EXPERTISEBLOG: Hoe overtuigt u de zwevende klant? (7 handvatten!)
Zoals politici zwevende kiezers overtuigen
11 Maart 2017 - Categorie AlgemeenU hebt het de afgelopen weken - en zeker in de laatste dagen - beslist ook gezien; de peilingen veranderen. Veel Nederlanders weten nog niet op welke partij ze komende woensdag gaan stemmen.
Ze veranderen hun voorkeur bijna dagelijks.
Ze zweven.
Blijkbaar slagen politieke partijen er (dus) in om de kiezers op andere gedachten te brengen; anders zouden de peilingen niet veranderen.
Voor u - als ondernemer met uw bedrijf - een wijze les. Want, als politieke partijen er in slagen om zwevende kiezers te overtuigen, dan kunt u óók de zwevende klanten overtuigen. Kortom: hoe brengt u de markt op andere gedachten?
Tekst gaat verder onder het plaatje
Een aantal handvatten:
1. ZICHTBAARHEID
Als u zichtbaar bent, dan kunt u uw verhaal vertellen. Onbekend maakt onbemind. Hoe makkelijk kan het soms zijn? Profileer uzelf. Online. Offline. En daar tussenin.
2. CONSISTENTIE, CONSISTENTIE, CONSISTENTIE
Als u structureel - elke keer weer! - de essentie van uw verhaal vertelt (dus, wát wilt u eigenlijk verkopen. Wélk probleem van uw potentiële klant lost u op?) dan vergroot u daarmee de kans dat de boodschap blijft hangen. Kom elke keer terug op uw pay-off. Wijk niet af. Doet u dat wel, dan raakt Uw potentiële klant verward.
3. WEES UNIEK
Vertel niet wat anderen al vertellen. Vertel uw eigen verhaal. Wéét wat u eigen unieke propositie is. U valt daardoor op. U wilt toch geen grijze muis zijn?
4. LOCATIE, LOCATIE, LOCATIE
Weet wáár uw potentiële klanten zich bevinden, zowel online als offline. Als u dat niet weet, dan kunt u ook niet uw unieke, consistente boodschap verkondigen. Inmiddels gebruiken alle politieke partijen al vele megadata; ze weten precies wáár hun potentieel electoraat zit. En waar kansen liggen. Zo zal de SP waarschijnlijk niet een infostandje inrichten in een chique villawijk in Bloemendaal.
5. TIME-MANAGEMENT
In welke fase van het mogelijke aankoopproces zit uw potentiële klant? Heel belangrijk om te weten. U overtuigt de potentiële klant namelijk echt niet als u hem een boodschap zendt waar hij nog niet aan toe is. Politieke partijen ontdekken steeds meer dat een 'permanente campagne' het credo is. Heel langzamerhand laten ze keizers in hun richting opschuiven. Om dan toe te slaan op het moment suprême; de verkiezingsdag.
6. STEL VRAGEN
Politici gaan in gesprek (in debat!) met het electoraat. En politici stellen ook vragen in de hoop dat het electoraat vertrouwen in ze krijgt. Dus, u als ondernemer, als bedrijf, stelt ook vragen aan uw potentiële klanten. Het is de basis voor het winnen van vertrouwen. En vertrouwen leidt tot meer.
7. ZWEVENDE KLANTEN ZIJN GEEN ONWETENDE KLANTEN
Zwevende kiezers zijn geen onwetende kiezers. Realiseert u zich wel dat uw concurrenten wellicht in dezelfde vijver vissen en de potentiële klanten voorzien van informatie? Net zoals politici dat doen. Klanten zijn niet onwetend. Maar weet u wel wat ze wel of niet al weten?
En nu u!
Als politici het kunnen, dan kunt u het ook!
Wat is uw plan?
Loop voor de aardigheid eens (om wat inspiratie op te doen) het volgende stappenplan door.
Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
LEESTIP:
- Wij vermoeden uw interesse in het volgende blog: 'Als u niet tevreden bent over uw omzet, dan hebt u waarschijnlijk te weinig autoriteit in de markt'.
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.