EXPERTISEBLOG: Hoe krijgen ondernemers en bedrijven het voor elkaar om hun verhaal op TV of radio te vertellen?
18 December 2015 - Categorie AlgemeenVandaag is een dag dat ik écht op en top geconcentreerd moet zijn. Zo dadelijk rijd ik nl. naar Hilversum om opnamen te maken voor een televisieprogramma van RTL.
Ik ben daarvoor gevraagd, omdat ik deskundig ben op het specifieke thema dat in het programma wordt besproken en daarover tevens een goed onderbouwde mening heb.
En... omdat ik het genereren van 'Free Publicity' als een vast onderdeel zie van de communicatie- en marketingmix van mijn bedrijf Crown Media.
Hoe zit het met uw beleid op het gebied van 'Free Publicity'?
Staat u wel eens in de krant? Kunnen we u horen op de radio? Zien we u binnenkort op TV?
Bent u deskundig?
Wel, in dit blog kan ik u helaas niet vertellen hoe u 'eventjes' 'Free Publicity' effectief integreert in uw communicatie- en marketingbeleid, want ik heb zeker wel 100 tips en tricks voor u om uw kans te vergroten om in de media te verschijnen. Daar is de ruimte hier te beperkt voor.
Maar als eerste.....
Waarom zou u het eigenlijk (moeten) willen, in de media verschijnen?
- Als u in de media verschijnt, dan wordt u als deskundiger gezien. Of sterker nog: mensen zullen u sneller als een autoriteit zien, vooral als u wordt aangesproken door een kritische journalist. (En, mits u de kritische vragen natuurlijk goed pareert!).
- Als u in de media verschijnt, dan vinden uw doelgroepen - uw potentiële klanten! - u geloofwaardiger. U zult uiteindelijk méér verkopen.
- Als u in de media verschijnt, dan creëert u ongemerkt een voorsprong op uw concurrenten. Zo simpel is het.
Ik kom meteen even terug op het tweede punt in het lijstje hierboven. Vooral op het effect dat u uiteindelijk meer zult verkopen... (of welke andere uitdagingen u ook hebt op dat vlak!)
Zoals u misschien weet ben ik náást mijn ondernemerschap ook voorzitter van een landelijk ondernemersplatform.
Kort geleden was ik in één week twee keer op de radio te horen; één keer bij BNR, de andere keer op Radio 1. Bij elkaar opgeteld was het overigens niet meer dan 'slechts' 6 minuten.
Wel, die 6 minuten zetten flink wat zoden aan de dijk. Want, bij dat landelijke ondernemersplatform verwelkomen we gemiddeld zo'n 15 á 20 nieuwe leden per week. In de dagen direct ná de genoemde radio-uitzendingen 'scoorden' we zo'n 30 nieuwe leden per dag....!
Ander voorbeeld:
Twee jaar geleden heb ik in Amsterdam een debatclub opgericht. Soms proberen we in de Amsterdamse kranten wat media-aandacht te genereren en dat lukte; in september publiceerde Het Parool een grote reportage over onze club. Het gevolg? Het aantal websitebezoekers in de week ná de publicatie in de krant verVIJFvoudigde en we verwelkomden in de twee aansluitende maanden 15 nieuwe klanten / leden.
Dat was ver, ver, verrrrr boven het gemiddelde!
Maar nu over u.....!
Hoe gaat u (bewust) 'Free Publicity' onderdeel laten zijn van uw communicatie- en marketingbeleid?
Hoe gaat u er voor zorgen dat u uiteindelijk meer verkoopt door in de media te verschijnen?
Ik heb hieronder een paar opstarttips genoteerd. Gewoon om te inspireren. Om over na te denken. Ze staan in volledig willekeurige volgorde....
- Als een journalist u aanspreekt, wat zijn dan de drie belangrijkste punten, die u gezegd wilt hebben, ongeacht de vragen die aan u worden gesteld door deze journalist?
- Hoeveel (mobiele) telefoonnummers van journalisten, die actief zijn in uw vakgebied, hebt u in uw bezit?
- Wat was in 2015 voor u, uw organisatie of uw bedrijf de belangrijkste nieuwswaarde?
- Hebt u high-res beeldmateriaal (zoals bijvoorbeeld een portretfoto van uzelf) onmiddellijk beschikbaar?
- Wie is er binnen uw organisatie of bedrijf verantwoordelijk voor het te woord staan van journalisten?
- Voor wie is uw boodschap eigenlijk bestemd?
- Wat is uw mening of visie over de belangrijkste actuele ontwikkelingen in uw vakgebied?
- Welke vraag mag nooit aan u gesteld worden door een journalist?
- En, wat is dan uw antwoord op die vraag als die journalist die vraag toch gewoon stelt?
- Volgt u de voor u relevante journalisten op Social Media?
Ik had bovenstaande lijst nog veel en veel langer kunnen maken, want er zijn echt honderden Tips en Tricks op dit thema om uw kansen op het genereren van 'Free Publicity' te vergroten.
Maar start gewoon eens met het bovenstaande.
Leuk om over na te denken, toch?
Overigens, op gezette tijden geef ik op het thema van 'Free Publicity' een Masterclass. In dit afgelopen jaar heb ik die Masterclass meer dan 20 keer mogen geven.
Dat geldt trouwens ook voor individuele trainingen die ik verzorg voor bijvoorbeeld de communicatie- en marketingafdelingen van bedrijven.
Dat is - in mijn optiek - voor die bedrijven en organisaties geen overbodige luxe want het valt mij op dat 'Free Publicity' bijna nooit een structureel onderdeel is van het eigen communicatiebeleid.
En dat is jammer. Ik beschouw dat als een gemiste kans.
Bijvoorbeeld een gemiste kans op meer verkoop of meer omzet.
Als u daar meer over zou willen weten, aarzel dan ook niet om contact met mij op te nemen!
Trouwens, wanneer de RTL-opnamen van vandaag worden uitgezonden, weet ik - as we speak - niet precies. Het zal in ieder geval binnen een paar weken zijn. Op Social Media zal ik die TV-uitzendingen vanzelfsprekend tegen die tijd zeker delen; zo ijdel ben ik immers wel.
En daar hebben we meteen nóg een aandachtspunt voor u als u 'Free Publicity' succesvol wilt inzetten.
U of uw organisatie moet gewoon een beetje ijdel zijn of ijdelheid bezitten!
En daarom mijn slotvraag aan u:
Hoe ijdel bent u?
Of bent u liever (te) bescheiden?
Laat het me weten; ik ben benieuwd naar uw verhaal!
Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
CEO Crown Media
Sr. Communicatieadviseur
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.