Upgrade uw oude blogs. Goed voor uw vindbaarheid in Google!
Evergreen Blogging is het marketingcredo!
17 September 2019 - Categorie AlgemeenGemiddelde leestijd: 1 minuut en 19 seconden.
Natuurlijk publiceert u of uw organisatie (in het MKB) regelmatig interessante zakelijke blogs als onderdeel van een rendementsvolle en slimme communicatiestrategie. Het MKB kan niet meer zonder. Niets nieuws onder de zon!
Maar wist u dat de zakelijke blogs die u bijvoorbeeld een jaar geleden, of misschien zelfs wel langer geleden, publiceerde nog steeds relevant (kunnen) zijn.
Mijn eenvoudige pleidooi is: publiceer die blogs nog een keer!
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
Interessant voor Google
Verander bijvoorbeeld de publicatiedatum van het blog waardoor het blog op uw site weer ‘naar voren’ of ‘naar boven’ schuift. Daar is niets ‘illegaals’ aan. Sterker nog: een zoekmachine als Google vindt dat heel interessant. Google is namelijk dol op actualiteit en zal (relevante en waardevolle!) content, dat actueel is (gebleven), uiteindelijk hoger waarderen.
Natuurlijk deelt u het blog (opnieuw) op Social Media.
En, u kunt deze best (opnieuw) meenemen in uw wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief.
Irritatiefactor?
Is het dan niet vervelend voor uw doelgroepen dat u ze opnieuw ‘confronteert’ met een blog, dat u feitelijk al eerder online had geplaatst? Ontstaat er dan niet een zeurende irritatiefactor?
Welnee!
Geïnteresseerde lezers en volgers willen een blog best voor een tweede keer lezen. Zeker als het betreffende blog al ‘lang geleden’ is gepubliceerd, kan dit blog nog steeds worden gezien als een leuke reminder. Zo van: ‘Oh ja… nog eens even opnieuw lezen!’.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
Heb dus geen ‘herhalingsangst!’ Zo wordt de beste Comedy Soap aller tijden t.w. ‘Friends’ ook al jaren herhaald op de Nederlandse TV. En, er kijken nog steeds (heel veel!) mensen naar. Ook al hebben ze de afzonderlijke afleveringen al tig keer gezien; ze kijken graag nog een keer.
De reden? De content is leuk!
Trouwens…
U hebt het betreffende blog uiteraard ooit eerder op uw Social Media gedeeld en in nieuwsbrieven meegenomen. Maar écht niet ál uw volgers en fans hebben dat blog toen misschien gezien. Of, ze hadden op dát moment gewoon even geen tijd om te lezen. U creëert nu – met de herhaling – een hernieuwde kans om die lezers (potentiële klanten!) alsnog te bereiken!
Ze zullen u dankbaar zijn!
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
Evergreen Blogging
Blogs die u eerder schreef met algemene nuttige informatie over de branche, of over uw producten en diensten, kunnen inhoudelijk nog steeds van toepassing zijn. Dus, relevant!
Zo kan een timmerman nuttige tips geven over het zagen van hout. Zijn superhandige en leuke tips uit het jaar 2015 zijn nu – in 2019 – nog steeds van toepassing. Of, een verloskundige die ooit een leuk blog schreef over bevallen in een warm bad, kan dat blog best herhalen. De tips kunnen nog steeds van waarde zijn! De hoogzwangere vrouwen van nu zijn er blij mee.
We noemen het herpubliceren van eerdere blogs die in zekere zin 'tijdloos' zijn: Evergreen Blogging.
Voor u als (zakelijk) blogger is dit ook nog om een andere reden interessant: u hoeft niet steeds ‘opnieuw’ nieuwe content te verzinnen. U gebruikt de content opnieuw. Tijdwinst!
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
Wel nog even hier aan denken als u Evergreen Blogt:
(5 aandachtspunten)
-
Lees het ‘oude’ blog grondig door.
Klopt de inhoud nog steeds en is de actualiteitswaarde daadwerkelijk hoog en relevant?
-
Doen alle links het nog?
Check ze allemaal. (En, zijn de links relevant?).
SpiderWebLinking is nl. goed voor uw Google zoekresultaten maar het is nadelig als hier een kink in de kabel zit. Zeker als u vanuit uw blog verwijst naar producten en diensten op uw site, die misschien al niet meer bestaan.
Controleer dus ook die pagina’s voor alle zekerheid!
-
Klopt de Call-To-Action nog?
Bij de eerste publicatie had u een doel. U wilde de lezer tot iets verleiden. Of dit nu een ‘aanbieding op de site’ was of het verzoek aan de lezer zich aan te melden voor uw nieuwsbrief…
Is die Call-To-Action bij herplaatsing nog dezelfde?
-
Voeg een zinnige disclaimer toe
Als u de publicatiedatum in uw CMS verandert, denk er dan ook aan om bijvoorbeeld onderaan het blog een zinnetje toe te voegen.
Bijvoorbeeld: ‘Dit blog was eerder gepubliceerd op 14 augustus 2015 en is geactualiseerd naar vandaag’.
Of iets dergelijks.
Google snapt dit. En waardeert dit.
-
Verander de titel
Hebt u toch de ‘angst’ dat lezers bij voorbaat al bewust niet naar het blog toeklikken, verzin dan een andere titel. Dus, een nieuwe clickbait, die uiteraard wel relevant is en consistent is aan de inhoudelijkheid van het blog. Niks mis mee.
Bovendien ziet ook Google hier een zekere extra actualiteitswaarde.
Natuurlijk gaat de tekst verder onder dit plaatje
Mocht u toch uitsluitend nieuwe content willen creëren?
Prima uiteraard. Is ook helemaal niks mis mee. Zeker niet als u wilt ingaan op de actualiteit in de branche waarin uw organisatie werkzaam is. En uiteraard doet u elke dag sowieso nieuwe ideeën op die u maar al te graag met uw lezers, volgers en potentiële klanten wilt delen. (Voordat de concurrent het doet!)
Maar, lukt het niet om die content te verzinnen?
Wel… ik introduceer u graag bij een gedreven specialist in zakelijk bloggen uit mijn netwerk!
Ik wens u veel (her)schrijf-, communicatie- en marketingplezier!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
P.S. 1
Succesvol zakelijk bloggen? Verwerk de onmisbare 5B's goed in uw blog!
P.S. 2
Ik had kort geleden ruzie met de buurvrouw. Wat vindt u? Had ik gelijk?
P.S. 3
Ook slim voor uw online-marketing; SpiderWeb-Linking!
P.S. 4
Er komt een economische crisis aan. Zegt men. Wel... een goede voorbereiding is het halve werk!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.