Is het PR-technisch verstandig als een bedrijf laat zien dat het vluchtelingen uit Oekraïne helpt?
NEE, het kán ook tegen je gaan werken!
03 Maart 2022 - Categorie AlgemeenEind februari viel Rusland Oekraïne binnen. Het is oorlog! Een ongekend aantal vluchtelingen moest huis en haard verlaten op zoek naar meer veiligheid. Als het even kan, over de grens. Ook in Nederland. De eerste vluchtelingen zijn al aangekomen.
En natuurlijk staan we voor ze klaar. Mensen die vluchten voor heel concreet oorlogsgeweld kunnen we niet zomaar aan hun lot overlaten.
Hoe mooi is het dat ook het bedrijfsleven actie onderneemt om de vluchtelingen, die in Nederland aankomen te ondersteunen.
Niks mis mee, zo lijkt me.
Maar, dé vraag is tegelijkertijd of het strategisch slim is als een bedrijf zich hiermee ook gaat profileren. Dus, dat het bedrijf op internet - of in de media? - laat zien dat ze veel doet voor de vluchtelingen uit Oekraïne.
Mijn antwoord:
Pas op. Raak niet meteen té enthousiast over de PR-kansen die zouden kunnen ontstaan.
Hieronder lees je hoofdstuk 16 uit het boek 'De MarketingCode'. In dat hoofdstuk wordt de C van Charity (liefdadigheid) behandeld en hoe je dit wel (of niet?) kunt inzetten voor je eigen bedrijfsprofilering.
Onder dat hoofdstukje, geef ik kort nog mijn visie op het vraagstuk of je je als bedrijf moet (willen) profileren rondom zo veel vluchtelingenellende.
De C van Charity is één van de 69 C's uit De MarketingCode.
Hoofdstuk 16
De C van CHARITY
Een béétje ondernemer heeft oog voor wat er in de samenleving speelt en probeert daar een bijdrage aan te leveren. Dé grote vraag is echter altijd op welke wijze je je kunt profileren met deze C van Charity. En ‘moet’ je je daarmee wel willen profileren? Ga je ‘hardop’ in al je uitingen zeggen dat je bijvoorbeeld 2.000 euro hebt geschonken aan de lokale kinderboerderij?
Daarnaast vraag je je ongetwijfeld af wélke goede doelen je zou willen steunen.
Vraag eens aan je medewerkers wat zij belangrijk vinden. Misschien zijn zij in hun vrije tijd met iets heel maatschappelijks of sociaals bezig. Prima uiteraard! Wellicht kun je jouw medewerkers daarin ondersteunen?
Ze zullen het als een leuke tertiaire arbeidsvoorwaarde beschouwen en ze zullen nog meer – vanuit hun hart - de ambassadeur zijn voor jouw commerciële doelstellingen.
Dat is – zo begrijp je – een leuke bijvangst voor jou.
Kortom, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen dus.
Of, Maatschappelijk Bewust Ondernemen. Of, Maatschappelijk Betrokken.
Maak echter wél een heldere keuze of je hiermee wel of niet naar buiten treedt. Linksom of rechtsom: als de buitenwereld ervaart dat het van jouw kant uit oprechte betrokkenheid is met de samenleving, dan ontvang je altijd waardering. Uiteindelijk is dat goed voor de beeldvorming over jouw bedrijf.
De C van Charity als onderdeel van de MarketingCode is dan ook – gek genoeg – tegelijkertijd een ‘ordinair’ PR-instrument. Doe daar iets mee.
Iets geven aan de buitenwereld is dus ook goed voor jouw bedrijf.
Wel of niet iets PR-technisch doen als u vluchtelingen uit Oekraïne helpt?
Het is mijn advies om niet meteen uit de startblokken te schieten qua PR en communicatie als je - met je bedrijf - een bijdrage levert aan of voor de vluchtelingen uit Oekraïne.
Want, in eerste instantie gaat het er om dat de vluchtelingen goed worden geholpen. En worden opgevangen, waar nodig. Dát is de essentie. Of u nu wel of geen ondernemer bent: we vinden toch met z'n allen dat we deze vluchtelingen sowieso niet aan hun lot moeten overlaten. Iets goeds doen voor de samenleving hoeft niet altijd een tegenprestatie te hebben.
Soms doe je gewoon iets omdat het goed is.
Als je er wél voor zou kiezen om toch iets aan PR en communicatie te doen rondom jouw bijdrage, wees dan waakzaam. Want (vooral) Social Media zijn hard. Je kunt de klok er op gelijk zetten dat je er op een gegeven moment van wordt beschuldigd om 'over de ruggen van Oekraïnse vluchtelingen / slachtoffers' je eigen bedrijf of producten te promoten.'
Je staat dan meteen op achterstand.
Realiseer je dus dat er een afbreukrisico zit aan die PR-wens.
Wat is dan het criterium om ten aanzien van liefdadigheid wel aan Charity (liefdadigheid) te doen?
Wel... het zal per casus verschillen maar als je het lokale tennistoernooi sponsort, dan is er natuurlijk niks mis mee om daar uitgebreid melding van te maken en met de clubkampioen - aan wie je de bokaal uitreikt - op de foto te gaan.
Vergeet ook niet een PR-momentje te zoeken als je een sponsorcontract tekent.
Of, als je de tenues van een van de voetbalelftallen hebt verzorgd.
Het criterium zit 'm vooral in de vraag of er 'slachtoffers' zijn of niet.
In dat eerste geval dus; een pas op de plaats. Neem enige reserve in acht. Of start iets groters op. Als je andere bedrijven oproept om ook een bijdrage te leveren aan (jouw) project (voor de vluchtelingen in Oekraïne), dan zul je naar buiten moeten treden. Maar focus dan op die Call-to-Action.
En... huur een professionele marketing- en communicatieadviseur in, die daar vast ook wel een bijdrage aan wil leveren.
Oh ja... ook nog dit: geloof in karma.
Want wie goed doet, goed ontmoet.
Een keertje hierover sparren?
Neem contact met me op!
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Auteur van Speechen Voor Gewone Mensen.
Schreef 270 columns voor de Telegraaf over ondernemerschap en marketing.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik ben nieuwsgierig geworden naar de MarketingCode. Neem svp contact met mij op; ik zou graag willen weten wat de Code voor mijn organisatie kan betekenen
Lees hier ons privacy statement.