De 7 O's van succesvol ondernemerschap
TELEGRAAFCOLUMN Jerry Helmers (17 nov. 2020)
20 November 2020 - Categorie AlgemeenKlik HIER voor de originele versie op de site van De Telegraaf (Premium) * column van dinsdag 17 november 2020.
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
De 7 O's van succesvol ondernemerschap #WvdO #DvdO
door Jerry Helmers
Het is de Week van de Ondernemer. Zin in! Goed dat er (extra) aandacht is voor ondernemerschap in Nederland. Prima om te laten zien dat ondernemen niet ’zomaar een dingetje’ is.
Het is bovendien iets waar we met z’n allen soms wat meer waardering voor zouden kunnen uitspreken.
Ondernemerschap is daarnaast iets waar je onvoorwaardelijk voor kiest.
Gedurende de Week van de Ondernemer sta ik zélf twee keer voor groep 8 van een basisschool. Daar krijgen de leerlingen de opdracht een product te verzinnen, waarna ze mogen laten zien hoe ze dat aan de man gaan brengen. Tevens ben ik door een VWO-5 klas in het midden van het land gevraagd om twee eerdere columns voor te dragen en daar gesprekjes mee op gang te brengen. Over ondernemerschap.
Superleuk om jongeren aan het denken te zetten over ’De Stap’. Er is immers niets leukers dan het runnen van je eigen bedrijf. Deze column zie ik dan ook als een bijdrage aan die gedachtegang. Want, hieronder spreek ik over de vraag waar je aan ’moet’ voldoen om succesvol ondernemer te kunnen worden. Het zijn de onmiskenbare zeven O’s van succesvol ondernemerschap:
1. Optimisme
Een échte ondernemer is een grenzeloze optimist. Natuurlijk is hij óók realist maar geen enkele berg is te hoog. Klimmen kun je leren. Vallen en opstaan is nooit zijn credo. Struikelen wel. Want, als je struikelt kun je meteen doorlopen. Als je valt, dan moet je eerst opstaan. Zó denkt een optimist.
2. Ontwrichten
Een échte ondernemer tart de status quo. Disruptief willen zijn en het altijd anders doen dan anderen is zijn core business. Het ontwrichten van bestaande conventies in de branche is zijn dagelijkse uitdaging. Maar het lef om dat te doen, moet wel in je zitten. Je moet stevig in je schoenen staan en weten wat je wilt. En, wat je niet wilt.
3. Oerkracht
Een échte ondernemer zorgt goed voor zijn lijf en geest. Alleen dan creëert hij het hoogste energieniveau en haalt hij het beste uit zichzelf. Ook op momenten dat het tegenzit. Er zijn namelijk altijd van die dagen dat je je eigen oerkracht méér dan ooit nodig hebt. Meestal komen die momenten onverwacht. Zoals een coronacrisis.
4. Opofferen
Een échte ondernemer weet dat hier de meeste pijn zit. Wat offer je op ten gunste van je ambities of dromen? Vaak is een klagende echtgenoot(e) de bottleneck („Zit je nu al weer achter de computer?”) of zijn triviale andere (sociale) verplichtingen de agendakiller. Opofferen is keuzes maken. Dit is iets waar veel ondernemers moeite mee hebben. Vooral starters die denken dat alles wat ze lezen in een managementboekje 100% maakbaar is. Daar vergissen zich in. Opofferingen moet je willen voelen.
5. Ongewoon
Een échte ondernemer weet dat hij ’De Gotspe’ van zijn branche wil zijn. ’Gewoon’ bestaat voor hem niet. Succesvolle ondernemers zijn altijd wat wereldvreemd en in zichzelf gekeerd. Ik noem dat echter ’visionair’. Hoe ongewoner, hoe beter, hoe interessanter. En daardoor: hoe succesvoller!
6. Openheid
Een échte ondernemer is open over zijn fouten en falen. Er zijn geen geheimen. Hij weet immers dat hij het nooit alleen kan doen en dat hij altijd hulp nodig heeft. Wel, die vind je alleen als je transparant bent over wat je in je eigen ondernemersleven meemaakt. En, wat je niet meemaakt. En… wat je hád willen meemaken.
7. Output
Een échte ondernemer behoudt – tot slot - altijd de focus op het eindresultaat. Als iets misgaat, dan analyseert hij, maar hij zeurt niet. Oeverloos terugkijken kost te veel energie. ’Ja, maar’ is verboden. Het willen bereiken van de beste en hoogste output voor zijn bedrijf is altijd het devies. Met minder, geen genoegen.
Vindt u de hierboven genoemde zeven O’s grote onzin?
Prima. Dat mag.
Ondernemerschap – en alles wat daarbij hoort - is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Échte ondernemers weten sowieso dat ondernemerschap een bewuste keuze is en nooit een alternatief. Exact daarom omarmen ze met passie de zeven O’s van ondernemerschap.En, dat doen ze Onvoorwaardelijk. U ziet het goed: ook dáár een hoofdletter O.
Jerry Helmers
(wie ben ik?) (Linkedin-profiel)
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Wil je reageren op deze column?
Stuur een berichtje!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen (1x per maand) waarin de Telegraafcolumns zijn opgenomen?
Meld je meteen aan!
Sinds januari 2010 schrijft Jerry Helmers één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf. Hij schrijft over ondernemerschap in Nederland, zowel persoonlijke eigen ondernemersverhalen als duiding van het ondernemersnieuws in Nederland. Vanaf juni 2020 staat deze column echter bij de Premium-artikelen op de site van de Telegraaf. Daarom voor die 'fans and friends' wordt de column van Jerry ook op deze site gepubliceerd.
Lees hier ons privacy statement.