EXPERTISEBLOG: Beïnvloed met een zakelijk blog het brein van uw lezers!
Best handig als u wilt verkopen of iemand van iets wilt overtuigen
08 Oktober 2018 - Categorie AlgemeenAls u een zakelijk blog schrijft (en wie doet dat niet?), dan wilt u de lezer raken. Met iets. U wilt in ieder geval invloed uitoefenen op de keuzes die hij kan maken.
De grote vraag is alleen waarmee u de lezer gaat raken.
Om daar zo effectief mogelijk in te zijn, is het van belang om op de hoogte te zijn van de drie belangrijkste basisemoties die een lezer kan hebben. Of beter gezegd: elk mens heeft deze basisemoties! Ik beschrijf ze heel kort.
Het doel?
U kunt uw blogteksten toetsen aan de basisemoties van uw lezers. Is die match er? Dan is één van de belangrijkste doelen van een blog bereikt: u hebt de lezer geraakt en u hebt de basis gelegd voor méér verkoop, een intensere klantenbinding, de weg naar een groter marktaandeel of welke andere (commerciële) doelstelling u ook voor uzelf en uw organisatie hebt geformuleerd.
DE 3 BASISEMOTIES:
1. BELONING
De lezer van uw blog wil iets leuks ervaren. De lezer wil blij worden van iets wat u hem aanbiedt of voor hem oplost. Sterker nog: de lezer wil bevredigd worden.
VRAAG:
Waarmee bevredigt ú de lezer?
2. ANGST
De lezer van uw blog heeft een bepaalde angst. Sterker nog: de lezer ligt misschien wel van iets wakker en heeft maar één opdracht voor u: los het voor me op.
VRAAG:
Wat lost ú precies op voor de lezer?
3. EMPATHIE
De lezer van uw blog zoekt bevestiging in de keuzes die hij al heeft gemaakt. Niet dat hij onzeker is, maar ieder mens wil af en toe even bewezen zien dat hij op de goede weg is of dat hij de juiste producten gebruikt.
VRAAG:
Kunt ú de lezers van uw blog vertellen dat anderen hem zijn voorgegaan? En zo ja, hoe?
tekst gaat verder onder de afbeelding
DE VOLGENDE STAP...
Als u bovenstaand lijstje nuttig vond om uw blogs mee te vervolmaken, dan adviseren wij u zeker ook onderstaande blogs met nuttige interessante tips te lezen.
- LEESTIP 1
Zelfs een bizar slecht geschreven blog kan nog heel succesvol zijn!
(Er is dus nog hoop!)
- LEESTIP 2
Een goed zakelijk blog moet aan minimaal één belangrijke voorwaarde voldoen.
(Dit gaat u lukken!)
- LEESTIP 3
Vier simpele vragen waardoor de ondernemer eindelijk weet waarover hij kan bloggen.
(Leuke handleiding)
- LEESTIP 4
Wat kost een blog?
(Is dit wel de juiste vraag?)
VEEL SUCCES
Enfin, ik wens u veel effectief en succesvol zakelijk blogplezier toe! Als u een keer wilt sparren over een slimme blogstrategie, aarzel dan niet om contact met me op te nemen!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur
BlogBoy® / Expert CommunicatieCode®
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.