EXPERTISEBLOG: Een goed idee verkoopt niet; een concept wel
27 September 2016 - Categorie AlgemeenWerkt u bij een bedrijf of bent u een ondernemer, die zich afvraagt waarom alle goede commerciële ideeën die u hebt, toch niet (voldoende) succesvol zijn? Wel.... verder lezen dan!
U bent namelijk zéér waarschijnlijk vergeten om uw goede commerciële ideeën te vertalen naar een juist concept.
Zonder concept géén verkoop, géén hogere omzet of een groter marktbereik. Of het nu gaat om fysieke producten, een dienst of een ideologie die u aan de man wilt brengen.
Kortom: maak van een idee, een concept!
Definitie van een concept:
Een concept is een verzameling van ideeën, die onderlinge verwantschap hebben en gezamenlijk in een context kunnen worden geplaatst. Hierdoor ontstaat een logisch en samenhangend verhaal, dat commerciële waarde bezit.
Pas als ideeën zijn vertaald naar een relevant concept, kan een product of dienst succesvol zijn.
Een concept gaat dus verder dan een idee.
Een idee is slechts een in woord of beeld vastgelegde gedachte of mening, een schets, een zin, een hersenspinsel, een brainstorm, een woord of een tekening etc. Houdt u er rekening mee dat een idee altijd waardeloos is, als er geen concept van is gemaakt.
Aan de slag dus!
De 7 voorwaarden waar een [goed] concept aan moet voldoen:
1. Verbind met de Customer Journey
Hoe logisch het ook klinkt: de ondernemer zal de complete customer journey als startpunt moeten beschouwen. Kom er achter hoe de potentiële klant zich oriënteert, op en in welke media deze zich bevindt en wat hem het meest comfortabele gevoel geeft bij de aankoop.
De Customer Journey gaat dus veel verder dan het begrijpen of analyseren van het probleem dat voor die klant moet worden opgelost, door u. In het concept - in uw verhaal - dienen de verschillende fases van de Customer Journey te zijn verwerkt.
2. Wees niet alledaags!
Of beter gezegd: verbied uzelf alledaags te zijn. En wees niet angstig om juist daardoor potentiële klanten te verliezen. Want, wat wil de hedendaagse (potentiële) klant?
Die wil verrast, verblijd en verrijkt worden.
En, dat kan alleen als u niet alledaags bent. Doe het dus letterlijk anders dan anderen.
Hoewel elke ondernemer van zijn eigen kracht moet uitgaan, is het dus beslist geen overbodige luxe om toch eens een kijkje te nemen bij de concurrenten en te bepalen wat hún concepten zijn. Het onderscheidend vermogen (maar dan ook écht onderscheidend) is de basis voor succes. Een copycat niet. Dertien-In-Een-Dozijn is een gruwelijke omzetkiller.
3. Hou het simpel!
Veel ondernemers hebben van nature de neiging om hun eigen concept en plannen tot het in diepste detail uit te werken. Maar stel grenzen. Een concept is namelijk succesvoller als het eenvoudig is. De potentiële klant moet het nog wel kunnen begrijpen.
Als deze te veel moeite moet doen, om ‘the story’ te vatten, dan haakt deze af. De potentiële klant wordt immers bestookt met zo ongekend veel externe prikkels dat er helemaal geen focus kan zijn op een ingewikkeld concept.
Keep It Simple. And Sell. Zo eenvoudig is het eigenlijk.
4. Conformeer aan maatschappelijke ontwikkelingen
Tegenwoordig kunnen we beslist concluderen dat iedereen in principe goed op de hoogte is van wat zich in de maatschappij afspeelt. Iedereen heeft daar vaak ook een (stellige) mening over. Sterker nog: men heeft ook oplossingen. Iedereen discussieert immers met elkaar.
De potentiële klant heeft dan ook behoefte aan een stukje herkenning en erkenning. Men wil iets van de maatschappelijke dwarsverbanden, knelpunten en uitdagingen terugzien in uw concept. Niet alleen om te zien dat u - als potentiële leverancier - het begrijpt, maar ook om de verbinding te vinden. Er is een haakje voor een goed gesprek.
En, dus een haakje om zaken met elkaar te doen.
5. Een concept is nooit klaar
Dit punt sluit eigenlijk naadloos aan om het hiervoor genoemde punt. Ontwikkelingen in de maatschappij staan nooit stil. De wereld draait door. Wat actueel, relevant en interessant is op dag één, kan op dag twee al vanuit een andere invalshoek worden benaderd.
Een concept ontwikkelt zich dus ook door. Ondernemers die dit niet doen, en vast blijven houden aan een standaard concept, missen daardoor de boot en zullen hun potentiële klanten niet meer weten te verrassen, verblijden en verrijken.
6. Speel in op emoties
Een concept gaat over emoties. En, emoties gaan over belangen. Door in de communicatie en vormgeving antwoord te geven op de vraag welk belang van de potentiële klant bediend moet worden, wordt de kans op succes vergroot.
We durven hier overigens zeker te stellen dat de ratio van de klant naar de achtergrond kan worden geduwd. Simpelweg omdat de mens zo in elkaar zit.
7. Visualiseer
Vermijd lange lappen tekst in uw communicatie. Visualiseer. Verwoord uw verhaal in een filmpje of in spannende pictogrammen. Voorkom dat u een concept tot in het diepste detail moet uitleggen. Want... áls u tot in het diepste detail uw verhaal moet toelichten, dan klopt het concept niet.
Dus, maak uw verhaal ook op andere wijzen zichtbaar. De markt begrijpt uw concept beter.
Hoe ontwikkelt u een goed concept?
De enige vraag die nu nog openstaat is uiteraard hoe u - als ondernemer, als bedrijf - uiteindelijk tot een goed en passend concept komt.
Daar zijn talloze methoden voor. Natuurlijk dient u wel in het bezit te zijn van zéér kritische zelfreflectie. Werk daarom samen met uw medewerkers, uw collega's of spar eens met andere inspiratiebronnen uit uw directe omgeving. En neem niet genoegen met de eerste ideeën!
CommunicatieCode®
Wijzelf werken met veel plezier op basis van de CommunicatieCode®;
Dit is een handige toolbox waarmee iedere MKB-ondernemer eenvoudig tot een professioneel en gedegen marketingplan komt.
Door het logische stappenplan weet de ondernemer 100% zeker dat hij alle benodigde input overzichtelijk verzamelt en dat hij niets vergeet. Zijn marketingplan is compleet.
Misschien een keer tot ziens?
Als u vragen hebt of op dit blog wilt reageren, neem dan eenvoudig contact met ons op!
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.