EXPERTISEBLOG: Een ondernemer MOET kunnen lachen als een boer met kiespijn.
Het doel? Winstgevende bedrijfscommunicatie!
26 Juni 2017 - Categorie AlgemeenElke ondernemer moet kunnen ondernemen maar… hij moet ook – zo af en toe – tijdens een publieke bijeenkomst kunnen lachen als een boer met kiespijn. Het is een wezenlijke competentie die een ondernemer met ambitie MOET hebben.
Onvoorwaardelijk.
En, het is commercieel belangrijk voor de eigen bedrijfscommunicatie!
Echt waar!
U vindt deze stellingname onzin?
Wel, lees dan meteen verder. Aan het eind van dit blog heb ik nog een paar essentiële tips voor u!
WAAROM DIT BLOG?
Omdat de kans 66,67% is dat ik komende donderdag 29 juni rond 21.00 uur ’s avonds in het bijzijn van tig-honderd andere ondernemers moet kunnen lachen als een boer met kiespijn.
tekst gaat verder onder de afbeeldingen
foto: Welke lach adviseert u mij?
GENOMINEERD
Ik ben nl. in mijn gemeente Haarlemmermeer (150.000 inwoners) genomineerd voor de verkiezing Beste Ondernemer van het Jaar. De burgemeester maakt donderdagavond 29 juni tijdens een ondernemersbeurs bekend wie van de drie genomineerden de prijs wint.
En ik zeg het u eerlijk: natuurlijk wil ik winnen. Zeker nu.
Want mijn gemeente (Haarlemmermeer dus) is afgelopen week voor de vijfde keer op rij gekozen tot de economisch meest sterke gemeente van Nederland. Wel, dáár wil ik wel de ‘Beste Ondernemer’ van zijn.
Maar ja, er zijn twee genomineerde concurrenten voor de Award en dus leert een eenvoudig rekensommetje dat de kans 66,67% is dat ik niet win. En dat ik dus op het moment suprême (zogenaamd oprecht) blij moet zijn voor de uiteindelijke definitieve winnaar.
Pffff....
tekst gaat verder onder de afbeelding
CONCURRENTEN
Een van mijn concurrenten ken ik intussen persoonlijk. Bizar goed en buitengewoon charmant is ze. Leuke vrouw. Espanol Y Mas. Lerares Spaans die bezig is met het oprichten van een talenschool in Haarlemmermeer (Hoofddorp).
Ze heeft een eigen wijze van lesgeven ontwikkeld. Leuk. Hou ik wel van. Ondernemers, die zelf iets bedenken in plaats van met copypaste een hoog InteressantDoenerijGehalte hebben gecreëerd rondom zichzelf.
De andere genomineerde ken ik niet persoonlijk maar haar concurrentie is sowieso moordend. (Leuk woordgrapje; ze is namelijk begrafenisondernemer. Hahaha, moordende concurrentie…).
Maar waarom vertel ik u dit allemaal op deze plek, waar ik normaliter vooral blog over bedrijfscommunicatie en marketing en de door mijzelf ontwikkelde CommunicatieCode waarmee ik mijn opdrachtgevers op strategisch niveau verder help.
De bottomline van dit blog is namelijk dat ik me er soms over verbaas dat ondernemers zich vaak niet willen aanmelden voor een ondernemersverkiezing. Ze vinden het niet nodig.
HUN REDENEN OM NIET MEE TE DOEN:
- ‘Help, dan kom ik in de krant met een foto!’
- ‘Help, dan moet ik misschien iets vertellen op de lokale radio!’
- ‘Help, dan word ik misschien aangesproken en gefeliciteerd op straat!’
- ‘Help, ik heb het daar veel te druk voor!’
- ‘Help, dan word ik straks als keynote speaker op een ondernemersevent gevraagd’
- ‘Help, ik hou er niet van om in de belangstelling te staan!’
Ik zie dat anders. Heel anders.
FREE PUBLICITY
Er is namelijk niks mis met een stukje Free Publicity en generieke spontane aandacht voor uw bedrijf. Zelfs als u al genomineerd bent, krijgt u die aandacht. En iedereen weet dat je als genomineerde ondernemer ook gewoon hartstikke goed bent. (Anders wordt u niet genomineerd!)
tekst gaat verder onder de afbeelding
Alleen al mijn eigen nominatie – en de publiciteit die daaromheen is gebouwd, zeker ook door mezelf - heeft mij twee interessante nieuwe contacten opgeleverd met ondernemers uit mijn gemeente, die concreet al iets van mij hebben gevraagd.
Mijn nominatie is dus per definitie al een potentiële omzetbrenger. Laat staan de eventuele ontvangst van de felbegeerde Award.
- Niet meedoen is dus een omzetkiller!
Het is daarnaast leuk om mee te doen aan een ondernemersverkiezing omdat je dan heel bewust bezig bent met het antwoorden van vragen over strategische ambities, waarom doe je wat je doet, waarom ben je onderscheidend en waarom ben je eigenlijk zo succesvol?
Kortom, ik ben apetrots op de nominatie.
En ja, ik hoop ‘m te winnen.
tekst gaat verder onder de afbeelding
JURYCHANTAGE
En om te winnen, heb ik alles in de strijd gegooid. Veel meer dan alleen mijn zakelijke en persoonlijke charme. Ik heb zelfs de jury een beetje gechanteerd.
Bij mijn schriftelijke aanmelding heb ik nl. aangegeven dat een ondernemersverkiezing nooit een naar binnen gekeerd feestje moet zijn.
Leuk natuurlijk al die aandacht als je wint, maar een week later is het gewone leven al lang weer begonnen. Er moet én kan méér uit een ondernemersverkiezing gehaald kunnen worden.
LEERLINGEN GROEP 8
Ik heb nl. voorgesteld dat ik – als (potentiële) winnaar – in het najaar dan een ondernemersverkiezing wil organiseren voor de leerlingen van groep 8 van de basisscholen uit Haarlemmermeer. Dus, dat kinderen hun eigen ondernemersplan mogen maken en presenteren. Dat ze worden getriggerd om na te denken over hun eigen talenten, creativiteit en kansen.
En, dat we daar een fantastische feestelijke middag van maken waarbij de winnaar van de ondernemersverkiezing van komende donderdag dan als een ware ambassadeur optreedt van al die jonge talenten.
Natuurlijk krijgen de kids dan leuke ondernemerstrainingen van ‘De Beste Ondernemer van het Jaar’. Met dat frame kun je immers een klaslokaal binnenstappen. Als ‘gewone ondernemer’ krijg je dat ‘label’ niet zo makkelijk. Je bent bijzonder voor deze leerlingen. En daardoor heb je hun aandacht.
En... ik hoop de organiserende ondernemersvereniging mee te krijgen. Ze hebben genoeg leden die ook allerlei expertise hebben waar we de kids mee kunnen inspireren.
Al deze ondernemers willen toch ook wat teruggeven aan de maatschappij?
tekst gaat verder onder de afbeelding
HET DOEL?
Dat is uiteraard het stimuleren van ondernemerschap en talentontplooiing in de gemeente. Lijkt me een nobel idee want, wat zou het fantastisch zijn als er over 10, 15 jaar een succesvolle ondernemer is die juist door zo’n jonge talentenjacht is getriggerd, daardoor het allerbeste uit zichzelf heeft gehaald en een succesvolle zelfstandige is geworden.
Want, als de jury het in de schriftelijke en mondelinge vragen óók heeft over de vraag wat je als ondernemer teruggeeft aan de maatschappij, dan is een dergelijk vervolg op de verkiezing 'Ondernemer van het Jaar' natuurlijk een fantastische modus.
Zo blijft mijn gemeente Haarlemmermeer ook in de toekomst de economisch meest sterke gemeente van Nederland!
Jong geleerd! Oud gedaan!
tekst gaat verder onder de afbeelding
INTERESSANT DILEMMA
Nu – as we speak – heb ik geen flauw benul of ik ga winnen. Ik kan het niet inschatten, vooral omdat ik de jury feitelijk voor een interessant dilemma heb geplaatst, dat invloed heeft op haar eigen profilering!
- Kiest de jury voor een naar binnen gekeerd feestje zonder maatschappelijke context?
- Of, kiest de jury voor een inspirerend vervolg over ondernemerschap in onze gemeente en gaan we jonge talentjes uit groep 8 stimuleren om na te denken over hun eigen toekomstige rol in de maatschappij?
Ik zou het wel weten. En precies daarom wil ik winnen. Want, iets terug willen geven aan de maatschappij is anno 2017 dé essentie van wat ondernemerschap moet zijn.
En, dat het positief is voor je eigen bedrijfscommunicatie en marketing, is mooi meegenomen.
Ook daarom zeg ik tegen iedere lezende ondernemer: geeft u zichzelf eens op voor een ondernemersverkiezing.
Het zal u goed doen! Het is niet alleen een impuls voor uw eigen bedrijfscommunicatie en marketing; het kan ook een impuls zijn voor véél meer in uw eigen omgeving. Het is de rol die u als ondernemer - als bedrijf - op u 'moet' nemen!
Dat u dan het risico loopt dat u op een gegeven moment toch even moet lachen als een boer met kiespijn, dat moet u dan maar even voor lief nemen.
TOCH EEN VERZOEKJE:
Pray For Me!
Donderdagavond 29 juni, rond 21.00 uur.
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
NOG EEN PAAR TIPS...
- Onderzoek of er in uw woonplaats een ondernemersverkiezing wordt georganiseerd. Zo ja, doe mee!
- Kijk ook eens of er in uw branche of vakgebied een verkiezing wordt georganiseerd. Zo ja, doe mee!
- Misschien zijn er in uw branche of vakgebied ook specifieke verkiezingen zoals 'Beste product', 'Beste innovatie' of misschien wel zoiets als 'Het beste financiële talent'. Of: de 'beste stagiaire!'. Zo ja, doe mee!
Als u een keer wilt sparren over uw mogelijke inschrijving en hoe u dat kunt aanpakken....
Bel me: 020 - 6597424.
Of, vul het contactformulier in, onderaan deze pagina.
En laat me svp meteen weten wat mijn beste 'Boer-Met-Kiespijn-Lach' is, als ik komende donderdag 29 juni NIET word gekozen tot 'Ondernemer van het Jaar'.
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.