EXPERTISEBLOG: 5 MustDo's voor het MKB voor commercieel succes in 2018
Op weg naar ultieme slagkracht in 2018
27 December 2017 - Categorie AlgemeenIedere commerciële organisatie in het MKB en iedere ondernemer die hoopt in 2018 een goede (een hogere?) omzet te halen, moet aan vijf essentiële voorwaarden voldoen.
Anders, geen succes...
tekst gaat verder onder de afbeelding
De 5 belangrijkste aandachtspunten voor 2018:
1. ONTWIKKEL DIGITALE SLAGKRACHT
Het ontbreken van digitale slagkracht onder - met name - het middensegment van het MKB is een groot zorgenkindje van de Nederlandse economie. Zelfs bij het ministerie van EZ is men nogal verontrust. Veel MKB-ondernemers hebben geen flauw benul of ze alles wel uit het internet, de online communicatie en digitale marketing halen.
Wat zeker is, is dat veel ondernemers en bedrijven kansen missen.
Met andere woorden: hoe gaat u in 2018 uw digitale slagkracht vergroten?
LEESTIP: Het MKB-Handboek voor Digitale Slagkracht
(Ik heb 25 gratis exemplaren van dit prachtige boek. Laat het me weten als u er één wilt ontvangen en vertelt u me dan waarom dit boek u gaat helpen!).
tekst gaat verder onder de afbeelding
2.INVESTEER IN KENNIS
Als nooit tevoren is het van belang dat ondernemers en bedrijven zich bewust moeten worden van het feit dat de eigen medewerkers veel meer diverse kennis nodig hebben dan een paar jaar geleden. Markten en marktomstandigheden veranderen immers met de dag; technologische innovaties disrupten bestaande businessmodellen. We staan erbij en we kijken ernaar.
Dat kan niet meer. Dat mag niet meer. Dat betekent dat MKB-organisaties de focus moeten richten op het slimmer maken van de eigen medewerkers ten behoeve van het eigen businessmodel. Dat geldt natuurlijk ook voor de ondernemers zelf. Zonder ontwikkelplannen, raakt de organisatie op achterstand.
Met andere woorden: hoe investeert u in kennis?
tekst gaat verder onder de afbeelding
3. ONTWIKKEL PERSOONLIJKE VAARDIGHEDEN
Juist omdat zoveel markten 'disruptive' zijn en bestaande businessmodellen veel sneller aan veranderingen onderhevig zijn, is het van belang dat medewerkers ook andere persoonlijke vaardigheden ontwikkelen. We hebben meer flexibiliteit, dwarsdenkers en koppige persoonlijkheden nodig die binnen organisaties de ruimte krijgen om denkprocessen in gang te zetten.
We hebben het over mensen die in staat zijn om de ingebakken en volledig geaccepteerde vanzelfsprekendheden grondig ter discussie te stellen.
Dat alles begint met het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden. Koester de soms ergerlijke maar o zo broodnodige JA-MAAR in uw organisatie!
Met andere woorden: hoe geeft u een impuls aan de persoonlijke vaardigheden van uzelf en van uw medewerkers?
(Wij hebben daar overigens wel inspirerende suggesties voor! ;-) )
4. MAAK DE RESPONSTIJD NAAR KLANTEN KORTER
Helaas ontkomt niemand er meer aan: klanten en ook niet-klanten willen sneller antwoord. Op welke vraag dan ook. Consumenten spannen de kroon: als er binnen 'no time' geen antwoord komt van de organisatie, dan zitten ze al bij de concurrent. Maar ook in de business-to-business is er veel ongeduld. Er is geen tijd om iemand lang op een antwoord te laten wachten. De responstijd naar de markt moet dus omlaag.
Maar, hoe doet u dat?
En, hoe richt u uw organisatie daar op in?
En, bent u zich er bewust van dat die (snellere) responstijd een waanzinnige positieve invloed heeft op uw online rating? (Want, tja... zo zit de wereld nu in elkaar!)
tekst gaat verder onder de afbeelding
5.DELETE DE TEKSTSCHRIJVER, KIES VOOR DE COMMUNICATIEADVISEUR
Ga in overleg met uw tekstschrijver, die u verantwoordelijk hebt gemaakt voor al uw content. Is er sprake van een logisch en renderend communicatieplan?
Is hij/zij (ook) communicatieadviseur c.q. heeft hij/zij verstand van communicatie?
Zo ja! Prima! Dan is dát geregeld voor 2018.
Heeft uw tekstschrijver alleen oog voor letters, woorden en zinnen?
Stel dan op z'n minst die enige benodigde kritische vraag: Wat kun je nog voor ons betekenen?
We wensen u een geweldig, gezond en groots 2018!
Met veel commercieel succes!
En, met optimale (online) communicatie!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy.nl / Expert CommunicatieCode®
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de visie van Crown Media en Jerry Helmers; ik heb nl. een vraag over onze marketing en/of bedrijfscommunicatie!
Lees hier ons privacy statement.