EXPERTISEBLOG: Hoe bewijzen bedrijven en ondernemers dat ze waardevol zijn?
De ultieme formule: W + W = W
29 Mei 2018 - Categorie AlgemeenOrganisaties in het MKB kunnen pas écht commercieel succesvol zijn als ze één ultieme formule toepassen. In mijn optiek is het opvallend dat nooit eerder iemand het heeft gehad over de formule W + W = W.
Die staat sowieso los van een gedegen (én logisch!) marketing- en communicatieplan, dat u in ieder geval moet hebben. En waar u elke dag aan moet werken. Of, waar u zich in Daily BusinessLife zéér bewust van moet zijn.
De redenen?
- Uw organisatie wil commercieel succesvol zijn en blijven.
- Uw organisatie wil relevant zijn en blijven.
- Uw organisatie wil waardevol zijn en blijven.
Ik wil het daarom in dit expertiseblog echter met u hebben over:
Vrij vertaald:
Wendbaar + Weerbaar = Waardevol.
1. WENDBAAR
Een organisatie moet onvoorwaardelijk WENDBAAR zijn omdat de organisatie zich onverminderd snel, efficiënt en effectief moet kunnen aanpassen aan de continu veranderende buitenwereld. Een organisatie is wendbaar als het - vanuit de bedrijfscultuur - ondernemend kan denken en handelen.
Als we het hebben over 'wendbaar' dan hebben we het dus ook over bedrijfscultuur. En, over flexibiliteit en snel schakelen. Een stukje bedrijfskunde dus. Organisaties kunnen het zich anno 2018 niet meer veroorloven om niet wendbaar te zijn. Dan kan er nog zo een gedegen en goed communicatie- en marketingplan klaarliggen, ter uitvoering.... Het zal niet werken.
De wereld verandert
De markt verandert.
En dus móet u ook weten wat uw plek daarbinnen is.
tekst gaat verder onder de afbeelding
2. WEERBAAR
Een organisatie dient WEERBAAR te zijn omdat de organisatie - vanuit de cultuur, vanuit de stimulansen van het management - soepel, oprecht, met open vizier en vooral uitnodigend moet omgaan met kritische noten vanuit de organisatie zelf of vanuit de markt.
Goede en slechte feedback - in allerlei vormen en maten - kunnen niet worden gegenegeerd. Met name in de respons op slechte feedback dient er constructieve weerbaarheid te zijn. Die moét uw organisatie oppakken, oplossen of met goede argumenten nuanceren.
Negeren is geen optie. Kritisch durven denken is een must.
Geen bureaucratie en stroperigheid meer. Een open werkcultuur waarin de bedrijfslagen flexibel zijn ingericht. Dit vraagt (bij heel veel bedrijven en organisaties) een andere manier van denken.
Sterker nog; het is zéér noodzakelijk: het is een absolute voorwaarde om (commercieel) te kunnen overleven.
Geloofwaardigheid is uiteindelijk uw enige concurrentievoordeel.
tekst gaat verder onder de afbeelding
EN DAN ZIJN WE PAS WAARDEVOL
Waardevol zijn en blijven organisaties pas als ze wendbaar en weerbaar zijn. Als ze waardevol zijn, dan kunnen ze door het bieden van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening of het leveren van excellente producten, daadwerkelijk het verschil maken.
De organisatie - met al haar doelstellingen - zal daardoor aantoonbaar betekenisvol de eigen missie en visie succesvol in de praktijk kunnen brengen.
De markt zal waardevolle organisaties met liefde omarmen!
tekst gaat verder onder de afbeelding
HOE DOET Ú DIT ALLES EIGENLIJK?
(7 nuttige zelfvragen!)
- Hebt u de moed om regelmatig uit de Waan van de Dag te stappen en te werken aan aspecten als 'wendbaar' en 'weerbaar'?
- Toetst u deze aspecten wel eens?
- In hoeverre hebt u aspecten als 'wendbaar' en 'weerbaar' in uw marketing- en/of bedrijfscommunicatieplan verwerkt?
- Als uw organisatie een lead niet weet om te zetten in commercieel succes, of als blijkt dat er te veel uitgezonden offertes worden afgekeurd, hebt u zich dan wel eens afgevraagd of u nog wel waardevol genoeg bent?
- Hoe wendbaar is uw organisatie écht?
- Hoe weerbaar is uw organisatie écht?
En dan de allerbelangrijkste slotvraag: - Hoe waardevol is uw organisatie daardoor?
Een keertje sparren?
Bedrijfskunde en disciplines als communicatie/marketing gaan uiteindelijk dus hand-in-hand. Een keertje sparren hierover doen we graag. We hebben het dan meteen over de uiterst effectieve CommunicatieCode® als onderdeel van uw marketingambities.
De CommunicatieCode® is een handige tool voor MKB-organisaties die geen eigen marketing- of communicatieafdeling hebben, of waar 'marketing' er een beetje bij wordt gedaan.
We hebben al ruim 18 jaar ervaring in het MKB. En die ervaringen delen we graag.
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.