EXPERTISEBLOG: Maak in uw bedrijfscommunicatie en marketing meer gebruik van het begrip klantintelligentie! (om meer te kunnen verkopen!)
17 April 2016 - Categorie Algemeen
Veel bedrijven en organisaties vergeten in hun bedrijfscommunicatie en marketing vaak één belangrijk aspect, zo is mijn constatering.
Ik heb het over het begrip klantintelligentie.
Of het nu gaat om de productie van een blog, een reclamecampagne, een compleet communicatieplan, goede webteksten of een redactioneel artikel: weten wat klantintelligentie is én hoe u de eigen bedrijfscommunicatie daarop afstemt, is écht een absolute must.
De wereld in het hoofd van de potentiële klant is immers geen exacte replica van de werkelijkheid.
- Het is aan u – om dat te beïnvloeden! En dat kan!
Simpelweg omdat daarmee de kansen op meer verkoop, een steviger marktaandeel of een hogere omzet vergroten. Of welke andere doelstelling u ook hebt.
Uw klanten – uw doelgroepen! – zijn net mensen.
Zij bezitten namelijk twee soorten intelligentie.
- Emotionele intelligentie
- Rationele intelligentie
EMOTIONELE INTELLIGENTIE
Keuzes die door de markt gemaakt worden op basis van emotionele intelligentie, vinden hun motivatie in aspecten als:
- Beleving
- Gevoel
- Sfeer
- De gunfactor
- Geluk
- Humor
- Vertrouwen
RATIONELE INTELLIGENTIE
Keuzes die door de markt gemaakt worden op basis van rationele intelligentie, vinden hun motivatie in aspecten als:
- Feiten
- Uw kennis van de markt
- Uw oplossend vermogen
- Uw werkelijke financiële waarde (t.o.v. de concurrent)
- De feitelijke eigenschappen van uw product en/of dienst
- Uw inzicht in de marktontwikkelingen
- Bepalen van de maatschappelijke relevantie
Als u deze twee bovenstaande lijstjes ziet, dan begrijpt u uiteraard dat u van beide vormen van klantintelligentie gebruik kunt maken als u uw boodschap formuleert. Als u uw bedrijfscommunicatie vormgeeft.
Door te begrijpen wat de twee verschillende intelligenties zijn, weet u beter wat u moet zeggen om doelgroepen succesvoller aan te spreken en te inspireren.
VERHOUDING...?
Maar… hoe weet u nu wat de verhouding moet zijn tussen emotie en ratio in uw communicatie naar de markt toe?
WETMATIGHEDEN
Wel, daar is een aantal onbetwistbare wetmatigheden voor, dat bepaalt of u méér emotie of méér ratio moet gebruiken in uw communicatie naar de markt toe. Dat verschilt per markt, per omstandigheid, per situatie….
Als u onderstaand formulier invult, dan ontvangt u van ons – bijna meteen – in uw inbox 20 wetmatigheden die bepalen of u in uw boodschap naar de markt toe, meer op de ene klantintelligentie of meer op de andere klantintelligentie moet inzetten.
- Als u deze wetmatigheden bestudeert, dan begrijpt u exact wat ik bedoel.
Ik ben er bovendien van overtuigd dat u definitief anders gaat aankijken tegen uw bedrijfscommunicatie en marketing én wat de ware essentie van uw boodschap feitelijk moet zijn.
En, dat u op een gegeven moment de essentie van die boodschap wellicht moet veranderen terwijl de verkoopargumenten misschien inhoudelijk wel hetzelfde blijven…
Want, u wilt toch ook meer verkopen, een hogere omzet halen of een stevig marktaandeel creëren?
Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
VUL ONDERSTAAND FORMULIER IN en ontvang in uw inbox de 20 wetmatigheden die het antwoord geven op de vraag of u méér emotie of méér ratio moet inzetten in uw bedrijfscommunicatie en marketing.
En u weet meteen hoe u uw kansen vergroot op meer verkoop, een hogere omzet of een steviger marktaandeel. (of welke andere doelstelling u ook hebt!)
Lees hier ons privacy statement.