#BusinessLivesMatter belangrijker dan #BlackLivesMatter
TELEGRAAFCOLUMN Jerry Helmers (16 juni 2020)
16 Juni 2020 - Categorie AlgemeenKlik HIER voor de originele versie op de site van De Telegraaf (Premium) * column van dinsdag 16 juni 2020.
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
#BusinessLivesMatter belangrijker dan #BlackLivesMatter
door Jerry Helmers
Het superleuke van zelfstandig ondernemerschap is dat je doet wat je wilt doen. Of je nu ZZP’er bent. Of MKB’er. Je kunt helemaal jezelf zijn, je bepaalt immers je eigen agenda. Alles voor eigen rekening en risico. Je bent de CEO van je eigen ideeën, ambities, dromen en concrete acties.
Heerlijk toch?
Maar schijn bedriegt. Uiteindelijk zit elke ondernemer in een keurslijf gevangen. Ik heb het nu niet over die overvolle agenda waarbij je naar adem happend van afspraak naar afspraak rent. Of, dat klanten facturen niet op tijd betalen, waardoor jouw groei-ambities knellen.
Publieke woordenstrijd
Nee, ik heb het over iets anders. Want, náást het eigen ondernemerschap ben je ook altijd nog een individueel persoon met een mening. Moet je publiekelijk wel of niet iets vinden? Kun je het je veroorloven om stellig te zijn en ‘veilig’ aan de publieke woordenstrijd meedoen?
Deze discussie voerde ik een week geleden met een superambitieuze jonge meid van 21 jaar, die ik in het kader van een ondernemers-/startersprogramma mag begeleiden. Ze is net cum laude Business Economics afgestudeerd aan een gerenommeerde universiteit in de Verenigde Staten en nu terug in Nederland.
Ze is haar eigen modelijn begonnen.
Vorige week kwamen de eerste proefzendingen uit Taiwan binnen en heb ik even mogen meekijken bij de kwaliteitscontroles. Heerlijk om als een officiële sparringpartner wat te mogen zeggen over alle dingen die ze doet én niet doet.
Overigens ook leerzaam voor mij. Laat ik dat meteen gezegd hebben.
#BlackLivesMatter
Deze jonge dame is op Social Media echter nog op zoek naar de kern van de boodschap die ze namens haar bedrijf-in-wording wil verkondigen. Maar ze vindt als persoon natuurlijk ook wat. Ze heeft een mening. Bijvoorbeeld over de ‘wereldwijde cultuuroorlog’ die nu gaande is. En iets over #BlackLivesMatter.
Ook zij had haar Insta-profiel op zwart gezet en in de eigen Stories aan haar volgers laten weten dat deze beweging absoluut steun verdient.
Hoewel ikzelf met deze jonge krachtige powervrouw geen inhoudelijke discussie over dit topic heb gevoerd, ontstond er een ander gesprek. Namelijk, is het verstandig om als jonge startende ondernemer meteen stellig te zijn?
Kun je het je al veroorloven om mensen van je af te stoten die wezenlijk anders denken over – in dit geval - #BlackLivesMatter?
Wil je met jouw bedrijf-in-wording het doelwit worden van geradicaliseerde gekkies, van welke kant dan ook, die jou de business nooit zullen gunnen? En, dat publiekelijk verkondigen.
Verdieneuro’s
Vanzelfsprekend ben ik voorstander van de vrijheid van meningsuiting maar soms is het onverstandig om bepaalde dingen hardop te zeggen. Zeker aan het begin van je ondernemerscarrière, als de continue stroom van verdieneuro’s nog niet structureel jouw kant op komt.
Overigens geldt dit ook als je langer in business bent. Immers, de in het verleden behaalde resultaten zijn – zeker in deze warrige tijden – nooit een garantie op een goed resultaat in de toekomst.
In mijn rol als ondernemerscoach van deze talentvolle meid, heb ik maar één advies kunnen geven wat uiteindelijk zéér dicht bij de essentie van puur ondernemerschap komt: je hebt – als zelfstandig ondernemer - inderdaad alle vrijheid je eigen agenda te bepalen. Je bent de CEO van alles.
Maar… (en daar komt ie), neem ook zonder te klagen altijd de verantwoordelijkheid voor ELKE keuze die je maakt.
Als je dát kunt, dan kun je doen wat je wilt doen.
Jerry Helmers
(wie ben ik?) (Linkedin-profiel)
Bekijk ook het overzicht van alle Telegraafcolumns van Jerry Helmers.
Wil je reageren op deze column?
Stuur een berichtje!
Wil je de nieuwsbrief ontvangen (1x per maand) waarin de Telegraafcolumns zijn opgenomen?
Meld je meteen aan!
Sinds januari 2010 schrijft Jerry Helmers één keer in de twee weken een column voor de Financiële Telegraaf. Hij schrijft over ondernemerschap in Nederland, zowel persoonlijke eigen ondernemersverhalen als duiding van het ondernemersnieuws in Nederland. Vanaf juni 2020 staat deze column echter bij de Premium-artikelen op de site van de Telegraaf. Daarom voor die 'fans and friends' wordt de column van Jerry ook op deze site gepubliceerd.
Ja... Leuk! Graag ontvang ik de onmisbare tips om excellente zakelijke blogs te schrijven. En meer!
Lees hier ons privacy statement.