. Zo kun je elkaar een beetje plagen. Was Sich Liebt, Neckt Sich! Ze hebben het zó door als je elke keer met ze meepraat. Meisjes zijn tegenwoordig namelijk best wel slim!
- Zorg dat háár vrienden leuke dingen over je vertellen!
Probeer te ontdekken wie haar vrienden en vriendinnen zijn en maak contact met ze. Zorg ervoor dat je dáár de gunfactor hebt, zodat die vrienden en vriendinnen tegen Sophie vertellen dat je echt een leuke jongen bent! Die vrienden en vriendinnen zullen dus jouw ambassadeur worden.
Het zijn de beste tips als je jezelf wilt verkopen. Stilzitten is geen optie als je verkering wilt.
Uiteraard ziet ú natuurlijk de link met Het Grote Mensenleven.
Want, u hebt ook wensen en uitdagingen; zo wilt u ongetwijfeld ook meer verkopen, bekender worden of een hogere omzet halen. En natuurlijk vraagt u zich ook af hoe u dat voor elkaar krijgt.
Wel, beste lezer: deze vier pukkelige puberjongens snapten het helemaal.
Zij maken namelijk gebruik van de Magische Vier V's. En die Magische Vier V's kunt u ook toepassen om de match te vinden met uw potentiële klant:
Wat zijn die Magische Vier V's dan?
- Verleiden
Creëer de gunfactor ten aanzien van de potentiële klant. Maak uzelf interessant! Be Lovely!
- Verblijden
Geef de potentiële klant een gelukkig gevoel. Maak deze blij met uw inspiratie. Be Happy!
- Verrassen
Begrijp niet alleen de uitdaging waar uw klant voor staat, maar vlieg die uitdaging (het probleem) aan op een verrassende wijze. Op een manier, zoals de potentiële klant het niet verwacht. U bent de enige die dat zo kan! Be Surprising!
- Veroveren
De laatste stap is dan de makkelijkste. Als de eerste drie V's succesvol zijn ingevuld, dan is het nog maar een klein stapje om definitief verkering met elkaar te krijgen! Be Ready For More!
Tja... een kind kan dus de was doen.
Bedrijfscommunicatie is dus helemaal geen Rocket Science. Het komt altijd op het zelfde principe neer. Of je nu een meisje wilt veroveren om verkering mee te krijgen of dat je je acquisitie succesvoller wilt maken.
Conclusie van dit verhaal?
Ik kan inpakken als Sr. Communicatieadviseur!
Zelfs het door mij - in eigen beheer - ontwikkelde revolutionaire communicatie- en marketingstappenplan, de CommunicatieCode, hoeft helemaal niet meer worden ingezet.
Bedrijfscommunicatie en marketing zijn gewoon een kwestie van Common Sense!
Niets meer en niets minder!
Hoe het tussen de verliefde jongen en Sophie is afgelopen?
Ik weet het niet. Ik heb de jongens niet meer gezien. Maar ik ben er tegelijkertijd toch zéér van overtuigd dat het goed is gekomen.
En daarom zeg ik: ze leefden nog lang en gelukkig!
Mijn vraag - tot slot - aan u is:
Hoe gaat u verleiden, verblijden, verrassen en veroveren?
Laat het me weten; ik ben zéér nieuwsgierig naar uw verhaal!
Oh ja... weet er iemand nog een leuke baan voor mij?
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
CEO Crown Media (wie zijn wij?)
P.S. - Voor alle zekerheid heb ik de naam van Sophie verzonnen. In het echt heette ze anders. Ik wil namelijk - door dit blogje - een mogelijke ontluikende liefde natuurlijk niet verpesten....!
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.