U bent MKB'er en u wilt meer omzet? Prima! Maar, weet dan wel het verschil tussen DIRECTE en INDIRECTE blogs!
Word geloofwaardiger bij uw doelgroepen!
03 Juli 2020 - Categorie AlgemeenRegelmatig zakelijk bloggen is een must. Geen enkele ondernemer of organisatie in het MKB twijfelt daar nog aan.
Een slimme en strategische blogstrategie als onderdeel van een gedegen communicatieplan is een van de middelen om met kennis en expertise de geïnteresseerde lezer naar een commerciële Call-To-Action te verleiden.
Maar, maakt u in uw marketingcommunicatie wel gebruik van indirecte blogs?
We hopen van wel.
Want, juist indirecte blogs kunnen onverwacht een nieuwe doelgroep aanboren. Bovendien bewijzen indirecte blogs uw bestaansrecht en ondersteunen ze de geloofwaardigheid van uw bedrijf, uw organisatie, uw producten/diensten en zeker ook van uzelf als ondernemer.
Oh wacht…
U weet niet wat indirecte blogs zijn?
Prima.
Ik leg het u uit.
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
DIRECT BLOG
Maar eerst even over het directe blog.
U leest er nu één. Deze dus. Gewoon een stukje tekst op het eigen platform of website. Zo bent u nu ook op de site van communicatiebureau Crown Media in Badhoevedorp beland. Ik heb dit blog zélf geplaatst. Niets meer, niet minder.
We noemen dit stukje proza een direct blog omdat ik met dat blog rechtstreeks communiceer met de bezoekers van mijn eigen website. Déze site dus! (Van harte welkom overigens!)
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
INDIRECT BLOG
Een INDIRECT blog is een blog dat u (uiteraard) zelf schrijft, maar wat dan daarna op een ander platform wordt gepubliceerd. Bijvoorbeeld omdat u wordt benaderd door de redactie van dat platform met het simpele verzoek of u de lezers en volgers van dát (nieuws)platform wat inspiratie wil brengen.
We noemen dit een indirect blog omdat anderen het stukje tekst plaatsen. U kunt dit vergelijken met bijvoorbeeld een ingezonden stuk in de krant. De krant is immers ook niet uw eigen medium.
Even tussendoor: weet u trouwens het verschil tussen een opiniestuk, essay, blog, column of ingezonden brief?
Het grote voordeel van een indirect blog is hopelijk helder: u creëert een breder bereik. Immers, de lezers van dat andere nieuwsplatform bevinden zich namelijk nog niet op úw site. Of, hebben waarschijnlijk nog nooit van u gehoord!
Sites waar veel ‘indirecte blogs’ op worden geplaatst zijn ‘De Ondernemer’ of ‘Sprout’.
Deze landelijk bekende websites hebben een enorm bereik. Vaak nemen deze ondernemersplatforms ook de beste (indirecte) blogs mee in hun nieuwsbrief! Wow….!!!! Dus, als u een keer wordt gevraagd om een blog voor deze (of andere) sites te schrijven, aarzel dan niet.
Zeg meteen ‘Ja’.
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
Trouwens.... er bestaan ook heel veel kleine regionale of lokale sites.
Wát te denken van de website van de ondernemersvereniging of businessclub waar u lid van bent?
Ook dáár zijn vaak interessante mogelijkheden om uw blogs te plaatsen!
Ondernemersverenigingen en businessclubs zijn er bovendien bij gebaat als er relevante content op hun platforms worden gepubliceerd! En, voor u betekent dit bereik. Relevant bereik zelfs! Want u komt 'zomaar' onder de aandacht van de andere leden van die verenigingen en/of clubs. U hebt dan meteen een gesprekshaakje bij de eerstvolgende netwerkborrel. ("Heb je mijn blog gelezen?")
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
Als voorbeeld: kort geleden werd ik ook gevraagd om op de grootste ondernemerssite van Nederland t.w. De Ondernemer een blog te publiceren!
Was ik best blij mee! (Leverde namelijk veel concrete reacties en contacten op!).
Overigens publiceer ikzelf al sinds januari 2010 ook regelmatige ondernemersblogs (columns) op een externe site.
Niets te klagen over de daaruit voortvloeiende (marketing)aandacht!
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
VERSCHILLENDE CALL-TO-ACTIONS
U weet ongetwijfeld (althans, dat hopen we!) wat uw communicatie- en marketingdoelstellingen zijn voor uw directe blogs. U hebt absoluut in het stukje tekst een slimme Call-To-Action verborgen.
Dus, dat er van de lezer een volgende actie wordt verwacht. Bijvoorbeeld een klik naar een product- of dienstenpagina. Of, naar een handige link naar een ander vergelijkbaar blog. Of, een trigger voor de lezer om zich aan te melden voor uw nieuwsbrief.
Dat is bij een indirect blog anders.
Als u de tekst schrijft, probeer dan vanuit de tekst van het indirecte blog een verleiding te creëren waardoor de lezers juist ook naar uw site gaan. Dat is geen overbodige luxe want op het moment van lezen, bevinden de lezers zich niet op uw site! Ze zijn immers op dat nieuwsplatform.
Want als ze uiteindelijk toch op uw site belanden (vergelijk het met het binnenlopen van een klant in de winkel!), kunt u verder en dieper met ze in gesprek.
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
HOUD REKENING MET DE CUSTOMERJOURNEY
Er is nóg een wezenlijk verschil tussen een direct en een indirect blog.
De lezers van een direct blog bevinden zich al op uw site (ik zei het al eerder) en hebben daar bijna altijd al een bewuste keuze voor gemaakt. Immers, op basis van een Social Media uiting werden ze verleid om naar uw site of blog te gaan. Er is dus al een zekere interesse. En vanuit dát punt (de plek in de Customer Journey) beredeneerd, vertelt u uw verhaal en/of deelt u uw expertise.
De lezers van de grote ondernemerssites zitten echter nog op een hele andere plek in de customer journey. Ze hebben nog niet de concrete échte interesse in uw product of diensten maar dat kunt u door de juiste toonzetting in het (indirecte) blog wel verder aanwakkeren.
In een indirect blog dient u dan ook meer actuele nieuwswaarde te brengen die de latente gevoelens of behoeften van de lezer raken. Als dat lukt, dan zal deze het blog zeker lezen waardoor ook de kans wordt vergroot dat de aldaar geplaatste verleidelijke Call-to-Action ook wordt benut.
Samenvattend kun je overigens stellen dat het publiceren van indirecte blogs een onderdeel ‘moet’ zijn van een effectieve strategie op Free Publicity.
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
OFFENSIEF OF DEFENSIEF?
Nog even iets over de toonzetting van uw blogs. Ook daar kunt u een keuze in maken en die keuze is zeker relevant als u de mogelijkheid hebt om indirecte blogs te gaan publiceren.
Maak daarom een keuze tussen offensief of defensief bloggen!
Heel relevant!
Deze keuze is namelijk een wezenlijk onderdeel voor de door u gewenste (bedrijfs)profilering!
Kortom…
U wilt meer verkopen? U wilt groeien met uw omzet? U wilt bekender worden? U hebt de ambitie om als geloofwaardig expert in de markt te worden geprofileerd?
Ontwikkel dan ook een strategie op de publicatie van indirecte blogs! En, huur een professionele copywriter annex communicatieadviseur in, die dat tot in de puntjes beheerst.
De eerste eenvoudige tip heb ik hier al voor u: bel gewoon eens de redacties van de voor u relevante websites en vraag welke criteria ze hanteren voor het plaatsen van uw blogs, opiniestukken of columns.
De tekst gaat uiteraard verder onder dit plaatje
Oh ja… tot slot: zónder het bestaan van directe blogs is de kans op succesvolle publicatie van indirecte blogs echt minimaal.
Uw directe blogs zijn immers uw trackrecord op expertise.
Daar willen externe sites graag mee worden geassocieerd.
Dus... start nu met het ontwikkelen en implementeren van een slimme blogstrategie!
Veel succes!
En, veel publicatieplezier!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.