EXPERTISEBLOG: 20 mogelijke openingszinnen van een blog om op gang te komen met dat blog
"Ik weet niet hoe ik moet beginnen...."
09 Maart 2018 - Categorie AlgemeenAls wij met de medewerkers van onze opdrachtgevers praten over het schrijven van blogs, dan snappen die medewerkers uiteraard dat het schrijven en publiceren van blogs tegenwoordig een ware must is.
De meeste mensen willen het ook best graag proberen.
Ze hebben echter één belangrijke vraag: 'Hoe begin ik eigenlijk een blogpost?'
Want, als ze eenmaal 'op gang' zijn gekomen met het begin van een blog, dan komt de rest vanzelf ook wel, zo is hun ervaring. En, gelijk hebben ze.
Als het beginnetje er is, dan is alles wat daarna komt, relatief eenvoudiger. Best handig als u een slimme blogstrategie voor uw organisatie wilt ontwikkelen!
tekst gaat verder onder de afbeelding
INSPIREREND DUWTJE
Juist om die gemotiveerde medewerkers en bewuste MKB-ondernemers een inspirerend duwtje te geven - op weg naar de publicatie van een leuk blog - heb ik in dit artikel een lijstje gemaakt met een aantal openingszinnen.
U hoeft ze niet letterlijk over te nemen maar u begrijpt ongetwijfeld dat u deze openingszinnen eenvoudig kunt vertalen naar uw business, uw doelgroepen, uw branche en/of uw producten en diensten.
Heel veel succes!
HET LIJSTJE MET (20) MOGELIJKE OPENINGSZINNEN
(om op gang te komen)
- "Er is één reden waarom ik dit blog voor u schreef en dat is......"
- "Er zijn wel tien redenen te bedenken waarom ik dit blog voor u schreef. De eerste reden is......."
- "Dit blog is vooral interessant voor die lezers die willen weten hoe....."
tekst gaat verder onder de afbeelding
- "Hebt u dat ook wel eens? Dat u zich afvraagt hoe het toch mogelijk is dat....."
- "Laat ik bij de start van deze blogpost maar meteen met de deur in huis vallen. Veel ondernemers in het MKB missen kansen als ze niet......"
- "Hoe komt het toch dat ondernemers in het MKB....."
- "Wat is - volgens u - het groeipercentage van die bedrijven in het MKB die een structurele blogstrategie hadden in het afgelopen jaar? Was dat 5%, 10% of 15%?"
- "Ik waarschuw alvast. U bent niet blij als u dit blog hebt gelezen. De reden? Wel, u bent niet blij omdat u zich realiseert dat...."
- "Ik weet het zeker: u bent héél blij als u dit blog hebt gelezen. U realiseert zich namelijk dat u......"
- "Bent u diep in uw hart altijd een beetje jaloers op die bedrijven die er altijd in slagen om...... U wilt dat toch ook? Wel, in deze blogpost leg ik u uit hoe u dat ook voor elkaar kunt krijgen."
- "Als u in de krant leest veel bedrijven ............. niet op orde hebben, dan denkt u toch ook: ik moet dat voor elkaar gaan krijgen. Want, dat geldt ook voor mij. Wel, in déze blogpost leg ik u uit hoe...."
tekst gaat verder onder de afbeelding
- "Als je dit blog hebt gelezen, dan weet je dat...."
- "In deze blogpost ga ik de volgende vraag beantwoorden: hoe komt het dat veel bedrijven helemaal geen communicatiestrategie hebben?"
- "Vorige week overkwam mij iets heel inspirerends. Dat verhaal wil ik graag met u delen. Het gaat nl. om....."
- "In deze blogpost geef ik u tien redenen waarom uw organisatie écht moet gaan bloggen...."
- "Hebt u er ook altijd last van dat medewerkers zeggen dat ze geen tijd hebben om een blog te schrijven? In dit blog vertel ik u hoe u de mindset van uw medewerkers kunt veranderen....."
- "Blogs die door mannen zijn geschreven, zijn succesvoller! Hoe dat komt? Wel, dat leg ik u uit in dit blog....."
- "Blogs die door vrouwen zijn geschreven, zijn succesvoller! Hoe dat komt? Wel, dat leg ik u uit in dit blog....."
- "U wilt meer winst maken? In drie hele concrete stappen vertel ik u hoe u dat kunt bereiken...."
- "Over één ding verbaas ik me altijd: waarom hebben mensen die op vakantie gaan altijd zo veel last van stress in de dagen voorafgaand aan hun vertrek. In dit blog 10 tips om die stress te voorkomen...."
tekst gaat verder onder de afbeelding
SAMENVATTEND:
Bovenstaande (willekeurige) mogelijke openingszinnen geven u (dus) een eerste haakje om 'gewoon' te beginnen met uw blogpost. Makkelijker kunnen we u het niet maken.
Bovenstaande voorbeelden kunt u als inspiratiebron gebruiken voor uw eigen blogs. Maar we willen er hier nog iets aan toevoegen. Bovenstaande openingszinnen kunt u feitelijk verdelen in vijf verschillende groepen:
1. BELOFTE
U doet een belofte. De lezer weet wat hij verderop in de tekst mag verwachten.
2. STATEMENT
U maakt een statement. Best wel stevig. U triggert en confronteert de lezer. Ja, het mag best wel een beetje controversieel zijn. Weet u trouwens het verschil tussen offensief en defensief bloggen?
3. VRAAG
U stelt een vraag aan de lezer. Dit kan een open vraag zijn of een multiple choice vraag zijn. (De lezer herkent deze vraag en is dus nieuwsgierig naar het antwoord)
4. VOORDEEL
U vertelt welk voordeel de lezer ervaart als hij uw blogpost heeft gelezen.
5. STAPPENPLAN
U geeft meteen in uw eerste zin een logische inhoudsopgave van alles wat gaan volgen in de blogpost. Welk stappenplan gaat u behandelen?
Blogtraining? Zelf gaan bloggen?
Ik wens u heel veel succes. Vergeet ook onderstaand formulier niet in te vullen; u ontvangt dan vrijwel meteen in uw inbox nog enkele onmisbare tips om écht excellente zakelijke blogs te kunnen schrijven.
Of neem contact met ons op voor een bruisende InCompany Blogtraining. Gegarandeerd veel blogplezier!
Overigens wil ik u meteen geruststellen:
Zelfs een bizar slecht geschreven blog kan nog heel succesvol zijn!
Met vriendelijke blog-groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.