EXPERTISEBLOG: Bedrijfscommunicatie - durft u te communiceren wie NIET tot uw doelgroep behoort?
23 November 2015 - Categorie Algemeen
Wat is het verschil tussen een professioneel advocatenkantoor en een high-end escortservice?
Oei, u had waarschijnlijk nooit gedacht dat ik deze vraag aan u zou stellen, in een blog.
Toch is die vraag - beredeneerd vanuit de bedrijfscommunicatie - niet eens zo heel merkwaardig want nog geen twee weken geleden was er nationwide flink wat commotie over de - volgens sommigen - schandalige comprommiterende profielfoto van advocatenkantoor Van Essen Advocaten uit Amsterdam.
De gewraakte foto. (c) Van Essen
Critici en de tradtionele advocatuur spraken er schande van.
Maar zouden deze advocaten werkelijk zo'n risico (willen) nemen met het online zetten van een dergelijke foto? En, wat bedoel ik hier eigenlijk met 'een dergelijke foto'?
- Want, deze ondernemers-advocaten willen uiteindelijk toch ook meer klanten, een hogere omzet, meer verkopen etc. etc.
- Net als u.... toch?
Ik zeg...
Wat is er bij dat advocatenkantoor on-ge-loof-lijk goed nagedacht over deze foto!
En niet alleen vanwege het effect van Free Publicity dat dit advocatenkantoor in Amsterdam heeft gegeneerd. Het was simpelweg ultiem efficiënte bedrijfscommunicatie.
Ik analyseer deze spannende casus graag voor u.
De belangrijkste vraag is... '
Wat stralen deze advocaten uit met deze foto?'
Wel, dáár kun je uiteraard over van mening verschillen (over smaak valt niet te twisten!) maar ik zie op de foto advocaten met kracht, lef en macht.
Ik zie tevens professionele elegantie.
Tegelijkertijd constateer ik deskundigheid. De advocaten vertellen hun publiek dat ze zeker zijn van hun zaak.
Lijkt mij best een nuttige eigenschap voor een advocaat.
Als u dit blog leest,
dan bent u beslist ook geïnteresseerd in...
'De belangrijkste reden
waarom een communicatie-
of marketingplan mislukt'
Wat vinden de (conservatieve) critici?
De critici zijn het daar overduidelijk niet mee eens.
Volgens hen zouden de dames zich met deze foto vooral profileren als een high-end escortservice. Zeer onprofessioneel. Advocatuur onwaardig. Ze maken het vak te schande. Dit is niet zoals de advocatuur zou moeten zijn in Nederland!
Maar wat is feitelijk de échte vraag die we moeten stellen....
- Is de foto - beredeneerd vanuit het doel van efficiënte bedrijfscommunicatie - nu wel of niet professioneel?
Mijn visie....
Ja, deze foto is zéér professioneel.
Deze advocaten zijn ondernemers. Ze hebben niet alleen een helder profiel van zichzelf (ze weten wie ze zijn en waarom ze zijn wie ze zijn), maar ze weten tegelijkertijd ook welk type klanten ze aan zich willen binden.
En, ze weten tevens welke klanten ze niet aan zich willen binden.
Wat is die doelgroep dan?
De door Van Essen Advocaten gewenste doelgroep, wordt gevormd door mensen die niet geloven in traditionele advocaten.
Dat zijn potentiële klanten die geloven in kracht, lef en macht en de wijze waarop dit wordt ingevuld.
Van Essen Advocaten is nadrukkelijk op zoek naar een liberale progressieve klantenkring.
Als je kritiek hebt op de foto, dan ben je dat (dus) niet. Juist: dan ben je dus niet liberaal en niet progressief.
Het interessante van deze ultiem scherpe doelstellingen van bedrijfscommunicatie (wie is mijn doelgroep?) is, dat je dus eigenlijk tegelijkertijd bepaalt welk deel van de markt je dus NIET aan je wilt binden.
Dat is een hele slimme tactische en strategische keuze. Want, klanten die niet bij je passen, kosten je alleen maar energie.
- Hoe omschrijft u eigenlijk uw ideale klant?
De advocaten van Van Essen Advocaten hebben het opportunisme gelaten voor wat het is; ze willen hun werk goed doen en kunnen dat alleen doen met klanten die bij hun visie en filosofie passen. Klanten die geen energie opleveren, gaan maar ergens anders heen.
Ik heb zelf ook iets soortgelijks meegemaakt.
Misschien weet u dat ik twee jaar geleden een debatclub in Amsterdam heb opgericht. Ter promotie van die club, hebben we een swingende videoclip opgenomen.
Daar ontving ik 'bakken vol met kritiek' op.
Voor u verder leest... Misschien eerst even het clipje bekijken?
Nu is de debatsport in Nederland behoorlijk traditioneel, conservatief, naar binnengekeerd en weinig innovatief. En, u raadt het al. Onze swingende videoclip kon op weinig goedkeuring rekenen van die traditionele gemeenschap. Ook daar sprak men er grote schande van.
Vond ik dat erg?
Helemaal niet.
Integendeel!
Want bij onze debatclub in Amsterdam hebben we helemaal geen behoefte aan leden die traditioneel, conservatief, naar binnengekeerd en weinig innovatief zijn.
We hopen juist mensen aan ons te binden die leergierig zijn, die vooruit willen, die debatten met een vrolijke knipoog aanvliegen én die gewoon superleuke mensen willen ontmoeten. En, vooral ook mensen die één of twee keer per maand een gezellige inspirerende avond hopen te beleven.
En dáár is onze boodschap op gebaseerd.
Wij maken de debatsport (eindelijk!) toegankelijk voor iedereen. We laten zien aan de mensen, die belangstelling hebben voor deze sport, dat er dus (véél) méér bestaat dan de traditionele in zichzelf gekeerde debatvereniging.
Ja, wij zijn de leukste en meest verrassende club van Nederland.
We zijn 'Home Of Everybody's Inspiration!'
Efficiënte en doeltreffende bedrijfscommunicatie betekent dus dat u zich scherp richt op de gewenste doelgroep met als logische en samenhangende consequentie dat u tegelijkertijd heel helder stelt welk deel van de markt NIET interessant is voor u.
Niet iedereen hoeft toch klant bij u te worden?
Verkeerde klanten trekken nl. ook andere verkeerde klanten aan. Daar heeft uw bedrijf helemaal niets aan!
Vergelijk het met de Miljonairsfair in Amsterdam.
De 'gewone man' vond de entreeprijzen voor de Miljonairsfair veel te hoog.
Maar ja... De 'gewone man' is ook helemaal niet de doelgroep!
Hoe doet u dit in de praktijk?
- Welke doelgroep (of: deel van de markt) wilt u met uw product of dienstverlening juist NIET aan u binden?
- Met het antwoord op de vorige vraag in gedachten....
Hoe geeft u uw bedrijfscommunicatie dan vorm?
- Hoe neemt u afstand van doelgroepen die denken dat ze wél uw doelgroep zijn?
- Bedient u nu klanten waarvan u - in uw hart - denkt, dat u ze liever niet als klant zou willen hebben?
- Zo ja....
Waarom bedient u ze dan eigenlijk?
- Denkt u dat iets moet veranderen in uw bedrijfscommunicatie en marketing om dergelijke klanten niet meer aan te trekken?
Met andere woorden:
- Hoe efficiënt en doeltreffend bent u in uw bedrijfscommunicatie en marketing?
Ik hoor het graag van u.
Ik ben benieuwd naar uw antwoorden!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
CEO Crown Media
Sr. Communicatieadviseur
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.