EXPERTISEBLOG: Een zakelijk blog moet aan minimaal één belangrijke voorwaarde voldoen en dat is...
06 December 2016 - Categorie AlgemeenEen béétje MKB-bedrijf blogt. We gaan u daarom in dit artikeltje niet nog eens vertellen waarom zakelijk bloggen zo belangrijk is.
We vertellen u echter wél graag dat er één unieke voorwaarde is waar élk blog aan moet voldoen...
Wat is die voorwaarde?
U dient een duidelijke keuze te maken op welke Call To Action (CTA) u zich richt.
Zo simpel is het.
Een Call To Action is een oproep aan de bezoeker van de website(pagina).
LEZER = POTENTIËLE KLANT
Natuurlijk blogt elk MKB-bedrijf met een zakelijk doel, maar nog te vaak wordt vergeten om de lezer tot een handeling of actie te motiveren.
Realiseert de MKB'er zich wel voldoende dat de lezer een potentiële klant is?|
Ik denk dat zeker de helft van alle blogs het ultieme doel mist. Althans, het is niet duidelijk wat de schrijver van de lezer verwacht. Of, waar hij op hoopt.
- Een blog moet de lezer tot iets aansporen. De lezer wordt tot actie gemotiveerd.
Wat dat ‘iets’ is, bepaalt u uiteraard helemaal zelf. Dat is namelijk geheel afhankelijk van uw bedrijfscommunicatie- en marketingdoelstellingen. En, wat uw marktpositie is. En, om wat voor product of dienst het gaat.
Voorbeelden Call To Action:
- U wilt dat de lezer meteen na het lezen bij u bestelt.
- U wilt dat de lezer meer informatie bij u opvraagt.
- U wilt dat de lezer contact met u opneemt. Bijvoorbeeld om een afspraak te maken.
- U wilt dat de lezer een offerte bij u aanvraagt.
- U wilt dat de lezer zijn e-mailadres en/of (andere) contactgegevens bij u achterlaat.
- U wilt dat de lezer een (gratis) e-book of andere verrassende tips downloadt van uw site.
- U wilt dat de lezer doorklikt naar een verwant blog op uw site om verder geïnspireerd te raken. Hierbij is overigens aangetekend dat dit andere blog dan wellicht een andere Call-To-Action kan genereren.
- U wilt dat de lezer het blog deelt op Social Media om zijn netwerk ook te inspireren.
- U wilt een discussie uitlokken over de inhoudelijkheid van uw blog. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om offensief of defensief te bloggen.
- U wilt dat de lezer op uw partij stemt tijdens de eerstvolgende verkiezingen. (daarom bloggen politici steeds meer!).
Deze lijst is uiteraard niet uitputtend. U kunt zelf ongetwijfeld nog andere redenen bedenken die voor uw MKB-organisatie relevant zijn. U weet immers het beste wat u met uw organisatie wilt bereiken.
CommunicatieCode
Wij bloggen voor een flink aantal MKB-organisaties uit allerlei branches en vakgebieden. Wij constateren dat de doelstellingen van een blog heel verschillend kunnen zijn.
Als wij met een opdrachtgever in gesprek gaan over een strategisch blogprogramma, dan hanteren we altijd de CommunicatieCode® als basis om te bepalen welke doelstellingen we kunnen formuleren en die de meeste kans op succes bieden.
Natuurlijk, het uiteindelijke – allerlaatste – doel is vanzelfsprekend conversie.
Maar, er zit nog een aantal stappen vóór die conversie. Ook u weet immers dat de Customer Journey uit verschillende stappen bestaat.
- Met andere woorden:
Wáár in die Customer Journey wilt u de potentiële klant raken?
En, waarmee?
Overigens attenderen wij u er op dat in redactionele artikelen die offline verschijnen (dus bijvoorbeeld editorials), ook een Call To Action aanwezig dient te zijn.
Juist! Ook ú kunt scoren met een redactioneel artikel.
ZELF BLOGGEN?
Voor al die MKB’ers die zelf willen bloggen, maar nog niet zo veel ervaring hebben met zakelijk bloggen, hebben we een paar simpele starttips. Zie deze aanbevelingen als de basis voor een leuke discussie met uzelf of met uw medewerkers.
- Wat wilt u bereiken met uw zakelijke blog? Welke actie (Call To Action) is voor u het meest realistisch?
- Is die gewenste (gedroomde) Call To Action relevant in het kader van uw marktpositie, de marktontwikkelingen en/of de perceptie van de markt ten aanzien van uw product en/of dienst?
- Wat is de kern van de boodschap die u wilt vertellen?
AAN DE SLAG!
En dan: ga gewoon zitten achter de laptop. Telefoon uit. Social Media uit. Mailprogramma wegklikken. Een lekkere kop koffie erbij. Of een biertje (kan soms ook zeer stimulerend zijn!) en heerlijk een uurtje gaan zitten typen.
Maar als u dit doet, heb dan wel de antwoorden op bovenstaande drie vragen paraat als basis voor uw zakelijke blog.
LUKT HET NIET?
Neem dan eens contact met ons op. Of, kijk eens wat BlogBoy.nl voor u kan betekenen!
Dit concept gaat uit van een belangrijk credo: Better Blogs make Better Business! Wie wil dat nu niet horen?
Zakelijk bloggen is anno nu een must.
De reden?
U wilt uiteindelijk meer verkopen, een hogere omzet halen, een groter marktaandeel bereiken of bekender worden in de markt.
Veel succes gewenst! Ik ben benieuwd naar uw blogs!
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.