De grootste ergernissen van het CONTACT-formulier op een website
Beschouw contactformulier als een marketingkans!
02 Mei 2019 - Categorie AlgemeenNatuurlijk hebt u een contactformulier op uw website. Maar wist u dat het contactformulier veel ergernissen oplevert?
Een kort blogje hierover. Met natuurlijk een aantal aanbevelingen. Want... ergernissen zetten we om in kansen!
Simpelweg als impuls voor uw marketing.
5 TIPS VOOR HET CONTACTFORMULIER OP UW SITE
1/5
BEVESTIGING VAN ONTVANGST PER E-MAIL
Koppel een keurige e-mail-bevestiging van ontvangst aan het contactformulier op uw site, met daarin de belofte binnen welk tijdbestek u reageert op de gestelde vraag, of de reden van het contactverzoek. De lezer weet dan waar hij aan toe is. Erg prettig! De lezer weet dat het ingevulde contactformulier ook bij u goed is aangekomen.
Laat de zender dus niet in het ongewisse!
U hebt het zelf vast ook wel eens meegemaakt; dan hebt u een contactformulier met een aantal velden ingevuld, u drukt op de verzendknop maar eigenlijk weet u niet zeker of het formulier wel goed is verzonden. Vooral bij grote bedrijven is dit vaak niet goed geregeld! Voorkom deze ergernis!
2/5
STUUR KOPIE VAN DE INGEVOERDE TEKST
Als uw systeem een (automatische) e-mail stuurt aan degene die het contactformulier op uw site heeft ingevuld, plaats dan een kopie van de door de zender ingevoerde tekst in die bevestiging. Zo ziet de lezer zelf andermaal wat hij heeft ingetypt, wat zijn vraag of suggestie was of de reden van het contactverzoek.
Communicatie is het sleutelwoord!
3/5
MAXIMAAL 1 KLIK...
De internetter is ongeduldig. Laat hem/haar niet te lang zoeken naar de contactpagina.
Anders of beter gezegd: het contactformulier mag maar maximaal 1 klik weg zijn.
Voorkom de ergernis dat de websitebezoeker zich wezenloos zoekt naar het contactformulier.
4/5
VRAAG ALLEEN DE NOODZAKELIJKE GEGEVENS
We verbazen ons er soms over wat je bij sommige contactformulieren allemaal moet invullen om het formulier überhaupt verzonden te krijgen.
Daarom de tip: verzamel alleen de noodzakelijke gegevens. Maak het contactformulier zo makkelijk mogelijk voor die websitebezoekers die voor de eerste keer of slechts zeer sporadisch contact zoeken. Vaste klanten e.d. weten u wel op een andere manier te bereiken.
Voorkom dus de ergernis dat uw websitebezoeker te veel tijd kwijt is met het invullen van... tja, van wat?
5/5
VERRAS (!) MET DE BEVESTIGINGSKOPIE!
(Dit is marketing-in-optima-forma!)
De meeste e-mailbevestigingen - nadat een contactformulier is ingevuld - gaan niet veel verder dan een tekstje als: 'We hebben uw verzoek in goede orde ontvangen, we reageren binnen 2 werkdagen' (zie tip 1 uit dit lijstje). Maar als u dan toch (via uw systeem) een automatische mail stuurt naar de inbox van de vragensteller, waarom biedt u dan niet meteen stukje slimme inspiratie?
Verwijs bijvoorbeeld naar de meest recente of relevante blogs en vlogs op uw website. Of doe meteen een vrijblijvende aanbieding.
Je weet nooit waar het toe kan leiden!
PRAKTISCH T.A.V. TIP 5....
Noteer in uw agenda dat u één keer per kwartaal een uurtje aandacht besteedt aan tip 5 uit dit lijstje.
Immers, u hebt een slimme blogstrategie en er zijn ongetwijfeld nieuwe en recentere blogs gepubliceerd waarna u kunt verwijzen in de bevestigingsmail.
Vergeet ook niet de bonustip nog even te bestuderen. Scroll snel verder naar beneden!
BONUSTIP!
Controleer (bijvoorbeeld één keer per maand) of het contactformulier nog werkt. Gewoon even zelf het formulier invullen en dan toetsen of u - als zender - de automatische bevestiging (ook) ontvangt en of het ingevulde contactformulier daadwerkelijk in uw database is beland.
U zult er maar achter komen dat het contactformulier al een jaar niet blijkt te werken!
Zonde, zonde, zonde!
Misschien wilt u op dit moment helemaal géén echt contact met ons (prima, uiteraard) maar als u in de onderwerpregel of in het tekstveld dan even invult: 'Even testen n.a.v. dit blog' of iets dergelijks, dan weten wij dat u gewoon wilde testen en zullen we geen contact met u opnemen. Maar wat u dan in uw inbox ziet binnenkomen, kan een inspiratie zijn voor u om iets soortgelijks te doen met úw contactformulier. Voor óns is het in ieder geval heel succesvol gebleken. |
Meer weten?
Laat het ons weten.
We beantwoorden graag uw vragen! Wij helpen heel graag al die bedrijven in het MKB die geen eigen communicatie- of marketingafdeling hebben of waar dit er 'een beetje' wordt bijgedaan.
Dat doen we al sinds oktober 2000! Met veel plezier!
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.