EXPERTISEBLOG: De 20 top-ergernissen van bloglezers
Doe het beter met uw eigen zakelijke blogs!
08 November 2017 - Categorie AlgemeenÉén muisklik op het World Wide Web en óók u wordt geconfronteerd met een tsunami aan blogs waarbij er vermeende deskundigheid op u wordt afgevuurd. Maar ja, wat een verschil in kwaliteit tussen al die blogs.
Van prikkelende inspiratie tot aan platte irritatie. En, over dat laatste heb ik het graag even met u in dít blog!
Want, natúúúúúrlijk blogt u. Vanzelfsprekend heeft uw organisatie ook een slimme blogstrategie ontwikkeld. En, óók u hoopt zo veel mogelijk conversie te scoren. Maar ja, wat zijn eigenlijk die platte irritatiefactoren waardoor de gemiddelde bloglezer afhaakt.
Ik heb voor u een lijstje met de grootste ergernissen van bloglezers gemaakt. (Tips dus om in uw eigen blogs die ergernissen te vermijden).
Top 20 Blogergernissen van lezers
(in willekeurige volgorde)
1. SPELFOUTEN IN EEN BLOG
Slordig. Slordig. Slordig. Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar een spelfout doet afbreuk aan de betrouwbaarheid. Altijd even dubbelchecken voordat het blog online wordt gezet.
2. STIJLFOUTEN IN EEN BLOG
Goed, je hoeft geen Néerlandicus te zijn om een aardig blog te kunnen schrijven maar het is toch wel fijn om ook stijlfouten te voorkomen in een blog. Zoiets als "Dat kost duur" of "De media heeft veel invloed op het gedrag van jongeren...."
3. TE AANMATIGEND GESCHREVEN
Neem uw lezers serieus. Betuttel niet. Schrijf niet te aanmatigend. Hoewel, het is wel verstandig om een keuze te maken tussen offensief en defensief bloggen. Of iets wat daar tussenin zit.
4. ONTBREKEN VAN TUSSENKOPJES
Er zijn niet echt gulden regels hoe lang een blog mag zijn, maar als het dan toch wat langer is dan oorspronkelijk gepland, maak dan wel gebruik van tussenkopjes. Zo ergerlijk om een enorme lap tekst te presenteren; de lezer haakt af. Tussenkopjes bieden scanmogelijkheden voor de lezer.
5. MISLEIDENDE CLICKBAIT
Een kop mag uiteraard de lezer wel verleiden door te klikken; denk dus goed na over de titel van het verhaal. Maar misleid niet. Voorkom teleurstellingen bij de lezer. Die heeft nl. verwachtingen n.a.v. de titel.
6. GEEN AFBEELDINGEN IN BLOG
We hadden het bij bullet 4 al over het voorkomen van lange lappen tekst. Voeg af en toe een leuk plaatje toe.
7. TE LANGE ZINNEN
Mensen lezen online anders dan offline. Voorkom te lange zinnen die verzanden in bijzinnen en andere bijvoegelijke constructies. Als u uw conceptblog terugleest, dan kunt u veel zinnen vaak nog in tweeën knippen. Of, in drieeën.
8. TE KORTE ZINNEN
Een goed blog is geen spreektaal. Een zin bestaat uit meerdere woorden. Punt.
9. U OF JIJ?
Maak een duidelijke keuze. Spreek de lezer aan met u of jij. Gebruik dit niet door elkaar. Dit wekt irritatie op. Overigens, er zijn veel lezers die sowieso geïrriteerd zijn als ze met 'jij' worden aangesproken maar ja.... u bepaalt het. U kiest uw doelgroep. En u kiest uw wijze van communiceren.
10. 'UIT ONDERZOEK BLIJKT'
Voorkom in blogs de vaagheid van zinnetjes als 'Uit onderzoek blijkt....'. Als u iets wilt bewijzen met uw proza, zorgt u er dan wel voor dat de bewijsvoering compleet is. Dus, als u een onderzoek noemt, noem dan ook het volledige onderzoek. Met eventueel een linkje daar naartoe.
11. GEEN CONTACT- of REACTIEMOGELIJKHEID
Een blog is communiceren. Zenden en ontvangen. Biedt uw lezer de mogelijkheid een reactie achter te laten. Of, een reactie te sturen.
12. GEEN SHARE-ICONS
Als u de ambitie hebt om écht populair te worden met uw blogs, dan gaat het om liken en delen. Dus, vraag uw websitebouwer om share-icons op uw website in te bouwen. Zowel boven als onderaan het artikel. Het gemak dient de mens, de lezer dus.
13. GEEN ONDERTEKENING
Maak duidelijk aan de lezer wie het blog heeft geschreven. Dus, met naam en toenaam. Anonieme blogs scoren minder qua betrouwbaarheid. En, maak eventueel via een link een verwijzing vanuit de naam naar een linkedin-profiel.
14. GEEN DATUM
Niks is zo irritant als dat uw blog wordt gevonden via Google (fantastisch trouwens als u dat lukt!), maar dat de lezer niet weet op welke datum uw blog is gepubliceerd. Best belangrijk om dat te weten want een blog van een paar jaar geleden is inhoudelijk al lang niet meer relevant. Althans, die kans bestaat. Publiceer dus ergens een datum.
15. GEEN TRACKRECORD
Één blog zet geen zoden aan de dijk. Daarom hebben wij het ook altijd over het ontwikkelen van een slimme blogstrategie.
16. TE VEEL HYPERLINKS
Natuurlijk: de kracht van het internet bestaat uit het linken van pagina's (en dus van verschillende soorten content) aan elkaar. Maar, beperk het aantal links in een blog. Dat kan wat druk overkomen. En, de lezer wil ook gewoon een leuk blog lezen zonder elke keer maar weer 'verleid' te worden ergens op te klikken en dan naar een andere pagina te worden gebracht. Voorkom verwarring. Houdt uw lezer bij de les. Verdiep uzelf wel in het fenomeen SpiderwebLinking.
17. TE COMMERCIEEL
Een excellent blog is niet-commercieel. De crux zit hem in de ultieme kennisdeling. Die kennisdeling is feitelijk uw reclame. Als u commercieel wilt zijn, plaats dan een banner.
18. TE SNELLE POP-UPS
Zo irritant dit. Al na een paar seconden verveelt (irriteert!) u uw lezer al met een pop-up met 'het aanbod' om een interessante Whitepaper te downloaden of zich aan te melden voor uw nieuwsbrief. Eerlijk is eerlijk: ook op deze site doen we iets met pop-ups. Maar we hebben deze nu ingesteld op 90 seconden.
19. BLOG NIET TE LEZEN OP MOBIEL
Verbazingwekkend eigenlijk dat er nog zo veel sites zijn die helemaal niet lekker lezen op mobile devices. Regel dat, met uw websitebouwer.
20. ONTBREKEN VAN EEN LOGISCHE CALL-TO-ACTION
Niet elke lezer zal 'vragen' om een Call-To-Action aan het slot van uw blog, maar... een goed geschreven blog kan altijd tot iets leiden waar ook de lezer zelf om vraagt. Biedt die Call-To-Action dus. Van het aanmelden voor het vervolg van het blog tot aan de deskundige Whitepaper. Of, de aanmelding voor een event. Maak de Call-To-Action zichtbaar.
Tot slot...
We wensen u veel succes met het ontwikkelen van uw slimme blogstrategie! Onze slottip? Vul onderstaand webformulier in en u ontvangt van ons - vrijwel meteen in uw inbox - een paar leuke tips om uw blogs nóg beter en succesvoller te maken.
Vragen?
Neem contact met ons op. We vinden het superleuk om over blogstrategieën gekoppeld aan een goed communicatieplan te sparren!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Sr. Communicatieadviseur
Crown Media
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.