EXPERTISEBLOG: Geloofwaardigheid is uw enige concurrentievoordeel
Hoe geloofwaardig is úw bedrijf?
30 April 2018 - Categorie AlgemeenWat willen (potentiële) klanten écht als zij overwegen uw product of dienst te kopen? Wat is hun belangrijkste overweging om zaken met u of uw bedrijf te willen doen?
Let op.....
Er is maar één aspect in de bedrijfscommunicatie en marketing van het MKB dat écht telt: geloofwaardigheid.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Relevant concurrentievoordeel
Geloofwaardigheid is het enige relevante concurrentievoordeel waar een bedrijf of organisatie op kan winnen. Klanten en potentiële klanten zijn namelijk altijd op zoek naar de rechtvaardiging van de keuzes die ze maken. Ze zijn op zoek naar gedeelde solidariteit ten aanzien van het probleem dat voor die klant moet worden opgelost.
Het is een misvatting om te veronderstellen dat een aspect als prijs het belangrijkste criterium zou zijn waar vanuit bedrijfscommunicatie en marketing aandacht aan zou moeten worden besteed.
Effectieve marketing en bedrijfscommunicatie begint bij een verhaal over geloofwaardigheid.
Want, al zou de prijs-/kwaliteitverhouding nog zo optimaal zijn, als de geloofwaardigheid vanuit de markt ontbreekt, dan is de kans nihil dat er een werkelijk duurzame klant-leverancier-verhouding ontstaat.
Geloofwaardigheid is echter niet te koop.
Maar, geloofwaardigheid is ook niet gratis.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Emotionele meerwaarde
Effectieve bedrijfscommunicatie en marketing ten aanzien van het aspect 'geloofwaardigheid' zijn altijd gericht op emotionele meerwaarde.
Maar ja, hoe krijgt uw organisatie dat voor elkaar?
1. PRIKKELENDE VISIE EN MISSIE
Het lijkt een open deur maar hoe hebt u dit aspect voor uw organisatie ingevuld? Zijn uw visie en missie wel complementair aan de gedeelde en erkende uitdagingen (en problemen) van de markt?
Herkennen uw (potentiële) klanten zich in hetgeen u op dit thema (missie en visie) benoemt?
Zijn uw missie en visie dusdanig geformuleerd om uitglijders op het gebied van bedrijfscommunicatie en marketing te voorkomen?
tekst gaat verder onder de afbeelding
2. CAPABEL GENOEG?
Is uw organisatie en zijn uw medewerkers in staat om operationeel vorm te geven aan alle genoemde uitdagingen? Kortom, klopt alles wat u doet daadwerkelijk ten opzichte wat u belooft in uw missie en visie?
Een aantal aspecten dat van belang is voor de operationele uitvoering:
- Consistentie in denken;
- Consistentie in doen;
- Bewijsvoering via geloofwaardige testimonials;
- Respect voor de klant (voor de markt);
- Wees eerlijk; wees menselijk;
- Ga in gesprek, communicatie is een kwestie van zenden en ontvangen. Optimaliseer de responsiviteit;
- Werk aan de juiste associatie;
- Werk aan de juiste identificatie;
- Afspraak = Afspraak (maar dan ook écht? Op alles?)
tekst gaat verder onder de mededeling
3. OVERTUIGEN?
Is uw organisatie en zijn uw medewerkers in staat om op basis van onderbouwde argumenten en relevante informatie te overtuigen? Begrijpt uw organisatie hoe men in de communicatie de verbinding zoekt met de markt, en welke boodschap voor welke doelgroep geldt. (Immers, u kunt ook zeker verschillende doelgroepen hebben!).
Overtuigen is een kunst. Héél belangrijk om daar zowel op het persoonlijke als op het corporate vlak aandacht aan te besteden.
Ja, kunnen overtuigen in een eenvoudig blog is ook al van groot belang om de geloofwaardigheid te versterken. Een slimme blogstrategie (of zo men wil: een visie op content!) is verre van een overbodige luxe.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Hoe implementeren in de organisatie?
De geloofwaardigheid van u, uw bedrijf en uw producten en diensten in de markt ontstaat niet van de één op de andere dag. Werken aan de externe geloofwaardigheid vereist een gedegen en slimme communicatiestrategie.
En, een lange adem.
En, vooral ook geloof in de eigen organisatie en het eigen kunnen!
Een keertje sparren?
Neem gewoon contact met me op! Vanaf dag één van ons bestaan (oktober 2000) houden wij ons al bezig met deze vraagstukken voor het MKB.
Als u er zelf mee aan de slag gaat, stel u zelf dan in ieder geval steeds weer de onderstaande vragen!
- Hoe geloofwaardig ben ik?
- Hoe geloofwaardig is mijn organisatie?
- Hoe geloofwaardig zijn mijn producten en diensten?
- En, waarom?
Heel veel succes!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.