EXPERTISEBLOG: Hoeveel woorden bevat een goed zakelijk blog maximaal?
Is een blog van 2.000 woorden nog leesbaar?
25 Januari 2018 - Categorie AlgemeenDe ervaren zakelijk blogger weet het maar elke MKB-ondernemer die zelf zijn blogs schrijft en publiceert (soms letterlijk tussen de dagelijkse gang van zaken door), vraagt het zich natuurlijk elke keer wéér vertwijfeld af (met een diepe zucht): hoe lang mag (moet) mijn blog eigenlijk maximaal zijn?
Met andere woorden:
Wat is het maximum aantal woorden dat een blog mag bevatten om nog effectief, renderend en leesbaar te zijn?
tekst gaat verder onder de afbeelding
Het minimum?
Wel, als eerste geef ik u het antwoord op de vraag wat het minimum aantal woorden moet zijn, dat een blog absoluut moet bevatten. Hoewel de online wetten niet keihard in beton gegoten zijn, is het minimum 300.
Yoast, de SEO-plugin, stelt nl. dat 300 woorden het minimum is waardoor een tekst door de zoekmachines als interessant en/of als relevant wordt gezien. Dus, dat er SEO-waarde ontstaat (waarde voor de zoekmachines). Andersom gezegd: tekstjes van minder dan 300 woorden zijn minder goed vindbaar via zoekmachines als Google, ook al zitten er nog zo veel fantastische (relevante) zoekwoorden in.
tekst gaat verder onder de afbeelding
En, dan het maximum?
Het antwoord op de vraag wat dan het maximum aantal woorden is, is helder. Dat is er niet. Er is géén maximum.
De bewering dat lezers niet geïnteresseerd zouden zijn in veel te lange lappen tekst, klopt namelijk niet. Lezers (van blogs) zijn vooral niet geïnteresseerd in saaie, zinloze, nietszeggende, commerciële teksten.
Lezers zijn wel geïnteresseerd in nuttige (neutrale) informatie, leuke woordspelingen, een goede grap, handige bulletlijstjes en een lekker leesbaar, geloofwaardig en toegankelijk verhaal.
Ja. Zelfs als een blog 2.000 woorden zou bevatten, dan nóg kan het door de zoekmachines als superinteressant (en dus relevant!) worden gezien. Er is dus geen maximum verbonden aan het aantal woorden dat een blog moet hebben om door de zoekmachines nog serieus te worden genomen.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Aandachtspunten slim zakelijk bloggen:
1. Gebruik (dikgedrukte) tussenkopjes
Maak de alinea's niet te lang. Probeer elke (maximaal) 250 á 300 woorden een tussenkopje te plaatsen. De lezer kan dan even op adem komen.
2. Gebruik beeldmateriaal
Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden. En ook meer dan 5.000 woorden. Plaats dus leuke foto's of visuals in de tekst. Zo wordt het optisch in ieder geval niet als één grote lap tekst gezien.
3. Plaats niet te veel hyperlinks, maar wel genoeg!
Zoekmachines hechten waarde aan content met veel verwijzingen (interne en externe links). Het is de essentie van het internet dat alles met alles wil verbinden. Dus, hoe langer de tekst, des te meer verwijzingen kunt u aanbrengen. Maar, verdeel deze verwijzingen zo regelmatig mogelijk over de tekst. Besteed met name veel aandacht aan slimme SpiderwebLinking.
4. Hoe langer de tekst... des te logischer de keywords
Voorkom dat uw blog of artikel er als spam uitziet. Schrijf dus gewoon uw tekst zoals u ook uw verhaal in real life zou vertellen. Verbied uzelf om heel overdreven de zoekwoorden in de tekst te benadrukken.
Als u gewoon schrijft, in eerste instantie wellicht vanuit de losse pols, dan ontdekt u dat uiteindelijk op een heel natuurlijke wijze de meest essentële zoekwoorden terug ziet komen in de door u zelf geproduceerde tekst. U bent slimmer dan u denkt!
Bovendien is Google al zó intelligent dat uw blog, artikel of stukje tekst daardoor als relevant wordt gezien; u stijgt in de zoekresultaten.
tekst gaat verder onder de afbeelding
5. Maar... maak het blog (nu) toch niet onnodig lang!
Goed schrijven betekent uiteindelijk wel ook een kwestie van schrappen. Wees kritisch op uzelf.
- Bent u in staat om hoofd- van bijzaken te scheiden.
- Is uw argumentatie op orde?
- Kunt u uw argumenten bewijzen?
- Zijn uw voorbeelden relevant?
Goed schrijven betekent onvoorwaardelijk dat u elke keer weer een kritische blik werpt op de tekst voordat deze viral gaat.
LEESTIP:
De 20 top-ergernissen van bloglezers!
Hoe dan ook. Ik wens u veel plezier met het schrijven en publiceren van al uw zakelijke blogs. Met bovenstaande aandachtspunten gaat het helemaal goed komen.
Ik ben daarvan overtuigd.
Maar wat u ook doet: zorg er hoe dan ook voor dat elk (zakelijk) blog wel het onderdeel is van een slimme blogstrategie!
Succes!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media - Bureau voor Communicatie en Strategie
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.