EXPERTISEBLOG: Één communicatiestrategie is niet voldoende! (U doet uw bedrijf daarmee tekort!)
22 Mei 2016 - Categorie AlgemeenEen bedrijf dat maar één communicatiestrategie heeft, doet het minder goed dan een bedrijf dat meerdere communicatiestrategieën heeft.
Verrast?
Zo ja. Dan ga ik u meteen uitleggen waarom het verstandig is om meerdere communicatiestrategieën tegelijk operationeel te hebben....
Want....
- U wilt toch ook meer verkopen?
- U wilt toch ook een hogere omzet?
- U wilt toch ook een hoger marktaandeel?
- U wilt toch ook bekender worden in uw markt?
- of... welke andere uitdaging u dan ook hebt....
De valkuilen voor veel bedrijven (en andere organisaties) is, dat ze zich alleen maar richten op de klant, in hun communicatie en marketing.
- Maar de wereld is veel groter dan alleen maar de klant.
Het is van het allergrootste belang om naar elke mogelijke potentiële stakeholder een boodschap af te geven.
Want, elke stakeholder, kan invloed hebben op het wel en wee (en de mogelijke continuïteit) van uw organisatie, uw bedrijf, het succes van uw product/dienst of de ideeën en beeldvorming die u wilt overbrengen.
Met andere woorden:
- Heb voor elke stakeholder een eigen boodschap.
- Heb dus voor elke stakeholder een eigen communicatiestrategie.
Maar... wie zijn dan die stakeholders voor u én waarmee u rekening dient te houden?
Lees hieronder dan snel verder >>>.
Ik vertel over de 12 stakeholders die ik ontdekte bij een opdrachtgever. En dat we (dus) voor elke stakeholder een eigen boodschap én strategie moesten formuleren.
Hieronder het lijstje van de stakeholders die elk een eigen en unieke boodschap, een eigen context én een eigen strategie verdienden waardoor uiteindelijk mijn opdrachtgever succesvoller kon worden... (Dit kunnen dus ook úw stakeholders zijn!)
- BESTAANDE KLANTEN
Natuurlijk weet u dat u met uw bestaande klanten moet blijven communiceren. Want, klanten zijn in het algemeen niet meer zo loyaal en dus is voortdurende inspiratie een gebod!
- POTENTIËLE KLANTEN
Prospects hebben wellicht een andere informatiebehoefte dan de bestaande klanten. Immers, potentiële klanten moet u nog overtuigen om een bestaande klant te worden. Maar zelfs binnen de groep potentiële klanten kan er nog onderscheid worden gemaakt: dat is uiteraard afhankelijk van hun positie in het beslissingsproces.
- KLANTEN VAN KLANTEN
Zelfs als u in de business-to-business zit waar een ander MKB-bedrijf úw rechtstreeks klant is, dan nóg is het van belang om niet uit het oog te verliezen dat úw klant ook klanten heeft. Stel dat u een fabrikant van een consumentenproduct bent, die aan de retail levert... Dán is het géén overbodige luxe om dús ook uw communicatie te richten op de klant van de klant. Want, die móet het uw product uiteindelijk (ook!) kopen!
- LEVERANCIERS
Het (bewust) communiceren met leveranciers wordt bijna altijd over het hoofd gezien. Maar... waarom? Is het niet van belang - om in al uw uitingen - ook rekening te houden met uw leveranciers die met hun kennis en vakexpertise úw product/dienst ook altijd beter kunnen maken. Leveranciers 'moeten' weten waar ú mee bezig bent. En waarom.
U zult begrijpen dat leveranciers een andere boodschap nodig hebben dan klanten of prospects.
- JOURNALISTEN
Vanzelfsprekend hebt u Free Publicity als wezenlijk onderdeel in uw communicatiemix geïntegreerd. Maar, wát is de wezenlijke boodschap die van belang is voor journalisten en media? Aan hén hoeft u geen product te verkopen (zoals u dat wel aan bestaande en potentiële klanten wilt) en dús is de boodschap anders.
- MOGELIJKE SAMENWERKINGSPARTNERS
We leven in een tijdgeest waarin technologische en marktontwikkelingen sneller dan ooit gaan. Het is niet altijd mogelijk om even stringent vinger aan de pols te houden en écht alle expertise in eigen te creëren. En dus - ook voor de eigen bedrijfscontinuïteit - is het van groot belang om die mogelijke (toekomstige) samenwerkingspartners in ieder geval in kaart te hebben en er ook voor te zorgen dat zij weten wat u doet, en waarom. Wie weet wat dit voor u gaat opleveren!
- INVESTEERDERS / BANKEN / GELDSCHIETERS
U hebt ze misschien ooit nodig. De investeerders. De banken. Of andere geldschieters. Natuurlijk hebt u ze in kaart, maar als het zo ver komt, is het wel van belang dat ook deze geldschieters weten waar ze met u aan toe zijn. En, waarom. Ook hier ziet u overduidelijk dat hier een andere boodschap moet worden geformuleerd dan de boodschap voor bijvoorbeeld de klanten.
- DE ARBEIDSMARKT / POTENTIËLE WERKNEMERS
Aan potentiële toekomstige werknemers hoeft u uw product niet te verkopen. Maar u wilt wel al het mogelijke talent, dat er is, aan u zien te binden, als het nodig is. En dus is de zgn. arbeidsmarktcommunicatie onbetwist een belangrijk onderdeel van de totale communicatiemix. Potentiële werknemers verdienen andere informatie ten opzichte van alle hiervoor genoemde stakeholders.
- DE POLITIEK
Wat u met uw organisatie ook wilt bereiken, soms hebt u daar politici voor nodig. Of het nu gaat om een raadslid dat zijn werk voor u moet doen, of een wethouder, die een besluit moet nemen dat in uw belang is. In deze lobby gaat het dus ook om een effectieve boodschap, specifiek gericht op wat u van de politiek mogelijkerwijze verwacht.
- DE CONCURRENTEN
Tja. Voelt misschien een beetje als 'Not Done' maar uiteindelijk is het ook van belang dat uw concurrenten weten wat u doet. En, wat uw boodschap is. Zij zullen daar misschien op reageren in eigen campagnes, waardoor het voor u (nog!) duidelijker wordt waar de concurrentie weer voor staat. Maar bovenal is en blijft de wereld altijd kleiner dan u vermoedt; soms is het heel verstandig om met een concurrent samen te werken. Bijvoorbeeld bij het aannemen van een gezamenlijke grote opdracht, die u als organisatie niet alleen aan zou kunnen. Dus, een concurrent kan zomaar een samenwerkingspartner worden...
- SCHOLEN / OPLEIDINGSINSTITUTEN
Wellicht hebt u de keuze gemaakt om regelmatig stages aan te bieden aan scholieren / leerlingen en studenten van allerlei onderwijsinstellingen. U begrijpt het al: scholen en opleidingsinstuten hebben dus informatie van u nodig om - in dit geval - effectief mee te kunnen denken hoe uw behoefte aan stagiaires etc. zo goed mogelijk in te vullen. Uiteraard is dit gekoppeld aan slimme arbeidsmarktcommunicatie. (Want... een excellente stagiaire zou zomaar een fantastische vaste medewerker kunnen worden!)
- ONDERNEMERSVERENIGINGEN / BUSINESSCLUBS
Of het nu gaat om de lokale ondernemersclub of -sociëteit. Of een belangenvereniging in uw branche. Ook dáár gaat het om het formuleren van de juiste boodschap want de andere leden van de lokale ondernemersclub zouden zomaar een ambassadeur voor u kunnen worden. Wat vertelt u hen? Hebt u uw pitch op orde? (Het formuleren van een ondernemerspitch is overigens écht een must!).
Maar ook de (landelijke) belangenvereniging moet weten wat u doet en wat uw business is. Anders kan men niet voor u opkomen!
TOT SLOT...
Enfin, genoeg opties dus, maar het kunnen er natuurlijk veel meer zijn. Dát is uiteraard geheel afhankelijk van de branche of business waarin u opereert.
Als u tijd hebt...
Denkt u eens na over de volgende vier vragen....
- Kunt u 5 'stakeholders' opnoemen die voor uw bedrijf van belang zijn?
- Kunt u voor elk van deze stakeholder de meest essentiële boodschap formuleren?
- Waar verschillen deze boodschappen onderling van elkaar?
- Wáár (en in welke context) communiceert u met deze stakeholders?
Ik wens u veel succes en inspiratie.
Laat het me weten als u specifiek over dit thema vragen hebt! Vul hiertoe simpelweg het contactformulier in!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media (wie zijn wij?)
Sr. Communicatieadviseur
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.