Een heel simpel en strategisch trucje om de clickratio omhoog te krijgen!
Leestijd: 48 seconden
22 Augustus 2018 - Categorie AlgemeenMet deze tip genereert u letterlijk en significant méér kliks naar uw blogs en vlogs. Zowel vanuit uw (digitale) nieuwsbrief als vanaf Social Media. En, het is nog supereenvoudig ook!
Ik kan er namelijk heel kort over zijn: als u uw (sociale) netwerk, klanten en abonnees op uw digitale nieuwsbrief succesvoller wilt verleiden naar uw blogs en vlogs, zet dan bij uw Social Media post en op een slimme plek in uw digitale nieuwsbrief hoeveel de leestijd bedraagt.
Bijvoorbeeld:
Leestijd: 48 seconden.
Druk, druk, druk!
U speelt daarmee in op het onbewuste verwachtingenmanagement van uw lezersdoelgroep. Die heeft het immers druk, druk, druk! Uw lezersdoelgroep wordt - net als uzelf - overspoeld met informatieprikkels in de vorm van Social Media posts, blogs, vlogs, podcasts etc etc.
Dus... u 'moet' uw best doen om de doelgroep te verleiden te gaan klikken.
Ook U klikt immers regelmatig die nieuwsbrief uit de inbox weg ondanks dat u de titel of de trigger wel hebt gezien. Echter, u zult het met ons eens zijn dat u (toch) sneller geneigd bent door te klikken, als u weet hoeveel leestijd u 'moet' investeren als u daadwerkelijk het kennisblog wilt consumeren. Immers, u weet vooraf wat u kunt verwachten.
Test het!
Zowel bij onze eigen nieuwsbrief als bij twee digitale nieuwsbrieven, die wij voor onze opdrachtgevers verzorgen, hebben wij een paar leuke testjes gedaan. We wilden weten of er daadwerkelijk een significant verschil zou ontstaan in het aantal kliks, en dus lezers van de blogs.
Wij hadden bij onze eigen DRIE opeenvolgende nieuwsbrieven de lezersdoelgroep a-selectief in twee groepen verdeeld.
Bij groep A hadden we géén vermelding ten aanzien van de leestijd vermeld.
Bij groep B hadden we wel een vermelding geplaatst, zoals leestijd: 40 seconden.
De mailbestanden uit groep B scoorden bij de digitale nieuwsbrieven, die we verzonden, significant hoger.
Gemiddeld hebben wij een doorklikpercentage op onze eigen nieuwsbrieven van circa 10,5%. Mailbestand B, dus het bestand waarbij wij in de nieuwsbrief heel concreet de leestijd vermeldden, scoorde in de drie mailings significant hoger. Met zelfs een uitschieter naar 22%!
Een inspirerend en vergelijkbaar voorbeeld van een IT-bedrijf waar wij voor werken:
- Het nieuwsbriefbestand van dit IT-bedrijf bestond op 1 februari 2018 uit 3.777 mailadressen.
- Wij hebben op 1 februari de mailadressen in twee groepen verdeeld:
groep A --> 1850 mailadressen
(wij vermeldden hier NIET de leestijd van een blog)
groep B --> 1927 mailadressen
(wij vermeldden hier WEL de leestijd van een blog)
- Het gemiddeld 'doorklik' percentage voor dit IT-bedrijf vóórdat we deze test deden (dus, bij alle vorige digitale nieuwsbrieven) bedroeg 11%. Preciezer gezegd: 11% van het aantal mailadressen klikte binnen 48 uur op de link in de nieuwsbrief.
- Wij sturen voor deze organisatie één keer per maand een nieuwsbrief. De metingen vonden plaats in de periode februari - juni 2018 (dus, 5 maanden). Maar wat gebeurde er precies met de doorklikpercentages?
Mailing 1
Groep A: doorklikpercentage: 13,6%
Groep B: doorklikpercentage: 21,1%
Mailing 2
Groep A: doorklikpercentage: 13,9%
Groep B: doorklikpercentage: 20,7%
Mailing 3:
Groep A: doorklikpercentage: 13,3%
Groep B: doorklikpercentage: 21,2%
Mailing 4:
Groep A: doorklikpercentage: 13,4%
Groep B: doorklikpercentage: 21,2%
Mailing 5:
Groep A: doorklikpercentage: 13,1%
Groep B: doorklikpercentage: 21,7%
Kortom....
Probeer het eens als u een digitale nieuwsbrief verstuurt naar uw relatie- en mailbestand. Maak twee groepen en ga vergelijken. Of, maak géén groepen en noteer gewoon 'de leestijd' erbij in uw digitale nieuwsbrief. Ook op uw Social Media posts. En meet dan of u hoger scoort.
Wij achten de kans groot dat u inderdaad een hogere klikratio haalt.
Dus... méér bereik!
Dat u overigens daarná ook moet werken aan een excellente Call-To-Action bij de lezer, moge duidelijk zijn. Maar dát is een ander verhaal. Maar als lezersdoelgroepen niet positief worden geprikkeld om bij uw uw kennisblog of -vlog te komen, dan zult u ze sowieso nooit verder verleiden. Naar méér verkoop bijvoorbeeld.
McDonalds' Effect
Natuurlijk 'balen' wij ook wel eens als er - naar ons gevoel - 'te veel' mensen NIET op onze nieuwsbrieflinkjes klikken. Maar niet getreurd: het McDonalds' Effect blijft wel bestaan. We hebben het dan over de EC-Rate, die voor de lange termijn ongekend belangrijk is.
Over verleiden gesproken...
Oh ja, voordat ik het vergeet. En, over verleiden gesproken. Ik word heel ontspannen van een presentatrice van SBS-6 die ik heb ingehuurd. U kunt daarbij zijn binnenkort... Ten minste, als u óók wat wilt ontspannen...
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.