EXPERTISEBLOG: Dé communicatietrend van 2016; WhatsApp Business-To-Business Marketing!
09 December 2015 - Categorie AlgemeenNederland heeft op dit moment al bijna 11 miljoen (!) WhatsApp-gebruikers en dus is het méér dan logisch dat deze chatapplicatie prima kan worden ingezet om het contact met de klant te onderhouden (én te verbeteren!).
En daarom dit blog. Ik heb het met u over leuke nieuwe impulsen voor uw bedrijfscommunicatie en marketing!
Want, u wilt toch ook meer verkopen, een hogere omzet of een grotere bekendheid?
Binnen de Business-to-Consumer marketing is WhatsApp-communicatie al eigenlijk gemeengoed geworden, maar ook in de Business-To-Business stijgen de kansen.
Sterker nog: het is dé communicatietrend voor 2016!
Deze week bleek - uit verschillende onderzoekjes - dat WhatsApp voor het delen van berichten heel langzamerhand Facebook nadert. Er worden ook steeds meer nieuwslinkjes gedeeld via WhatsApp waar dit voorheen alleen maar via Facebook ging.
Ik heb het met u in dit blog daarom over de effectieve WhatsApp Business-To-Business Marketing.
Onderaan dit stukje proza geef ik u bovendien 7 makkelijk uitvoerbare tips om uw WhatsApp bedrijfscommunicatie vorm te gaan geven en uw klanten en doelgroepen te verrassen!
Wij doen vanuit Crown Media (uiteraard!) ook al aan deze nieuwe vorm van marketing! Daarvoor hebben wij Charlie ingehuurd!
Wat zijn uw plannen met WhatsApp Business-To-Business marketing?
The Message Is Clear….
Er is eigenlijk geen excuus meer om in de zakelijke markt WhatsApp Business-To-Business Marketing niet in te zetten om klanten en prospects te verrassen en te verleiden. Én te informeren.
Iedereen heeft immers elke dag zijn Smartphone binnen handbereik.
Kijkt u maar eens naar uzelf: ook u hebt een Smartphone en als ik er even van uit mag gaan dat u ‘gemiddeld’ bent, dan kijkt u maar liefst 221 keer per dag op die telefoon.
221 keer! (Wetenschappelijk onderzocht)
Ja, u leest het goed. Die potentiële klant is dus ook 221 keer per dag op zoek naar informatie. Wellicht naar informatie over u! Of over uw producten. Of hij heeft behoefte aan uw expertise!
En dús ligt daar voor u de ultieme kans om die informatie ook via de WhatsApp te gaan delen.
Als eerste de belangrijkste verschillen tussen enerzijds de WhatsApp Business-To-Consumer Marketing en anderzijds de WhatsApp Business-To-Business Marketing...
WhatsApp - Business-To-Consumer-Marketing:
- Verbeteren en vergemakkelijken klantcontact;
- Onderdeel van de klantenservice;
- Makkelijk voor klachtencommunicatie.
WhatsApp - Business-To-Business-Marketing:
- Verbeteren en vergemakkelijken klantcontact;
- Kanaal om te inspireren; (!)
- Makkelijk om contact te hebben met de klanten van uw klant.... (Want dit levert nuttige informatie op!)
Hét grote voordeel van WhatsApp-communicatie zit hem in de zichtbare push-notificatie, het rode rondje, dat bij de gebruiker verschijnt als hij een bericht ontvangt. Een Smartphone gebruiker hoeft dus niet apart op een app in te loggen om te zien of er nieuws of berichtjes voor hem zijn. Althans, niet bij WhatsApp.
Omgekeerd werkt het ook. Als u bereikbaar bent via WhatsApp, dan creëert u een extra mogelijkheid voor de klanten en prospects om contact met u op te nemen.
In de consumentenmarketing gebeurt dat al heel vaak. Ik durf te wedden dat u dit zelf ook al een keer hebt gedaan.
En misschien kijkt u wel eens het TV-programma ‘Pauw’ waar kijkers elke dag via WhatsApp filmpjes kunnen insturen. Ook vliegtuigmaatschappijen, zorgverzekeraars etc. etc. maken al gebruik van WhatsApp marketing. Is dus al heel gewoon!
Maar, hoe zit het nu in de B2B?
De benadering is in ieder geval iets anders dan die in de B2C, hoewel we over die verschillen ook weer niet te ingewikkeld moeten doen.
Hieronder een aantal TIPS om WhatsApp creatief in te zetten in B2B:
- (1) DEEL KENNIS:
Dus, stuur een appbericht met een aantal links die verwijzen naar leuke blogs of voor de doelgroep relevante informatie. The Internet Is Everywhere; één klik op het linkje – vanuit het WhatsApp bericht - en de ontvanger landt meteen op de webpagina waar u vertelt wat u wilt vertellen. Dat kan ook een aanbieding zijn, hoewel u in de B2B wel moet oppassen dat u zichzelf niet als ‘discounter’ profileert.
Eigenlijk gebruikt u WhatsApp zoals u bijvoorbeeld de digitale nieuwsbrief inzet(te).
- (2) HOU HET KORT EN BONDIG:
Hou het overzichtelijk en leesbaar. Gebruik de[ENTER] om een ‘witregel’ te creëren. En, gebruik emoticons. Maak de ontvanger blij! Bedrijfscommunicatie via de WhatsApp is communicatie met een vrolijke knipoog!
(3) COMMUNICEER DE EXIT:
Hoewel er nog geen wet- en regelgeving op dit gebied is, kun je er de klok op gelijk zetten dat die wel gaat komen; een verplichte afmeldlink of iets dergelijks. Maar wees dat voor (dat is ook netjes!); zet bijvoorbeeld onderaan het WhatsApp bericht de tekst: ‘U wilt geen WhatsApp nieuws meer ontvangen? Reply met ‘EXIT’ en wij halen u van de lijst!’(En haal het nummer dan ook daadwerkelijk uit de lijst!).
- (4) MAXIMEER:
Stuur maximaal één keer per maand een inspirerend WhatsAppje. Voorkom push-notificatie-stress bij de ontvangers. Één keer is echt genoeg. Overvoer de ontvangers niet, want ontvangers appen met iedereen. Blijf uniek! En als je het die ene keer doet…. Doe het met inhoudelijke kwaliteit!
- (5) ONTVANG OOK:
Stel uzelf ervoor open om ook via de WhatsApp vragen te ontvangen van uw doelgroepen. Dus, wees via de app bereikbaar. Tegenwoordig kan men bovendien zowel voor Android als voor iOS een speciale webapplicatie downloaden waarmee je gewoon op desk- en laptop via WhatsApp kunt communiceren. U hoeft dus helemaal niet via het kleine toetsenbord van de Smartphone te communiceren. Gesprekken worden in bijna alle applicaties gesynchroniseerd met de telefoon.
- (6) APART NUMMER:
Neem een apart WhatsApp nummer. Dus koppel uw WhatsApp-communicatie niet aan uw eigen persoonlijke telefoonnummer.
- (7) FORMULEER HUIS- EN SPELREGELS:
Publiceer op uw eigen site de duidelijke eenvoudige huis- en spelregels die u hanteert in uw WhatsApp-beleid. Als klanten en prospects zich willen aanmelden, dan is het prettig als ze weten wat ze mogen verwachten van het WhatsApp-contact met u.
Ook wij - bij Crown Media - hebben uiteraard die eenvoudige huis- en spelregels.
Overigens, als klanten en prospects contact met u zoeken via WhatsApp, dan zult u bovendien ervaren dat ze korter en bondiger hun vraag stellen. Dat is erg prettig. U hoeft geen lange e-mails meer te lezen. Tijdwinst dus!
De verwachting is (maar dat hoeven we u eigenlijk niet meer te zeggen) dat het gebruik van de Smartphone nog verder zal toenemen.
Nu kijken we nog slechts 221 keer per dag op ons scherm; volgend jaar is dat misschien al gestegen naar 250 keer.
Voor u ligt er dus een heerlijke uitdaging; geef een impuls aan uw bedrijfscommunicatie en zet daarvoor WhatsApp in. Juist nu ook voor de Business-To-Business-Marketing!
De conclusie?
Don't Be Silent! Be Smart!
Tot ziens! Tot apps!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
CEO Crown Media
Sr. Communicatieadviseur
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.