EXPERTISEBLOG:: Hoe genereert u meer ROI met een zakelijk blog?
Meer effectiviteit met uw zakelijke hersenspinsels
19 Oktober 2017 - Categorie AlgemeenDe vraag hoe u méér ROI (Return On Investment) genereert op de publicatie van een zakelijk blog, is - verrassend genoeg - niet de juiste vraag.
De ENIGE vraag die een MKB-ondernemer zichzelf moet stellen is hoe hij méér ROI genereert met zijn complete blogstrategie!
DE WAAN VAN DE DAG... (help!)
De grote bedrijven (MKB-organisaties met méér dan 30, 35 medewerkers) hebben het over het algemeen al wel redelijk op orde; er is vaak een Content Manager aangesteld die verantwoordelijk is voor het publiceren van relevante content (in de vorm van blogs, vlogs, infographics etc etc) voor de beoogde doelgroepen.
Ik zie echter bij het kleine MKB dat het regelmatig creëren van relevante content nog best wel een uitdaging is, terwijl diezelfde MKB-organisaties dondersgoed weten dat het beslist realistisch is om 'iets' met content te doen.
Ja, ik zie ook dat er wel eens een blog verschijnt op een site van een MKB-bedrijf maar... écht succesvol lijkt dat ene blog niet te zijn. Meestal is er ook helemaal geen tijd om uit de Waan van de Dag te kruipen en méér blogs (of andere soorten content) te publiceren.
De volgende vraag is daarom relevant...
HOE GENEREERT U ROI (Return On Investment) MET EEN slimme BLOGSTRATEGIE?
Bekijkt u onderstaande '5 voorwaarden voor een succesvolle blogstrategie' eens. Hopelijk is dat de motivatie voor u om het niet bij een enkel (met pijn en moeite gepubliceerd) blog te laten.
U gaat denken aan een inspirerende en renderende blogstrategie.
Slim bloggen, dus.
1. PUBLICEER REGELMATIG
Één blog per jaar zet geen zoden aan de dijk. Één blog per half jaar ook niet. Ik vraag me zelfs af of (slechts) één blog per maand al rendabel is.
Mijn stelling?
Publiceer twee keer per maand een blog. Committeer uzelf (en uw organisatie!) aan deze verplichting. REGELMAAT is het credo.
Als u twee keer per maand iets van content publiceert én deelt, dan blijft u in-the-picture bij uw bestaande klanten en potentiële andere doelgroepen. Op het moment dat er behoefte is aan de inkoop van uw dienstverlening of uw producten, is de kans groter dat u bij die doelgroepen top-of-mind zit.
En dát is altijd beter dan The Place At The Bottom.
Bovendien wordt de essentie van uw verhaal duidelijker bij de doelgroepen als u regelmatig publiceert. Men ontdekt de rode draad van waar u voor staat. So, What's Your Story? Best handig!
(Het feit dat u regelmatig zakelijke blogs publiceert, heeft overigens ook een positief effect op uw vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Deze beoordelen uw site als relevanter omdat er iets op gebeurt. Een site waar een half jaar 'geen teken van leven' is te bespeuren, wordt door de zoekmachines als een Dead End beschouwd. Oninteressant dus.)
Tekst gaat verder onder de afbeelding
2. WEES NIET TE VOORSPELBAAR
Een slimme blogstrategie is méér dan alleen maar het invullen van een contentkalender waarop kruisjes staan bij verschillende data dat er gepubliceerd 'moet' worden.
Een slimme blogstrategie verrast. U wilt niet te voorspelbaar zijn. U wilt uw lezers verblijden met iets nieuws. Dat kan uiteraard iets inhoudelijks zijn maar dit kan ook te maken hebben met de stijl van schrijven. Daar zijn zo veel mogelijkheden in, dat u écht wel een jaar lang elke keer weer daadwerkelijk kunt verrassen.
Kent u bijvoorbeeld het verschil tussen offensief en defensief bloggen?
Tekst gaat verder onder de afbeelding
3. DOE AAN SPIDERWEBLINKING
Natuurlijk is er altijd een kans dat uw lezers een specifiek blog even minder goed vinden. Maakt niet uit. Geen man overboord. Smaken verschillen nu eenmaal, maar hoe fijn is het als u vanuit het ene blog slim doorverwijst naar een ander blog. Misschien is dát blog juist wel relevant én interessant voor de lezer.
We noemen dit SpiderWebLinking.
(In dit geval geldt overigens ook dat zoekmachines als Google de vindbaarheid en de relevantie op een hoger niveau zetten als er aan SpiderWebLinking binnen een site wordt gedaan)
Tekst gaat verder onder de afbeelding
4. BEDENK EEN SLIMME CTA
Een CTA is een Call-To-Action. Bepaal van te voren wat u wilt bereiken met uw blog. Welke actie verwacht u (verlangt u!) van de lezer?
Dit kan ook weer van alles zijn; van het achterlaten van een e-mailadres door de lezer tot aan het downloaden van een Whitepaper. Of, misschien wilt u wel dat de lezer meteen belt. Wel, maak dan zichtbaar een belknop in uw blog, vlog of infographic.
De Call-To-Action is uiteraard wel geheel afhankelijk van de plek in de Customer Journey; dus wáár bevindt de lezer zich in zijn oriëntatie- of beslissingsproces. Niet voor niets is de Call-To-Action een wezenlijk onderdeel van de CommunicatieCode®.
Slechts een simpel contactformuliertje onder het blog is niet voldoende.
Verleid! Kijk maar hoe ik het onderaan dit blog heb gedaan.
Wedden dat u dáár toch wat nieuwsgieriger bent geworden?
Tekst gaat verder onder de afbeelding
5. KENNISDELING ipv ACQUISITIE
Een slim zakelijk blog moet zo veel mogelijk verstoken blijven van commercieel gelardeerde informatie. Het gaat om kennisdeling. Inspiratie. Motivatie. Visie. Noem het maar op.
Heb in uw complete en slimme blogstrategie dan ook vooral de focus op het bewijzen van uw deskundigheid.
Dát is nl. de trigger dat u in deze hele War-On-Blogs op het internet als 'relevant' wordt beschouwd en dat daardoor uw vindbaarheid op een hoger niveau komt. (Jazeker, een zoekmachine als Google is al zo intelligent dat ze uw teksten kan beoordelen op deze aspecten!)
Tekst gaat verder onder de afbeelding
TOT SLOT
Natuurlijk zijn er ook allerlei voorwaarden te benoemen waar een enkel goed zakelijk blog inhoudelijk aan moet voldoen. Ik verwijs hieronder naar een aantal relevante artikelen hierover:
- Verwerk de 6 D's van Draagvlak in uw blogs!
- Beïnvloed met een zakelijk blog het brein van uw lezers (ja, dat kan!)
- Een slim zakelijk blog hoeft eigenlijk maar aan één ultieme voorwaarde te voldoen.
- Wat kost een blog? (100 euro of 1000 euro?)
- (HANDLEIDING)
Vier simpele vragen waardoor de ondernemer eindelijk weet waarover hij moet bloggen.
Ik wens u superveel blogplezier! (En renderend succes uiteraard).
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur / CEO Crown Media Group
BlogBoy / Expert CommunicatieCode®
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.