EXPERTISEBLOG: Elk bedrijf heeft een imagoprobleem
U dus ook. Hoe lost u dat op?
25 Juli 2016 - Categorie AlgemeenVorige week waren wij voor het eerst zakelijk in Polen. We spraken met een aantal bedrijven die de Westerse markten, waaronder Nederland, willen veroveren.
Er is echter een groot imagoprobleem. De Westerse landen, potentiële klanten, hebben namelijk niet zo veel vertrouwen in Poolse bedrijven. Wij gaan de komende maanden voor deze Poolse bedrijven aan de slag op dat vlak.
Nee, dat is geen eenvoudige opgave en het is zéker een kwestie van een lange adem, heel veel analyse en onderzoek.
- Maar, het bracht me wel op het idee om in een nieuw expertiseblog het met u te hebben over uw imagovraagstukken. Over úw reputatie dus.
- Mijn stelling is nl. de volgende:
Elk bedrijf heeft een imagoprobleem...
Wát is het gevolg van uw imagoprobleem in de markt?
- Juist ja! U verkoopt minder, u haalt minder makkelijk uw omzetdoelstellingen etc.
- Potentiële klanten begrijpen u gewoon niet. Ze hebben verwachtingen die totaal niet overeenkomen met wat deze werkelijk beogen te zijn.
- Maar u kunt het ook omgekeerd benaderen:
Als u vindt dat u te weinig verkoopt of als u ervaart dat u uw omzetdoelstellingen niet haalt, dan kan een imagoprobleem daaraan ten grondslag liggen!
Hieronder ziet u een logisch stappenplan wat te doen als u merkt dat potentiële klanten of uw doelgroepen een ander beeld hebben van u of uw organisatie, dan het in werkelijkheid is.
- ERKENNEN en DEFINIËREN van de MISMATCH
Hoe je het ook wendt of keert: struisvogelpolitiek helpt niet. Het ontkennen van de mismatch zal nooit tot de oplossing leiden. Dus erken een mismatch. En, definieer deze ook. Waarom denken potentiële klanten anders over u dan u zou willen? Waar komt dit vandaan?
Hebt u zelf top-down een verkeerde boodschap afgegeven?
Of, hebt u last van wellicht een collectief negatief marktsentiment?
- DEFINIEER het GEWENSTE IMAGO
Kunt u in drie zinnen vertellen wat uw ideale imago in de markt zou moeten zijn? Hoe wilt u dat uw klanten en potentiële klanten over u denken?
LEESTIP:
Welke 10 vragen dient u uzelf te stellen om uw gewenste imago goed te kunnen definiëren!
- VOOR WIE dient dit GEWENSTE IMAGO te gelden?
U kunt nooit de hele markt pleasen. Definieer uw doelgroep en richt u zich uitsluitend op die doelgroep in de bedrijfscommunicatie. Delen van de markt zullen nooit interessant voor u zijn en daarom is het ook niet erg om te constateren dat wellicht dát deel van de markt anders over u denkt dan u zou willen.
- CONSISTENT GELUID
Creëer een consistent geluid. Bepaal de kern van uw boodschap, die elke keer terugkomt. Als die boodschap niet consistent is, dan wordt het risico op cognitieve dissonantie groter. Dus, dat de markt u niet begrijpt. En, als de markt u niet begrijpt, dan wordt het heel lastig om uw product, dienst of boodschap aan de man te brengen.
- HEB EEN LANGE ADEM
Het is niet relevant om te veronderstellen dat één campagne de mindset van de markt eventjes zal veranderen. Heb een lange adem. Echt, een hele lange adem. En geduld. Realiseert u zich goed dat niemand ‘zomaar’ even overtuigd is van uw (nieuwe of andere) verhaal. Houdt u daarmee ook rekening met het vaststellen van uw commerciële doelstellingen.
- DEEL KENNIS
Zet in die periode van ‘een lange adem’ in op het delen van kennis. Van héél veel kennis. Over uw product en uw dienst. Over de problemen en uitdagingen van uw (potentiële) klanten. Duid de ontwikkelingen in de markt. Blijf inspireren met een verrassende insteek. Maar besteed in die communicatiestrategie wel nadrukkelijk aandacht aan het onderbouwen van de onderliggende argumenten. Bewijs dat uw argumenten kloppen!
- DEEL REFERENTIEPROJECTEN
Vertel aan de markt welke projecten u succesvol hebt afgesloten en wat dáár de waarde van uw deskundigheid was. Hoe leidde úw specifieke expertise uw klanten naar een hoger niveau of een succesvoller ondernemerschap.
- ONTWIKKEL FREE PUBLICITY BELEID
Als de traditionele media over u schrijven, dan wordt u als betrouwbaarder gezien. Immers, potentiële klanten weten ook dat uw eigen advertorials en editorials beïnvloed zijn door uw portemonnee. Door het ontwikkelen van Free Publicity beleid, ontstaat er onafhankelijke berichtgeving over u, uw bedrijf, uw organisatie en uw producten/diensten. Dit versterkt uw imago.
- BETREK DE HELE ORGANISATIE
Reputatie- of imagomanagement is niet alleen een taak van de directie of van de marketing-/communicatiemanager. Dit is een uitdaging voor de gehele organisatie. Met andere woorden: extern begint met intern.
Wellicht lijkt het bovenstaande stappenplan eenvoudig of logisch.
En, inderdaad; zo ingewikkeld is het eigenlijk ook niet. De essentie van het succes zit hem natuurlijk in de vraag WAT úw feitelijke boodschap is.
Daar helpen we u graag bij....
TESTS
We hebben twee leuke kleine tests ontwikkeld t.w. de Associatietest en de Statement-Challenge die inspirerende discussies opleveren en een beter inzicht bieden in...
- .....wat uw imago nú is,
- .....wat het imago zou moeten zijn én
- .....wat het imagogat is.
Als u vragen hebt, laat het ons meteen weten!
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.