EXPERTISEBLOG: Doet u ook aan clichémarketing? Stop ermee! Nu! U bent ongeloofwaardig!
Verras de klant in uw bedrijfscommunicatie met méér dan de standaard-flauwekul
17 Juni 2016 - Categorie AlgemeenSoms - als ik teksten, blogs of artikelen lees - zit ik bijna letterlijk met samengeknepen billen op mijn stoel. Van verbazing.
Want... wát een clichés worden er gebruikt.
Ik schreef er eerder al een blog over met de titel: 'Au! Dit moet je echt niet communiceren naar je klant...!'. Over de 7 communicatie dooddoeners. Dus, wat je vooral niet in je uitingen naar de markt moet gebruiken. Omdat iedereen ze al gebruikt.
Omdat ik maar niet van mijn samengeknepen billen afkwam, heb ik besloten om er nog maar een blogje aan te wijden. Met 7 nieuwe communicatie dooddoeners die ik veel te vaak tegenkom.
Met andere woorden: bestudeer onderstaand lijstje en belooft u mij plechtig dat u die nooit meer in een (web)tekst, blog of artikel gebruikt. Omdat het uw geloofwaardigheid als ondernemer, als bedrijf niet ten goede komt. Want, u wilt toch ook meer verkopen of een hogere omzet halen?
- Stop dus met die flauwe clichémarketing.
Clichémarketing heeft namelijk hetzelfde effect als een fles wijn die je krijgt van iemand die jou voor gedane werkzaamheden wil bedanken. En alles wat die persoon kon bedenken om aan jou te geven, is... een fles wijn.
#Zucht. #LekkerOrigineel
De 7 nieuwe communicatie dooddoeners:
- 'Wij zijn transparant!'
Neeheee...... Gebruik deze zinsnede absoluut niet. Want, niemand - maar dan ook echt niemand - is 100% transparant. Wat zeg ik? Niemand is überhaupt transparant. Volstrekt ongeloofwaardig als u beweert van wel. Juist als een bedrijf of ondernemer roept dat hij 'transparant' is, dan moet je oppassen.
- 'Wij staan voor een persoonlijke benadering!'
Wat een kul! Elk bedrijf dat anno 2016/2017 hardop beweert te staan voor een persoonlijke benadering en dat als een unieke propositie presenteert, snapt er niks van. Natuurlijk, geen enkel bedrijf kan overleven zonder die vermeende persoonlijke touch naar de klanten toe, maar dat moet je gewoon bewijzen in je dagelijkse contacten met de klant. Dat zeg je niet. Omdat iedereen het al zegt. Eerst zien, dan geloven!
- 'Innovatie zit in onze genen!'
U moet maar eens goed uw oor te luister leggen bij ondernemers die iets aan u willen verkopen. 'Innovatie zit in onze genen' komt vaker voor dan u wellicht denkt. Zowel in woord als op schrift. Maar zit innovatie werkelijk in een ieders genen? Welnee; want als dat wél het geval zou zijn geweest bij iedereen die dit roept, dan vraag ik me toch echt af waarom we überhaupt af en toe last hebben van een economische crisis.... En, het is maar de vraag wat de definitie van innovatie is...
- 'We willen verbinden en inspireren!'
Oefff.... krijgt u hier ook niet een beetje de kriebels van? Verbinden en inspireren. Vooral het woord 'verbinden'. Geloof ik niks van. Mensen, ondernemers, bedrijven.... Ze weten vaak juist niet hoe ze moeten verbinden. En, inspiratie is ook maar subjectief. Kortom, deze tagline dus nooit gebruiken in uw communicatie. Simpelweg omdat vele andere bedrijven en organisaties dat al doen en het daardoor eigenlijk geen betekenis meer heeft.
- 'One-Stop-Shopping'
Wie kent 'm niet....! Iedereen biedt tegenwoordig wel een product of dienst aan dat zo alles-omvattend is, dat een potentiële klant nooit meer naar een concurrent hoeft. Feitelijk kan dit kloppen (laat dáár geen misverstand over bestaan!) maar ook deze tagline wordt zo ontzettend vaak gebruikt waardoor het aan unieke waarde heeft verloren. Verzin dus iets anders!
- 'Het beste van twee werelden komt samen!'
In een tijdperk waarin geen enkel bedrijf of geen enkele ondernemer alle benodigde kennis zelf in huis heeft en dús op zoek moet naar samenwerkingsverbanden met leveranciers, klanten of zelfs met concurrenten, zo moet die beoogde samenwerking wel naar buiten toe worden gecommuniceerd. En wat hoort u dan? 'Het beste van twee werelden komt samen!'. Niet doen. Er zijn te veel samenwerkingen die op deze leest zijn geschoeid. Wees origineler. Want, is een samenwerking sowieso al niet gebaseerd op iets van twee werelden....? (Anders hoef je niet samen te werken, toch?)
- 'Wij zetten (voor onze klanten) een stapje extra'
#Zucht. Do We Need To Say More....? Ook hier vraag ik me af hoe het toch kan dat we soms zo'n last hebben van een enorme economische crisis. Want, als iedere ondernemer of ieder bedrijf daadwerkelijk een stapje extra doet voor zijn klanten, dan zouden er nooit ontevreden klanten zijn. Deze tagline wordt ook veel te veel gebruikt. En vooral: deze wordt nog veel te veel niet waargemaakt!
Enfin, ik hoop niet dat ik u te streng heb aangepakt.
Maar ik móest echt even van mijn samengeknepen billen af. En eigenlijk wilde ik u ook een beetje triggeren. Simpelweg omdat het in z'n algemeenheid beter kan. U wilt toch ook dat uw concrete uitdagingen worden opgelost...?
Mijn vraag daarom aan u:
- Hoe brengt u uw bedrijfscommunicatie naar een hoger, creatiever en daardoor verrassender niveau?
- Vragen? Aarzel niet en neem contact met ons op!
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
P.S. - Ik vond het niet nodig om een foto van mijn samengeknepen billen bij dit blog te plaatsen. Ik wilde u niet te veel aan het schrikken maken....!
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.