EXPERTISEBLOG: Hoe zorgt u er voor dat uw zakelijke blog wordt gelezen.
Pas de Blendle-techniek toe
02 April 2017 - Categorie AlgemeenAls u een blog schrijft, denkt u dan ook als Blendle?
Ja? Perfect. En, goed gedaan! Zeker weten dat u met uw blog uw geformuleerde doelstellingen behaalt. Althans, u hebt de kans zo groot mogelijk gemaakt.
Is het antwoord Nee? Wel, dan beslist even verder lezen.
Want, in tijden waarin blogcommunicatie écht een wezenlijk onderdeel ‘moet’ zijn van de communicatiemix van elke MKB-organisatie, is het Blendle-principe met zekerheid een ‘Must’ om de kans op succes te vergroten. U schrijft uw blog toch immers ook met een doel?
Het principe van ‘Blendle’ is eenvoudig...
De tekst gaat door onder het plaatje
Wat is Blendle?
Blendle is een nieuwsplatform (een idee van internet-ondernemer Alexander Klöpping) waarbij de lezer kan betalen per artikel. Alleen de eerste regels van het artikel zijn zichtbaar. We hebben het dan over de eerste 100 woorden. Ongeveer.
Dat betekent dus dat in die eerste 100 woorden van het blog de nieuwsgierigheid van de lezer op een inspirerende wijze moet worden geprikkeld. Als dit lukt, dan is de lezer geneigd om verder te lezen. Hij is dan bereid om te betalen voor het vervolg.
Die eerste 100 woorden dienen zó goed te geschreven te zijn dat de lezer weet dat hij iets mist als hij niet verder leest.
Die eerste 100 woorden zijn als een ware Cliffhanger.
En zo kunt u dat principe ook aanvliegen met uw blog. Op z’n Blendles… Maak de eerste 100 woorden superspannend!
De tekst gaat door onder het plaatje
Overkill
Natuurlijk laat ú uw lezers niet betalen voor het lezen van een blog, maar door de overkill van online blogpublicaties, hebt u – hoe u het ook wendt of keert – heel veel generieke concurrentie.
Als de eerste 100 woorden van uw blog niet interessant genoeg zijn, dan haakt de lezer af. Een klik en de lezer zit al ergens anders op het internet in de hoop dat hij dáár wel geïnspireerd zal raken.
De vraag is alleen hoe u de eerste 100 woorden dusdanig interessant maakt zodat de kans groot is dat uw lezer (uw potentiële klant!) daadwerkelijk verder leest. En dat u dus uw doelstellingen bereikt.
We hebben 5 tips voor de eerste 100 woorden van uw blog op een rijtje gezet:
- Stel zo snel mogelijk in de tekst een vraag aan de lezer.
Zorg er voor dat het ongewisse antwoord de lezer prikkelt. Hij wil verder lezen!
- Schrijf toegankelijk. Dus, niet te ingewikkeld. Geen onnodige bijzinnen.
Wees direct in uw communicatie.
- Gebruik geen onbegrijpelijke metaforen of anekdotes. U wilt een zo breed mogelijk bereik binnen uw doelgroep halen.
- Besteed heel veel aandacht aan de titel. Doe een belofte.
(Kijkt u maar naar de titel boven dit blog!)
- Benoem uw doelgroep specifiek. Zo heb ik het in de eerste 100 woorden van dit blog over MKB-organisaties.
(Die zijn immers de doelgroep van Crown Media)
De tekst gaat door onder het plaatje
Tot slot...
Leuk trouwens dat u dit blog helemaal hebt uitgelezen. Dank daarvoor. Wij vermoeden dat de eerste 100 woorden van dit blog voldoende interessant waren voor u om ook daadwerkelijk door te lezen.
Tja, uiteraard geldt ook voor ons: Practice What You Preach!
Als u een keer zin hebt om te sparren over een superslimme blogstrategie, die wij voor u kunnen ontwikkelen, dan nodig ik u uit voor een kopje koffie. Of thee. Of een biertje. Let me know!
U kunt ook onderstaand formulier invullen. Of anders: tot het volgende blog!
Met vriendelijke groeten,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
Als u onderstaand formulier invult dan ontvangt u o.a.
- De vier aller-aller-aller-aller belangrijkste voorwaarden waar een goed blog aan moet voldoen.
- Een overzicht van de soorten blogs die wij voor u kunnen schrijven.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.