Vraag voor het MKB: mag je profiteren van coronavirus in eigen marketing en communicatie?
Ja, dat kan. Marketing en Communicatie gaan door!
30 Maart 2020 - Categorie AlgemeenIn dit blog:
-
4 praktische tips voor het MKB om (toch) Corona (enigszins) te verwerken in de eigen marketing en communicatie.
-
9 interessante voorbeelden van actuele marketing en communicatie in het MKB n.a.v. het Coronavirus.
-
1 voorbeeld van hoe het NIET moet...
We leven in gekke, onzekere tijden. De crisis rondom het coronavirus is zo ongekend dat bedrijven zich allemaal afvragen: hoe nu verder? Wat te doen?
Mijn advies: ga onverminderd door met uw marketing en communicatie.
De aansluitende vraag echter die ik in dit blog graag met u wil bespreken is de volgende: kunnen bedrijven het zich permitteren om in de eigen commerciële marketing en communicatie gebruik te maken van het coronavirus?
Even plat (en ordinair) gezegd: Kan een bedrijf zijn eigen producten en diensten (onverminderd) promoten over de ruggen van de slachtoffers van het coronavirus?
Is het ‘moreel oké’ om de eigen producten en diensten proberen te verkopen en daarmee in te spelen op de nieuwe behoeften die zijn ontstaan door het coronavirus?
Dus, ‘mogen’ we nog onverminderd commercieel zijn? En, kun je humor inzetten en in die communicatie en marketing al grappen maken over Corona?
Mijn antwoord op al deze vragen is een volmondig ‘Ja’.
Uiteraard zeg ik NIET dat we ‘lekker makkelijk’ over de ruggen van Coronaslachtoffers geld ‘moeten’ blijven verdienen met onze eigen producten of diensten. Maar linksom of rechtsom (hoewel gezondheid het allerbelangrijkste is): MKB’ers hebben wel nog steeds de verantwoordelijkheid voor niet alleen hun omzet nu, maar ook voor hun omzet in de toekomst.
Het is daarom oké om in de communicatie en marketing in te spelen op het Coronavirus.
Het is namelijk in uw belang om structureel onder de aandacht te blijven van de markt.
Blijf daarbij bij de essentie: u hebt immers toch ook een gedegen communicatie- en marketingplan dat is gebaseerd op grondig onderzoek?
In alle uitingen hoeven we overigens het bestaan van het Coronavirus ook niet te ontkennen. Want, dat is wat ik in de afgelopen week ook toch hoorde bij MKB’ers die met dit vraagstuk speelden: ‘Misschien moeten we het in onze communicatie en marketing er maar niet over hebben?’
Alsof klanten niet weten dat er ‘iets’ aan de hand is in Nederland en de rest van de wereld.
Mijn praktische tips:
-
Verwerk – waar relevant en waar van toepassing – de coronacrisis in uw marketing en communicatie. Het is altijd sterk om effectief in te spelen op de actualiteit.
-
Grappen maken mag.
Hoewel humor ‘gewoon’ een vorm van communicatie is, adviseer ik wel om deze grappen intern in de organisatie even te laten toetsen. Gewoon, voor de zekerheid. -
Mocht u kritieken ontvangen op de door u gevoerde communicatie en marketing, waarbij u ‘gebruik’ maakte van het Coronavirus, ga dan wél in op die kritieken. Reageer!
Uw belangrijkste (tegen)argument blijft dat u zich verantwoordelijk voelt voor uw organisatie, uw medewerkers en de algehele bedrijfscontinuïteit, ook ná de crisis. En, dat u uiteraard nooit iemand wilt kwetsen. Maar benadruk dat uw eigen bedrijfseconomisch belang ook een breder maatschappelijk belang is. Het is uw 'commerciële' verplichting om in the picture te blijven! Werkgelegenheid enzo! En zo veel mogelijk zien te voorkomen dat uw bedrijf gebruik moet maken van de maatregelen van de overheid. -
Wens de lezers aan het slot van een blog of vlog vooral ook een ‘goede gezondheid’ toe. Of zeg: Stay Safe. Precies daar zit dan ook de emotionele connectie met de lezer(s).
9 voorbeelden van MKB-marketing en -communicatie gerelateerd aan het coronavirus:
1)
PORNHUB
De grootste pornosite per wereld (Pornhub) had twee weken geleden al voor alle Italianen de Premium Versie (waar je normaliter voor moet betalen) geopend voor iedereen. Dat is nu ook in Nederland het geval.
“Want als we toch met z’n allen thuis moeten zitten, dan kunnen we het maar beter zo plezierig mogelijk maken,” aldus Pornhub.
Wel, op een leuke manier dus ingespeeld op de Coronacrisis. En ongetwijfeld zal Pornhub daar later profijt van trekken; de nu massale toestroom van gratis klanten gaat absoluut verdere leads opleveren!
Ter info:
Ik had zelf nog nooit gehoord van Pornhub!
U waarschijnlijk ook niet.
Toch?
;-)
2)
Jochem Myjer
Cabaretier Jochem Myjer trok anderhalve week geleden de aandacht met een ontzettend leuk Twitterbericht.
Heel Nederland moest lachen. En Jochem trekt er uiteindelijk ook profijt van; immers, hij is ook gewoon ondernemer en ná de crisis hoopt hij vanzelfsprekend weer op volle zalen. Hij verkoopt zijn humor! Niet alleen een geslaagde grap dus, maar ook slim commercieel uitgedacht. Marketing in optima forma!
Het extra 'grappige' is dan wel weer dat veel mensen in Nederland lijken te denken dat je dit écht met je kinderen moet doen.
Er volgde daarop nog een oproep van het Openbaar Ministerie aan de mensen thuis om je kinderen vooral niet aan de muur te plakken. (...) - Leuke extra Free Publicity voor Jochem Myjer dus. Fantastisch!
3)
Begrafenisondernemer
Deze begrafenisondernemer schreef een praktisch blog over hoe nu – in tijden van corona-ellende – een afscheid er uitziet of wat de gevolgen zijn van het Coronavirus op een begrafenis of crematie. Enerzijds heel inhoudelijk en goed ingespeeld op de actualiteit. Anderzijds ook commercieel verantwoord. Prima dus. Tone-Of-Voice uitstekend!
4)
Persoonlijke boodschap voor de klanten
Onderstaande vlogje kwam ik ook tegen. Deze fabrikant van zonweringen nam met mobiele telefoon en met wat eenvoudige bewerkingssoftware een vlogje op om alle klanten (circa 600 dealers in het land) een hart onder de riem te steken. Ik vind de tone-of-voice van deze vertegenwoordiger van hoog niveau.
Niets wordt ontkend, hij beschrijft de context prima en uiteindelijk levert dit toch weer even een zichtbaar communicatiemomentje op, dat overigens goed is ontvangen bij al zijn klanten.
5)
Tennisster Petra Kvitova
Tweevoudig Wimbledon-kampioene, de Tsjechische tennisster Petra Kvitova wordt gesponsord door Tag Heuer. Onderstaand het bericht dat ze 29 maart 2020 op Instagram plaatste. Hoewel ikzelf deze iets te weinig inhoudelijk vind en nét iets te commercieel, begrijp ik het wel. Ook Tag Heuer wil in beeld blijven. Daar werken immers ook mensen die hopen hun baan te behouden.
Als het aan mij zou hebben gelegen, dan zou ik de boodschap iets anders hebben ingestoken. Iets minder commercieel. Of, de boodschap iets uitgebreider. Het is te simpel nu. Althans, dat zou mijn advies zijn geweest.
6)
Thuiswerken – Koop Microsoft Teams
Bij dit ICT bedrijf in Hoofddorp zag ik dit blog. Ook daar is middels een UPDATE midden in het blog goed ingespeeld op de actualiteit en op het plotselinge thuiswerken van iedereen. Mackaay ICT Services attendeert de lezers op het bestaan van TEAMS van Microsoft; de thuiswerktool. Geen overbodige luxe in tijden van massaal thuiswerken.
7)
Dokkumer Vlagcentrale
De grootste Nederlandse vlaggenfabrikant kwam met een opvallende en positieve actie. Prima gedaan. Berichtgeving niet te commercieel én bovendien is er hier een goed maatschappelijk doel aan gekoppeld.
8)
NOVOTEL
Een leuk aanbod van Novotel kwam ik tegen op Social Media. Uiteraard speelt men hier ook in op de Coronacrisis. Logisch. Het Novotel wil uiteraard ook omzet blijven maken.
Ik heb overigens zelf nog – n.a.v. dit aanbod van Novotel – gevraagd of het aanbod ook voor ’s nachts geldt: “Ik werk namelijk veel ’s nachts. Ik ben dan het meest creatief. Kan ik dan ook voor 39 euro een nachtje in een hotelkamer verblijven?”
Tot op dit moment helaas nog geen antwoord van Novotel ontvangen. Dat is dan wel weer jammer en doet afbreuk aan het communicatie- en marketingmomentje. Want… interactie is een Two-Way-Deal.
9)
DE SPEECH VAN RUTTE
Op een gegeven moment werd bekend dat premier Mark Rutte het land op televisie zou gaan toespreken. Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam publiceerde een dag van te voren een blog waarin de belangrijkste kenmerken van een goede crisis-speech werden besproken. Je hebt immers maar één kans om vertrouwen te winnen.
Het blog bevatte de uitdaging aan de lezers om niet alleen goed te luisteren naar wat Rutte zou gaan zeggen, maar ook eens te bestuderen of de speech van Rutte die meest essentiële kenmerken bevatte. Want.... linksom of rechtsom: iedereen zal het ooit in zijn leven gaan meemaken: je moet je toehoorders serieus toespreken met een ernstige boodschap.
Maar, je wilt wel altijd overtuigen!
EN ZO DOE JE HET NIET...
Veel kritiek was er op Wijnand Jongen, directeur van belangenbehartiger (!) Thuiswinkel.org. Hij stelde dat het doen van online boodschappen definitief doorbreekt dankzij de coronacrisis. Jongen stak zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken.
Niet verstandig... Want als je ook nog stelt in een persbericht dat "mensen nu eindelijk het gemak ervaren van online boodschappen doen (...)....", dan begeef je je wel behoorlijk op glad ijs. Hier hadden de collega's van Jongen wat tegengas aan kunnen geven. Want, uiteindelijk verwachten we van iedereen in deze crisis ook een moreel kompas.
Enfin....
-
Welke keuze maakt u?
-
Welke kans grijpt u?
-
Wat wordt uw boodschap?
Veel succes!
Maar bovenal wens ik uw gezondheid! Let goed op uzelf, op uw naasten. Stay Safe. Stay Healthy!
Ik hoop u ook in de nabije toekomst weer gezond en wel in levende lijve te kunnen ontmoeten!
Met vriendelijke groeten!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Lees hier ons privacy statement.