EXPERTISEBLOG: De 10 absolute NO GO's voor een zakelijke website
Een superhandige checklist voor het MKB
04 April 2018 - Categorie AlgemeenIn dit expertiseblog geven we een impuls aan uw marketing en bedrijfscommunicatie.
We hebben nl. de 10 No Go's op een rijtje gezet die nu - anno 2018 - écht niet meer kunnen op een bedrijfswebsite.
Een mooie checklist dus voor het MKB, gewoon om af te vinken. Als alles op orde is, dan feliciteren we u. Uw site voldoet aan de belangrijkste minimumvoorwaarden.
Zijn er nog zaken uit onderstaande checklist die ontbreken of verbeterd moeten worden op uw website, dan zeggen we: meteen aan de slag!
We tellen af van 10 naar 1....
TOP 10 NO GO's
voor de zakelijke website:
NO GO nr. 10:
STOCKFOTO'S DIE IEDEREEN AL GEBRUIKT
Vreselijk al die websites waar plastic gezichten van stockmodellen de geambieerde corporate uitstraling moeten vormgeven. Wees creatief! Besteed aandacht aan de kwaliteit van het beeldmateriaal.
Of laat mooie foto's maken. Zo simpel is het.
NO GO nr. 9:
DE FAQ-PAGINA
De FAQ-pagina is zo jaren '00. Dat kan echt niet meer. Een FAQ-pagina bewijst eigenlijk dat u de structuur van uw eigen website niet op orde hebt en dat u niet in staat was om de bezoeker op een logische wijze te laten navigeren op weg naar de benodigde informatie.
Geen FAQ dus.
NO GO nr. 8:
WAAR ZIJN DE CONTACTGEGEVENS?
We komen nog veel te veel websites tegen waar je je werkelijk 'een breuk' zoekt naar de contactgevens. Hetzij op een mobile versie als op een desktopversie.
De contactgegevens zijn binnen één klik vindbaar en bruikbaar. Punt. (Iets met conversie heeft dit te maken!)
NO GO nr. 7:
ONMOGELIJK OM TE LIKEN EN TE SHAREN
Maak het de bezoekers van uw website makkelijk om uw interessante, informatieve en relevante content te delen met de buitenwereld. Gun uw lezers uw ambassadeur te zijn.
Het geeft u een beter bereik (best handig!) en zoekmachines als Google waarderen deze Likeability en Sharability. U komt dus hoger in de zoekresultaten te staan.
NO GO nr. 6:
GEEN RESPONSIVE SITE
Natuurlijk is uw website ook responsive d.i. goed leesbaar op alle verschillende soorten mobile devices. Héél belangrijk! Want, anno 2018 is het zelfs belangrijker geworden voor een zoekmachine als Google om een goede responsive site te hebben.
Dit beïnvloedt de zoekresultaten positief. Het is dus een No Go om slechts een desktopsite te hebben. Aan de slag dus!
NO GO nr. 5:
TE VEEL FOCUS OP DE HOMEPAGE
Beschouw elke pagina op uw website als een homepage. Want, bezoekers kunnen op veel verschillende manieren op uw site belanden, onder andere door het Liken en Sharen. Of door Google-resultaten.
Sterker nog: soms zien die bezoekers de homepage helemaal niet.
Zorg er dus voor dat elke pagina in de Look and Feel én in de teksten als een homepage wordt gezien. Elke bezoeker - waar deze ook vandaan komt - moet zich welkom voelen en zijn informatiebehoefte wordt aldaar bevredigd.
Dit niet doen? U hebt een ware No Go in handen!
NO GO nr. 4:
GEEN INTERNE LINKS
Een zoekmachine als Google waardeert uw site als 'beter' of 'optimaler' als er interne links zijn aangebracht. Dus pagina's op de site die naar elkaar verwijzen.
Als u dat niet doet, dan verleidt u de lezer sowieso niet om verder te klikken en meer te zien of te lezen, maar u wordt op het wereldwijde web ook als minder relevant ervaren. Besteed dus aandacht aan Strategische SpiderWebLinking!
NO GO nr. 3:
GEEN VIDEO'S OP UW WEBSITE
Een zoekmachine als Google waardeert uw site als 'beter' of 'optimaler' als er video's op de site zijn geplaatst. Of bijvoorbeeld 'embedded' zijn vanaf YouTube. (Ter info: YouTube is van Google.... dus dat communiceert met elkaar ten behoeve van de zoekresultaten).
U kunt het zich dus niet meer veroorloven om géén video's op uw site te hebben. Is slecht voor uw vindbaarheid!
Ook op déze site hebben we her en der een leuke (leerzame!) video geplaatst.
NO GO nr. 2:
LAATSTE NIEUWS VAN HEEL LANG GELEDEN...
Vreselijk toch, die websites waar het laatste nieuwsbericht - of het laatste blog - van anderhalf jaar geleden is.
Ik zag het laatst op de site van een groot advocatenkantoor uit Amsterdam. Het is nu 2018. Het laatste nieuwsbericht dateerde van augustus 2016! Meer dan anderhalf jaar geleden dus. Wekt geen vertrouwen.
- Hebben ze dan geen deskundigheid te delen?
- Is er geen ander interessant nieuws te melden?
Overigens heeft het niet plaatsen van nieuws of blogs ook een negatieve invloed op de Google-zoekresultaten. Google denkt dat uw site er niet toe doet omdat er niets op gebeurt...
Kortom... ontwikkel een slimme blogstrategie!
NO GO nr. 1:
IRRELEVANTE TEKSTEN
Deze No Go is geen makkelijke. Want WIE bepaalt dat uw webteksten irrelevant zijn? We zien nog zo vaak webteksten waarbij we ons afvragen wie nu feitelijk de doelgroep is, welk probleem wordt opgelost en wat er van de lezer wordt verwacht. De relevantie ontgaat ons volledig.
Kortom (laten we het even omdraaien:)
Publiceer op uw website écht relevante teksten. Besteed daar strategisch aandacht aan.
Het is écht een discussie met uzelf (of met uw gedreven communicatieadviseur / copywriter) wat de boodschap moet zijn. Google is al zo slim dat het beoordeelt of de gepubliceerde teksten écht relevant zijn voor de beoogde doelgroepen.
Maar, weet u het zelf wel?
EEN BONUS (!) NO GO:
U LAAT UW WEBSITE BOUWEN DOOR UW ZOON OF DOCHTER
Eigenlijk verrassend hoe vaak we dit nog horen van MKB-ondernemers. Hun zoon of dochter heeft een beetje verstand van WordPress of Jimdo. En dus wordt er wat in elkaar geknutseld. Door die zoon of dochter.
Argument van papa of mama:
"Zo heeft mijn zoon of dochter ook wat te doen...."
Fout!
Fout!
Fout!
Een website is geen project. Het is een structureel proces dat uw online marketing en (bedrijfs)communicatie ondersteunt ten behoeve van uw verkoop en omzet.
Serious Business!
Nee, wij van Crown Media bouwen (technisch) geen websites.
Maar we helpen u graag verder; we kunnen u in contact brengen met uiterst professionele webbureaus die snappen dat het bouwen van websites meer is dan slechts een digitaal visitekaartje.
We hebben daartoe overigens nog enkele gratis exemplaren van het MKB-Handboek voor Digitale Slagkracht voor u klaarliggen. Dit inspirerende boek werd in november 2017 gelanceerd bij de kick-off van de Week van de Ondernemer.
Oké, tot slot...
Eigenlijk zijn er nog veel meer zaken te bedenken die absoluut van grote waarde zijn ten aanzien van uw communicatiestrategie en de wijze waarop u zichzelf - of uw bedrijf - presenteert op een website.
Een keertje sparren?
Neem contact met op.
Of, bent u nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag hoe u relevante content kunt creëren?
Vul dan onderstaand formulier in.
U ontvangt dan een aantal onmisbare tips in uw inbox om zakelijk écht succesvol te gaan bloggen!
Hoe dan ook: veel succes!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.