EXPERTISEBLOG: De 6 kenmerken van de excellente communicatieadviseur die bedrijven écht verder brengt.
Meer omzet, meer bekendheid, een betere profilering, een groter marktaandeel...
06 September 2017 - Categorie AlgemeenElk bedrijf in het MKB móet tegenwoordig iets met communicatie doen. De tijden en technologische ontwikkelingen gaan ra-zend-snel en geen enkel bedrijf kan het zich nog veroorloven om helemaal niets aan marketing en bedrijfscommunicatie te doen.
De reden is simpel: voorkom een commerciële achterstand ten opzichte van de concurrenten.
Het is feitelijk geen wonder dat de vraag naar (excellente) communicatieadviseurs een enorme boost beleeft.
Maar ja, wát zijn de kenmerken van een (excellente) communicatieadviseur?
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Als eerste mijn constateringen:
In het grootbedrijf komen er steeds meer functies beschikbaar op de communicatie- en marketingafdelingen. In het kleinbedrijf – waar de budgetten beperkter zijn – krijgen medewerkers vaak specifieke communicatie- en marketingtaken erbij.
Zo zien we vaak dat de secretaresse ineens wordt gepromoveerd tot medewerker met een marketingportefeuille. (Maar, kan ze dit wel?) Ook constateer ik dat er binnen het kleinbedrijf steeds meer wordt geïnvesteerd in een part-time communicatiemedewerker of adviseur op freelance/ZZP-basis.
Daarnaast zitten we in een conjuncturele hausse: er is (dus) budget om te investeren maar veel ondernemers en MKB-bedrijven begrijpen ook dat ze met een investering in marketing en communicatie eigenlijk al slim voorsorteren op het moment dat de sterke conjunctuur weer zal afzwakken.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Een béétje communicatieadviseur heeft superkrachten....! (foto: Pixabay)
Juist dán moet ‘het verhaal’ (The Corporate Story) feilloos op orde zijn. Als de baisse intreedt, dan hebben we geen tijd meer om uitgebreid over communicatie en marketing te denken. Dan moet het al in de organisatie zijn ingebed als een tweede natuur.
Als u op zoek bent naar een professionele en competente communicatieadviseur (op welke basis dan ook), dan dient deze aan een aantal voorwaarden en kenmerken te voldoen. Ik heb deze voor u op een rijtje gezet:
KENMERKEN VAN EEN (EXCELLENTE) COMMUNICATIEADVISEUR:
1. Brede maatschappelijke interesse
Communicatie en marketing zijn geen afzonderlijke deelgebiedjes meer in een organisatie. Welke keuzes een organisatie ook maakt, de in dienst tredende communicatieadviseur moet in staat zijn om maatschappelijke dwarsverbanden te leggen.
De communicatieadviseur, -manager of – directeur dient dus niet alleen kennis te hebben van ontwikkelingen op communicatiegebied maar moet ook weten wat er speelt in de wereld. Als je niet weet wat er speelt in de wereld, dan kun je ook niet succesvol aan communicatie en marketing doen. Duiding is het credo. (En deze duiding dan vertalen naar concrete actie voor het bedrijf).
2. Goed netwerk
Zelfs de allerbeste communicatieadviseur weet niet alles. Mede ook omdat de technologische ontwikkelingen zo ongelooflijk snel gaan.
Als u op zoek bent naar een communicatieadviseur of -medewerker, dan is het van belang dat deze onderdeel uitmaakt van een (extern) netwerk waar andere specifieke kennis wel aanwezig is. Twee weten meer dan één. Drie en vier ook. De communicatieadviseur moet in staat zijn om kennis elders te halen en daardoor van toegevoegde waarde te blijven voor zijn opdrachtgever en werkgever.
3. Compassie
Een goede communicatieadviseur kan op alle niveaus communiceren. Zowel met de monteurs op de werkvloer als aan tafel bij de Board of Members of aandeelhouders. Of met de klanten. De adviseur is in staat om met iedereen samen te werken, charmant kritisch te zijn, te motiveren en te triggeren.
Ook is hij overtuigend en verbaal goed onderbouwd, zonder blasé te willen zijn.
Hij weet wat compassie is maar tegelijkertijd past hij een hoge mate van zelfreflectie op zichzelf toe.
4. Kennisontwikkeling
Een sterke communicatieadviseur doet onvoorwaardelijk aan eigen kennisontwikkeling. Hij leest veel, verdiept zich met liefde in de ontwikkelingen van het vak, hij staat open voor inspiratie en voegt hier ook nog de ontwikkeling van zijn eigen persoonlijke vaardigheden aan toe.
Ambitie is hem niet vreemd. Deze wordt uiteindelijk effectief ingezet voor zijn opdrachtgever of werkgever.
5. Eigen ideeën
Een écht inspirerende communicatieadviseur is goed in het verbinden van de theorie (over marketing en communicatie) aan de praktijk, maar hij wil ook niet standaard werken vanuit de modellen die veelal op Universiteiten en Hogescholen worden onderwezen.
De excellente communicatieadviseur heeft een eigen originele visie op communicatie, marketing en alles wat daarbij komt kijken. Soms gewoon gezond verstand. Maar toch op een niveau waarmee hij het verschil maakt.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Een béétje communicatieadviseur heeft superkrachten....! (foto: Pixabay)
6. Een beetje (veel?) eigenwijs
De excellente communicatieadviseur is een beetje (veel?) eigenwijs. Hij durft zijn opdrachtgever of baas tegen te spreken.
De excellente communicatieadviseur gaat niet mee in het standaard stramien van wat intern en extern algemeen geaccepteerd is of politiek correct is. Ja, de communciatieadviseur is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt.
Hoe dat komt? Hij kan kritisch denken en accepteert nooit een eerste interpretatie van de vermeende feiten. Hij ziet het altijd anders. Eigenlijk is de excellente communicatieadviseur een ware Superman! (of Supervrouw, natuurlijk!)
En dát inspireert! En, dát brengt het bedrijf verder.
Ik wens u veel succes met uw keuze!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur
Vanuit Crown Media bieden wij organisaties in het MKB verschillende communicatie-abonnementen aan.
Lees hier ons privacy statement.